Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Д-р Симона Велева:

Пречи ли законът на медиите да цитират имена на компании при информационен повод?

Симона Велева
Снимка: БНР

За търговската култура в обществото по отношение на насърчаване на добрите практики на бизнеса. Как медиите отразяват компаниите, които реализират своята добавена стойност и създават продукт съобразно етичните бизнес стандарти? Когато една бизнес инициатива е в полза на служителите, околната среда и обществото, и е подкрепена или инициирана от конкретна компания, трябва ли името на тази компания да бъде спестено? Има ли проблем от страна на закона или на Регулатора спрямо медиите и журналистите, за да бъдат цензурирани имената на фирмите?

"Няма никакъв проблем да се казват марките и тези, които са направили нещо добро в ефир, а не само добро. Когато даваш информация за това кой, кога, какво и как е направил нещо и това е част от редакционното съдържание. Вашето решение да информирате аудиторията, тогава няма никакъв проблем да се споменават марките."

Това казва в интервю за БНР Симона Велева, доктор по конституционно право, експерт и преподавател по медийно право и етика.

В България има една плахост и автоцензура, когато се взема решение, да се разкаже една история, която може да бъде в добър или в лош контекст, допълва експертът по медийно право.

"Ако в едно сирене има тебешир или опасна съставка, разбира се, аудиторията трябва да знае коя е таза марка, която е подложила на опасност живота на хората. Тази информация трябва да е проверена с Агенцията за безопасност на храните или от други източници, които са достатъчно надеждни“, посочва д-р Симона Велева.

Важно е да се разграничи дали би имало скрито търговско съобщение, ако се изтъкват някакви положителни качества. Ако се прави реклама, ако се говори за промоции, които тази компания извършва и които имат някаква добавена стойност, и се показват техните положителни характеристики. Но в никакъв случай общото съобщаване за това, че някой е спечелил награда или инвестирал огромна сума пари или допринесъл за развитието в социалната сфера, изкуството, икономиката или образованието, не следва да се притеснява.

Как да определим и да разделим кога споменаването името на компаниите е информация и кога е скрита реклама?

"Поставете се на мястото на слушателите, каква информация получават те, че някой е инвестирал огромна сума пари. Те остават ощетени, остават неудовлетворени. Те започват да се чудят коя е тази компания и ако са любопитни, започват да търсят в интернет. В най-добрия случай, ако те слушат радио или гледат телевизия, остава едно леко разочарование“, пояснява д-р Симона Велева.

И допълва, че законът ясно казва, че когато имаш информация, кой, къде, какво и как е извършил, тогава няма проблем да се спомене марката.

Журналистическата етика

Преподавателят по медийно право твърди, че Етичният кодекс на българските журналисти не се занимава с тази тема. В него не е включен този въпрос изобщо. А по отношение действията на Регулатора, има технически указания за забранените скрити търговски съобщения и позициониране на продукти, като форма на търговско съобщение.  

Целия разговор с д-р Симона Велева, можете да чуете в звуковия файл. 


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Йорданка Велкова (втората от ляво надясно)

Защо българският език трябва да бъде матуритетен в Обединеното кралство

В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" разговаряхме с Йорданка Велкова, ръководител на лектората по български език в Университи Колидж Лондон. Темата, която обсъдихме, беше важността на включването на българския език сред матуритетните езици в образователната система на Великобритания и страните от ЕС. Каква е реалната перспектива за това..

обновено на 06.05.25 в 12:00
Красимир Каракачанов

Българският войник е бил силен, когато сме осъзнавали нуждата от армията си

На 6 май – Деня на храбростта и празника на Българската армия, Красимир Каракачанов, бивш вицепремиер и министър на отбраната, сподели в ефира на предаването "Нашият ден" своите възгледи за бойната слава на българската армия, съвременните предизвикателства пред сигурността и мястото на България в международните съюзи. "Всеки, който е минал по Алеята на..

обновено на 06.05.25 в 10:53

Националният военноисторически музей отбелязва 6 май с Ден на отворени врати

С вход свободен от 10:00 до 17:00 ч. и празнична програма, Националният военноисторически музей ще отбележи 6 май – Ден на храбростта и празник на Българската армия . Гостите на музея ще имат възможност да разгледат постоянната хронологична и външната експозиция. Свободен ще бъде достъпът и до временните изложби: "Белезите на войната: загубеното..

обновено на 06.05.25 в 09:57

Безплатен музеен тур и активности за деца на 6 май в Музея на авиацията - Крумово

На 6 май (вторник) от 9:30 до 17:00 ч. Музеят на авиацията – филиал на Националния военноисторически музей, ще отбележи Деня на храбростта и Празника на Българската армия с вход свободен, безплатен музеен тур и активности за деца . В деня на отворени врати гостите на музея ще имат възможността да разгледат постоянната вътрешна и външна експозиция,..

обновено на 06.05.25 в 09:28
елен лопатар

И ловците доволни, и елените живи и здрави!

Ловът не е само изстрели, ловът е и грижа за природата и нейните обитатели. А докато обикалят поля и гори, за да нагледат хранилките, ловците пак могат да се сдобият с трофеи. И през тази година в Държавно ловно стопанство "Воден – Ири Хисар" се проведе "Преглед на паднали рога от благороден елен". За десети път над 5 тона рога, събрани само през..

публикувано на 05.05.25 в 16:15