Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

#artscience: Научно-творческа резиденция в музея

19
Снимка: Боряна Пандова

"Освен за конкретната дисциплина, по която се обучава, учащият, който не иска да остане посредствен, е длъжен да знае по нещо за всичко" твърди Сантяго Рамон и Кахал, смятан за основоположник на неврологията, страстен читател, любител фотограф и художник, чиито илюстрации до днес се използват в учебниците по медицина.

170 години по-късно, макар да говорим все по-често за интердисциплинарност, не е лесно за учен или обучаващ се да се откъсне дори за малко от непосредствената си сфера на дейност. Затова инициативи като първата по рода си у нас Научно-творческа резиденция в музея са особено ценни.


Половин година студенти от магистърска програма "Дигитални изкуства" на Национална художествена академия работиха с научни ментори и изследователи от Националния природонаучен музей и Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания на БАН.

Изложбата с работи на студентите се открива на 17 юли, понеделник, в Националния природо-научен музей.

За ролята и значението на подобни сътрудничества и за това какво научиха едни от други студентите художници и учените разказват проф. Венелин Шурелов, съосновател и ръководител на магистърска програма "Дигитални изкуства" в НХА, ръководителката на artscience Нора Караламбева и Владимир Николов, един от научните ментори в програмата.



Четирите творби на студенти от Националната художествена академия, които ще бъдат показани, са създадени под менторството на научни ръководители от БАН и вплитат научни теми и методология, артистични изразни средства и нови технологии. Те ще могат да бъдат видени и преживени под формата на иновативни арт инсталации, даващи възможност на посетителите по атрактивен и достъпен начин да се докоснат до изследванията на Националния природонаучен музей – БАН (НПМ-БАН) и Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания – БАН (ИБЕИ-БАН) – домакини в интердисциплинарната #artscience резиденция.


"Невидими връзки" представя взаимовръзката между човека и природата в пространството на зала "Птици".
Посредством звукови системи, активирани чрез сензори, визуалният артист Йоана-София Вангелова под научното менторство на ас. Асен Игнатов, НПМ-БАН, "одушевява" експонираните препарати на птици, представители на биоразноoбразието в България.

Видеоинсталацията "Обвивки" поставя въпроса за негативното въздействие на човека върху едни от най-застрашените влечуги в България – сухоземните костенурки.
В проекта си визуалният артист Ралица Георгиева с научен ментор гл. ас. д-р Емилия Вачева, ИБЕИ-БАН, наслагва заснет и фрагментиран човешки образ върху мозайка от метални листове във формата на коруба на костенурка.


• С творбата "Наслоено време" визуалният артист Люба Мазнова с научен ментор Владимир Николов, НПМ-БАН, приканва публиката да отправи любопитен поглед към дълбините на земната история и я предизвиква да се замисли за мястото на всеки един от нас тук и сега, както и за следите, които оставяме след себе си. За да постигне това, авторката използва библиотеката за уеб-базирани произведения p5.js, чрез която създава една постоянно развиваща се визуализация на геоложките процеси и тектонските цикли.

Инсталацията "еco.exe" на визуалния артист Таня Неделчева с научен ментор д-р Сълза Палпурина, НПМ-БАН, предлага художествен прочит на симбиозата между растения и гъби, като проследява процесите им на развитие и взаимодействие в рамките на едно на пръв поглед ограничено пространство, но всъщност представляващо малка екосистема. Авторката прилага комбинация от дигитална медия – проектирана анимация и биологични материали, които учените събират на терен.

Снимки: Боряна Пандова

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. д-р Атанас Мангъров

Защо сами си го причиняваме?

Риторичен въпрос към специалистите и към всеки от нас. Защото в основата му са поставени огромното недоверие и "анатемосване" на ваксините. Въпреки напредъка на медицинската наука, "изчезнали" уж болести отново се появяват, страдат децата, преживяват го родителите. Какви са причините, как да се справим със съмненията към ваксините? – въпроси към..

публикувано на 09.05.25 в 10:47

Съчетаването на архитектурно наследство и спорт е тема на международна среща в УАСГ

В периода 16–20 май 2025 г. в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), София ще се проведе международна среща под надслов Heritage in Action: Revive&Thrive2BG насочена към студенти и преподаватели, с акцент върху културното наследство и спорта като взаимосвързани елементи на съвременното образование. "Основната цел е на..

публикувано на 09.05.25 в 10:15

Даниел Симеонов: Изкуството е изключително важно за развитието на всеки млад човек

Даниел Симеонов завършва кинорежисура в Нов български университет. Следвал е също философия в Софийския университет и световно кино в Биркбекския университет в Лондон. През 2018 г. завършва лидерската програма за учители на фондация "Заедно в час", както и педагогика в Пловдивския университет. През 2022 г. е стипендиант по медийна грамотност на..

публикувано на 08.05.25 в 16:25

Кой дърпа конците

Предаването разказва за куклите и по-специално за историята на кукления театър – част от историята на човешката цивилизация. Припомня и българския принос натрупал вече повече от стогодишен опит в тази сфера. С доцент Мирослав Цветанов, преподавател в НАТФИЗ и режисьор на куклени спектакли, с известния ни театрален и куклен режисьор Катя Петрова, и с..

публикувано на 08.05.25 в 08:20
Проф. Веселин Дафов

Проф. Веселин Дафов за религията в училище: Допусна се хора да се карат за нещо, което не знаем какво е

Уважаваният преподавател и учен споделя позицията си по повод разгорещилия се спор за или против въвеждането на задължително избираем предмет "Добродетели и религия" в средното училище. Сюжетът не е нов, но беше скандално актуализиран от недобре обоснованото намерение на МОН за спешно въвеждане на нов учебен предмет. В предложението се преплетоха..

публикувано на 07.05.25 в 09:32