Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Д-р Симона Велева:

Пречи ли законът на медиите да цитират имена на компании при информационен повод?

Симона Велева
Снимка: БНР

За търговската култура в обществото по отношение на насърчаване на добрите практики на бизнеса. Как медиите отразяват компаниите, които реализират своята добавена стойност и създават продукт съобразно етичните бизнес стандарти? Когато една бизнес инициатива е в полза на служителите, околната среда и обществото, и е подкрепена или инициирана от конкретна компания, трябва ли името на тази компания да бъде спестено? Има ли проблем от страна на закона или на Регулатора спрямо медиите и журналистите, за да бъдат цензурирани имената на фирмите?

"Няма никакъв проблем да се казват марките и тези, които са направили нещо добро в ефир, а не само добро. Когато даваш информация за това кой, кога, какво и как е направил нещо и това е част от редакционното съдържание. Вашето решение да информирате аудиторията, тогава няма никакъв проблем да се споменават марките."

Това казва в интервю за БНР Симона Велева, доктор по конституционно право, експерт и преподавател по медийно право и етика.

В България има една плахост и автоцензура, когато се взема решение, да се разкаже една история, която може да бъде в добър или в лош контекст, допълва експертът по медийно право.

"Ако в едно сирене има тебешир или опасна съставка, разбира се, аудиторията трябва да знае коя е таза марка, която е подложила на опасност живота на хората. Тази информация трябва да е проверена с Агенцията за безопасност на храните или от други източници, които са достатъчно надеждни“, посочва д-р Симона Велева.

Важно е да се разграничи дали би имало скрито търговско съобщение, ако се изтъкват някакви положителни качества. Ако се прави реклама, ако се говори за промоции, които тази компания извършва и които имат някаква добавена стойност, и се показват техните положителни характеристики. Но в никакъв случай общото съобщаване за това, че някой е спечелил награда или инвестирал огромна сума пари или допринесъл за развитието в социалната сфера, изкуството, икономиката или образованието, не следва да се притеснява.

Как да определим и да разделим кога споменаването името на компаниите е информация и кога е скрита реклама?

"Поставете се на мястото на слушателите, каква информация получават те, че някой е инвестирал огромна сума пари. Те остават ощетени, остават неудовлетворени. Те започват да се чудят коя е тази компания и ако са любопитни, започват да търсят в интернет. В най-добрия случай, ако те слушат радио или гледат телевизия, остава едно леко разочарование“, пояснява д-р Симона Велева.

И допълва, че законът ясно казва, че когато имаш информация, кой, къде, какво и как е извършил, тогава няма проблем да се спомене марката.

Журналистическата етика

Преподавателят по медийно право твърди, че Етичният кодекс на българските журналисти не се занимава с тази тема. В него не е включен този въпрос изобщо. А по отношение действията на Регулатора, има технически указания за забранените скрити търговски съобщения и позициониране на продукти, като форма на търговско съобщение.  

Целия разговор с д-р Симона Велева, можете да чуете в звуковия файл. 


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ставрос Ставру, неговите Пукльовци и децата, като вдъхновение

Той е предприемач, организационен треньор и консултант. Баща е на три деца, с които с удоволствие прекарва свободното си време, а те го вдъхновяват да създаде една необикновена игра, с която учениците в началните часове се учат най-вече на емпатия и толерантност. Пукльвците са дигитална образователна платформа, която възпитава  и на..

публикувано на 06.03.25 в 16:39

Сбогом на чичо Дани

Напусна ни нашият колега Данаил Константинов, когото приятелите наричахме чичо Дани.  Той работи в "Хумор и сатира" от 1969 до 2010 – 41 години, след това продължи да ни сътрудничи със скечове и фейлетони. С него 19 години бяхме по цял ден буквално бюро срещу бюро. Чичо Дани бе добър човек с чудесно чувство за хумор. Той изпя сигнала на предаването..

публикувано на 06.03.25 в 15:47
Цветелина Тодорова

Наложителна е "голяма коалиция" между християндемократите и социалдемократите в Германия

Накъде отива Германия след изборите? Какви коалиции са най-възможни, и как ще се отрази това на вътрешно- и външнополитическите ангажименти и позициониране на Германия? Ще има ли санитарен кордон около AfD ("Алтернатива за Германия"), ще успеят ли ХСС/ХДС и социалдемократите да се преборят с популисткия наратив на крайните десница и левица – по..

публикувано на 06.03.25 в 12:05
Мария Спирова

Мария Спирова: В момента се вижда защо европейският проект е толкова силен

Срещата на върха в Лондон, инициирана от премиера на Великобритания Киър Стармър, разкри новата политическа ситуация в евроатлантическото пространство . Сформира се европейска коалицията на желаещите да подкрепят Украйна, като България засега е извън този процес. Връща ли се тезата за Европа на две скорости, като разделителната линия е..

публикувано на 06.03.25 в 10:35

Общественици призовават за недвусмислена позиция в подкрепа на Украйна

В отворено писмо, адресирано до президента Румен Радев, председателя на Народното събрание Наталия Киселова и премиера Росен Желязков, интелектуалци, артисти, обществени личности призовават българските власти да заемат ясна и недвусмислена позиция в подкрепа на териториална цялост и суверенитет на Украйна. За няколко часа инициативата е събрала..

публикувано на 05.03.25 в 18:16