Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ролите на Мария Калас

На втори декември музикалният свят отбелязва вековния юбилей на една от най-ярките звезди в оперния театър на отминалото столетие. Прилягаха ѝ, както на никоя друга определенията Primadonna assoluta и най-вече La Divina – Божествената! И все пак маестро Карло Мария Джулини твърди, че Калас има изключително труден артистичен живот:

"Получи много повече възхищение, отколкото любов! Дори публиката не я обикна веднага. В спектаклите с нейно участие винаги витаеше ясно осезаемо напрежение и тя го знаеше. Успехът на Калас представляваше нещо като вид освобождение за част от публиката. Предизвикваше голямо художествено и психологическо усилие. Струва ми се, че едва ли някой истински опозна създанието Мария Калас", казва Карло Мария Джулини.

Ще възкресим спомена за феноменалния успех, който имаха в Ла Скала с "Травиата" в средата на 50-те години. По същото време Бърнстейн дирижира "Медея" от Керубини, а Мишел Глоц повдига завесата: "Тъй като не виждаше ръката на диригента и познаваше партитурата изцяло в дълбочина, Калас пееше с гръб към него и публиката. Това създаваше мигновено усещане за драма и напрежение. Направо подлудяваше меломаните със специфичния си глас и излъчване на трагична актриса.
Наистина уникална комбинация! Затова може да се твърди, че има опера преди и след Калас", обобщава продуцентът Мишел Глоц, свидетел години наред на триумфалните успехи на великата певица на най-престижните световни сцени.


През 1955 година правят с Караян "Лучия ди Ламермур" в Берлин, а маестрото обичайно твърде сдържан в оценките си възкликва:
"Калас бе невероятна певица, актриса, музикант! Бе уверена в себе си, знаеше всичко наизуст. Никога не позволи да ѝ суфлират! Затова много ѝ се възхищавах. Дори с гръб към мен усещаше жеста, дъха ми. Да се прави музика с нея бе най-естественото нещо на този свят", твърди Херберт фон Караян. Негова е фразата, че където Калас стъпи, там трева не никне, т.е. никой не би дръзнал да изпее това, което тя е пяла!


В съботната вечер (2 декември от 20 часа) ще чуете откъси от "Тоска", "Севилският бръснар", "Сомнамбула", "Джоконда" и "Норма" – все незабравими преобразявания на Мария Калас, превърнали я в уникално явление в оперния театър на ХХ век.

Снимки: Wikipedia, ЕРА/БГНЕС, Erio Piccagliani/Teatro alla Scala

По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Вечната любов на Анди Гиб

Съществуват ли определения като "божествени фалцети" или "ангелски фалцети"? О, да, несъмнено! И те прилягат идеално на една личност от историята на световната поп музика, която слага своя уникален отпечатък върху нея. Със същия отличителен белег са надарени и неговите братя от английската фамилия Гиб, съставляващи клана "Би Джийс". Налице е..

публикувано на 16.10.24 в 10:30
 Quarto Chamber Orchestra

Quarto Chamber Orchestra и Йордан Камджалов празнуват рожден ден в зала “България”

20 години ще отбележи на 16 октомври Quarto Chamber Orchestra – един от най-успешните български състави за класическа и съвременна музика, доказал се с изключителни участия на международната сцена.  Рожден ден има и Татяна Тодорова – водач на виолите в Quarto Chamber Orchestra. В същия ден е роден маестро Йордан Камджалов, носител на многобройни..

публикувано на 15.10.24 в 16:55

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 октомври 2024 г.

16 октомври Свири Филхармонията на БиБиСи с диригент Джон Сторгордс. 3.00 часа – Джералд Бари (р.1952), Тапите за уши на Кафка (Kafka’s Earplugs). 3.15 часа – Уилям Уолтън (1902-1983), Концерт за цигулка. Солист: Джеймс Енес (цигулка). 3.46 часа – Йохан Себастиан Бах (1685-1750), Алегро асаи из Соната за цигулка № 3 в До мажор, BWV 1005. Изпълнява..

публикувано на 15.10.24 в 08:05

Интелигентно и атрактивно решение на Вагнеровия "Зигфрид" в Кралския театър "Ла Моне"

Голямата изненада при обявяването на новия сезон на Кралския театър "Ла Моне" през април бе новината, че последните две творби от тетралогията "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер няма да бъдат поставени от режисьора Ромео Кастелучи, който през миналия сезон вече реализира в Брюксел "Рейнско злато" и " Валкюра". Причините за оттеглянето на..

публикувано на 13.10.24 в 08:05

Ричард Тъкър като Алваро в "Силата на съдбата" от Верди

Паметен запис за RCA от 1964 година, който ще си припомним в съботната вечер. Алваро е една от коронните роли на легендарния американски тенор. Една от 29-те, които предизвикват еуфория сред публиката в Метрополитън опера. От дебюта на 25.01.1945 като Енцо в "Джоконда" на Понкиели, до внезапния край на 8януари тридесет години по-късно. В Ню Йорк..

публикувано на 12.10.24 в 08:05