На 18-ото Международно архитектурно изложение във Венеция Българският павилион привлече вниманието на медии и посетители с инсталацията, посветена на демографските промени в Източна Европа "Образованието е придвижване от тъмнина към светлина". Тя работи със следите от отминалия вече живот в обезлюдени български села и особено с образите на изоставените училища в страната. "Образованието е придвижване от тъмнина към светлина" е изследване на бъдещето, белязано от упадък на градовете и бягство от селските райони. Автори на проекта са архитектите от архитектурно бюро POV Борис Тикварски, Божидара Вълкова, Мария Гяурова, в екип с Майк Фрич, дизайнерът Костадин Кокаланов и белгийският фотограф Александър Дюмарей.
Проектът, който бе избран след национален конкурс, организиран от Министерството на културата, Камарата на архитектите в България и Съюза на архитектите, предизвика полярни реакции в България – едни го оцениха веднага заради точността, с която напипва един от големите демографски проблеми на Източна Европа, други не одобриха факта, че на Венецианското архитектурно биенале страна изпраща не най-впечатляващите си образци на авангардна архитектура, а артинсталация, коментираща социалната ни действителност.
"Образованието е придвижване от тъмнина към светлина" обаче бързо бе забелязан от специализираните медии след откриването си на 18 май. Българският павилион в Биеналето за архитектура във Венеция бе класиран от престижното издание Artribune в Топ 10 на най-впечатляващите експозиции на световното изложение. В "Артефир" арх. Борис Тикварски разказва повече за българското участие на биеналето и връзката му с централната концепция на изложението, формулирана от кураторката Лесли Локо под мотото "Лаборатория на бъдещето".
Чуйте арх. Борис Тикварси в „Артефир“.
"Цяло лято чаках участието си на Solar Summer. Това бяха най-добрите 6 часа в моя живот. Сега мога да умра като щастлив човек" , така сподели с хилядите си фенове в "Туитър" големият Фед ле Гранд своята изява в афиша на фестивала Solar Summer през 2013 година. Нидерландската мегазвезда показа, че няма предел на настроението, което не може да..
В рубриката "Културен отпечатък" на Рождественското издание на "Terra Култура" се върнахме назад във времето, за да си припомним как са отбелязвали Бъдни вечер и Коледа през годините. Бъдни вечер и Коледа в Архивния фонд на БНР Архивите на Българското национално радио пазят духа на празниците, а ние се потопихме в тях, за да усетим..
Предвкусваме празниците с Архивния фонд на БНР, който ни отвежда в различни краища на България, за да разберем как българите са посрещали Бъдни вечер и Коледа през годините. Народната певица Кремена Станчева разказва за коледните традиции в Шопския край през 2009 година. В неизвестна година от ХХ в. Златка Дойнова говори за посрещането на..
В навечерието на Коледа и Бъдни вечер в "Нашият ден" о. Адриан – магер от Гигинския манастир разкрива рецептата за истинския боб по манастирски. Отец Адриан обръща внимание, че на Рождество в манастира е строг пост, защото такава е християнската традиция . Нечетният брой ястия на рождественската трапеза, който ние спазваме, е по-скоро..
Имаше време, когато – за да бъде представен – се даваше пример, че именно той е общото между римейка на "Бен Хур", популярния американски сериал "24" и трилъра "Код: Лондон". Наричаха го "младия Робърт Де Ниро" и "българската ни следа в Лондон" и винаги се споменаваше, че след 10-ия си златен медал от републиканския шампионат по плуване в България и..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите..
Какви са ползите от това да прекарваш част от времето си в гората. Японският автор Цин Ли ги е формулирал толкова точно, че в Страната на изгряващото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg