В "Строителите на съвременна България" Симеон Радев пише, че на 12 август 1884 в Русе три жени се явили да гласуват на избори, но бюрото не ги допуснало. И отбелязва "България броеше първите свои суфражетки".
Следва дълъг път и борба, за да се стигне до частични избирателни права на българките през 1937 – да гласуват в местни избори при условие, че са "майки от законен брак". Което по-късно се разширява в право да гласуват в парламентарни избори, ако "омъжени, разведени или вдовици"…
Разбира се, борбата за права на жените в България съвсем не се ограничава до правото на гласуване. Тя засяга всички отношения в обществото, а не на последно място и изкуството. Както и ролята на художничките в неговото създаване и развитие в миналото и сега.
И с мисълта за 8 март, за натрупаните върху този ден празнични и непразнични смисли и конотации, екипът на "Музей в ефира" покани художничките Мария Налбантова и Невена Георгиева. Разговорът с тях беше за изложбите им "Пейзажи на метър" в ИСИ-София и "Неназовано" във Vox Populi "Контейнер".
Какви теми и проблеми ги вълнуват, и как ги отразяват в изкуството си чуйте в звуковия файл.
Бургас става приказна сцена за 900 танцьори от 29 фолклорни клуба в страната. Поводът е Десетото юбилейно издание на Националния фолклорен фестивал на клубове за народни танци "Хоро край лазурния бряг – Бургас 2025". За своите 10 издания фестивалът се превръща в мост между поколенията, енергията на българския корен и съвременния дух на Бургас...
Болестта на нашето време навярно се крие в желанието ни да бъдем други и да се харесаме на околните. Това, разбира се, го доказва текст, писан през 1894 година, но все така актуален и днес. Пиесата “Колко е важно да бъдеш сериозен” от Оскар Уайлд, смятана от някои теоретици за неговото най-върховно постижение, е изпълнена за първи път през 1895..
Новата стихосбирка на Радослав Чичев е с чудесното заглавие "Лоно", което е есенцията на стихотворенията в книгата и сякаш ги събира в едно цяло. Така четенето ѝ се превръща в единен поток и ритъм, който увлича и въвлича в атмосферата на творбите. Чуваме тихия шепот на думите, които отзвучават вътре в нас, навлизаме в тази на пръв поглед умиротворена..
Създаване на съществен конфликт със завръзка и развръзка, оформяне на биография на герои и въплъщаване на живот в диалога между тях – на това учиха учениците в "Ателието по творческо писане за сцена" менторите им, писателите Захари Карабашлиев и Мария Касимова-Моасе. Тазгодишното 33-то издание на "Варненско лято" се реализира под мотото "Театрални..
Дали художественият превод е последният непревзет бастион от изкуствения интелект? Невена Панова, преводач от класически езици и секретар на Съюза на преводачите, казва, че при процеса на превод на литература и хуманитаристика използването на изкуствен интелект е недопустимо и дори алогично. "На ниво сериозни преводи в областта на античността..
Дали художественият превод е последният непревзет бастион от изкуствения интелект? Невена Панова, преводач от класически езици и секретар на Съюза на..
Разследването "Чичко Тревичко" на Антикорупционния фонд (АКФ) , коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Николай Стайков , разследващ..
Националният фестивал за деца и ученици се организира за втора година от Националния университетски център за творчество и иновации към Софийския..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg