Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Красимир Гаджоков

Социалните мрежи и медиите – споделяне на съдържание и печалби

В опасност ли е качествената информация

Снимка: pixabay

Страда ли журналистиката от отнемането на дяла ѝ от социалните мрежи? 

Наскоро Канада въведе закон, който задължава социални мрежи и търсачки да плащат на канадските медии за линкове към техни новини, споделени в платформите. Как това ще промени света на социалните мрежи – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Красимир Гаджоков, експерт по киберсигурност в канадска компания.

"В закона става въпрос за това, че много голяма част от интереса към платформите за търсене (като Гугъл) и социалните мрежи (като Фейсбук) е продиктуван от това, че хората намират съдържание, от което се интересуват. Този интерес се дължи също и на факта, че в много от тях (специално в Гугъл) се цитират новини – оригинално съдържание от медиите.

Ние трябва да направим разликата, че социалната мрежа не е журналистика. 

Канадското правителство, което не е първото, казва, че тези платформи трябва да плащат някаква такса на съответните медии, защото популярността на тези платформи, интересът на хората към тях, е заради това, че там е публикувано и това съдържание от тези медии. И тези платформи и търсачки печелят, защото в тях излизат и реклами и при покупка има печалби от комисионни за платформите. Никаква част от тези пари обаче не стигат до медиите.

Това са големи и публични компании (и Фейсбук, и Гугъл) и нещата са много отдавна регулирани – няма проблем с доказването на това какви са печалбите им и приходите им от реклами. Предполагам, че технически ще се търси или някакво усредняване на базата на показвания на медийни заглавия, или ще се търси по-точно решение, при което точният брой показвания или щракания на съответната медия, тогава ще се вземе всичко това предвид."

Възможно ли е да има баланс и справедливост в мрежата, могат ли да се ограничат злоупотребите със споделянията, няма ли да пострада качествената информация, възможно ли е да бъдат спрени новините в социалните мрежи, наложително ли е да се направи разликата между коментиране в мрежите и журналистиката, как тези промени ще повлияят на фалшивите новини, чиито основни канали са именно във Фейсбук – чуйте подробности от звуковия файл.

Снимка – Pixabay

По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Каква лекарствена политика планира МЗ?

На четвъртия месец от действието на забраната за изнасяне на инсулин здравното министерство я удължи с още един месец с мотив, че е работеща мярка и че към момента няма недостиг на инсулин у нас. Последваха нови сигнали за липса на инсулин в аптечната мрежа . Според зам.-министъра на здравеопазването виновни за недостига на медикамента са търговците на..

публикувано на 28.02.24 в 15:32
Снимката е илюстративна

Идентичност и народопсихология: Какво ни прави българи?

В края на февруари преди 125 години излиза прословутата статия на Константин Иречек, в която той споделя свои наблюдения върху политическия живот в България и върху характерни тогава черти на българите.  Днес психологът и университетски преподавател д-р Ясен Димитров , автор на книгата "Какво ни прави българи: разкриване маркерите на българската..

публикувано на 28.02.24 в 14:04
Украински войник говори с близките си след размяна на пленници между двете воюващи страни. Януари 2024 г.

Украйна - две години след началото на войната

Доротея Николова от Радио Варна беше гост в рубриката "Темите на деня" на предаването “Нашият ден“. Тя е автор на подкаст за войната в Украйна по линията "Евранет плюс". По нейните думи новините за Украйна отразяват началото на пълномащабна война на 24 февруари, но реално тази конфликт е съществувал осем години преди това. "През последните..

обновено на 28.02.24 в 11:32

Време на комуникационна революция: Имаме ли сходна реалност?

Вече няма всички. В дигиталната реалност, която обхваща все по-голяма част от живота на всеки човек, усещането за общност, съществуването на общовалидни факти и пресичането на гледни точки става все по-недостижима цел. Гост в "Нашият ден" е Мария Милушева - творчески директор на рекламна агенция - за да отговори на въпроса: "Имаме ли сходна реалност?"..

публикувано на 28.02.24 в 09:37