За търговската култура в обществото по отношение на насърчаване на добрите практики на бизнеса. Как медиите отразяват компаниите, които реализират своята добавена стойност и създават продукт съобразно етичните бизнес стандарти? Когато една бизнес инициатива е в полза на служителите, околната среда и обществото, и е подкрепена или инициирана от конкретна компания, трябва ли името на тази компания да бъде спестено? Има ли проблем от страна на закона или на Регулатора спрямо медиите и журналистите, за да бъдат цензурирани имената на фирмите?
"Няма никакъв проблем да се казват марките и тези, които са направили нещо добро в ефир, а не само добро. Когато даваш информация за това кой, кога, какво и как е направил нещо и това е част от редакционното съдържание. Вашето решение да информирате аудиторията, тогава няма никакъв проблем да се споменават марките."
Това казва в интервю за БНР Симона Велева, доктор по конституционно право, експерт и преподавател по медийно право и етика.
В България има една плахост и автоцензура, когато се взема решение, да се разкаже една история, която може да бъде в добър или в лош контекст, допълва експертът по медийно право.
"Ако в едно сирене има тебешир или опасна съставка, разбира се, аудиторията трябва да знае коя е таза марка, която е подложила на опасност живота на хората. Тази информация трябва да е проверена с Агенцията за безопасност на храните или от други източници, които са достатъчно надеждни“, посочва д-р Симона Велева.
Важно е да се разграничи дали би имало скрито търговско съобщение, ако се изтъкват някакви положителни качества. Ако се прави реклама, ако се говори за промоции, които тази компания извършва и които имат някаква добавена стойност, и се показват техните положителни характеристики. Но в никакъв случай общото съобщаване за това, че някой е спечелил награда или инвестирал огромна сума пари или допринесъл за развитието в социалната сфера, изкуството, икономиката или образованието, не следва да се притеснява.
Как да определим и да разделим кога споменаването името на компаниите е информация и кога е скрита реклама?
"Поставете се на мястото на слушателите, каква информация получават те, че някой е инвестирал огромна сума пари. Те остават ощетени, остават неудовлетворени. Те започват да се чудят коя е тази компания и ако са любопитни, започват да търсят в интернет. В най-добрия случай, ако те слушат радио или гледат телевизия, остава едно леко разочарование“, пояснява д-р Симона Велева.
И допълва, че законът ясно казва, че когато имаш информация, кой, къде, какво и как е извършил, тогава няма проблем да се спомене марката.
Журналистическата етика
Преподавателят по медийно право твърди, че Етичният кодекс на българските журналисти не се занимава с тази тема. В него не е включен този въпрос изобщо. А по отношение действията на Регулатора, има технически указания за забранените скрити търговски съобщения и позициониране на продукти, като форма на търговско съобщение.
Целия разговор с д-р Симона Велева, можете да чуете в звуковия файл.
Село Ръжево Конаре се намира в община Калояново и е на 27 километра от областния град Пловдив. В него живеят около 1400 човека. Ранни сведения за живота в селото през първата половина на 19-и век са преданията за чумавото – чумната епидемия от 1836 - 1837 година. Те разказват, че цели семейства напускали селото и се заселвали или само нощем..
В "Мигранти с таланти" ви срещаме с Амели Льоклер , една французойка, родена близо до Бордо, живяла из цяла Франция и дори за няколко години в Белгия, която казва, че климата на България е най-хубавият. Амели живее трайно тук от вече седем години. След като е премила през работа в съдебната и МВР системата у нас, днес Амели е управител на своя..
Фондация "Прочети София" стартира своите първи литературни разходки в града, които се развиват в две издания, всяко от които с шестмесечна програма. Всяка година литературните маршрути се обновяват с нова и напълно безплатна литературна програма, което ги прави уникални и разнообразни за любителите на литературата. Лора Шумкова е фигура,..
В последното майско издание на "Семейно радио" за 2024-а гостува журналистката от Балканска редакция на БТА Магдалена Димитрова заедно с баща си – вестникарят и журналист Ивайло Димитров. Музикален редактор на броя е легендата на програма "Христо Ботев" Елинка Величкова. За нея и за екипа на предаването събитието е – последен ефир за Елинка преди..
Пандемия ли е насилието? Предаването "Законът и Темида" насочва вниманието на слушателите към частния случай на Биляна Борисова от град Шумен . Борисова споделя: "Съдебната война започна от 31 декември 2021 година, когато, след като съпругът ми сподели традиционната вечеря, се оказа, че ми е завел първото дело за домашно насилие. Никоя майка..
Шестият фестивал на българската книга в Брюксел, организиран от Българската културна асоциация в Брюксел, отново събира почитатели на българската..
Представяме програмата "Отвъд границите: Журналистика от и за младежи", която предоставя уникални възможности за обмен между ученици от България и..
Фондация "Прочети София" стартира своите първи литературни разходки в града, които се развиват в две издания, всяко от които с шестмесечна програма. Всяка..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg