Мащабна експозиция с 56 живописни произведения на Цанко Цанков могат да видят ценителите на изобразителното изкуство и виталната еротика в столичната музей-галерия "Анел".
Цанко Цанков е не само изключително талантлив майстор на четката, той е провокативен, нестандартен, отхвърлящ всяко табу, когато става дума за еротика. Преди време негова изложба беше цензурирана заради платна с голи женски тела. Художникът демонстрира различни посоки и тематични полета в своето творческо развитие.
По повод 60-годишнината на Цанко Цанков музей-галерия "Анел" в София отказва да слага морални и естетически ограничения на неговия необичаен поглед към видимото и невидимото в еротиката.
Няма цензура и спрямо подсъзнателното изразяване на нормалната сексуалност, която от векове е вградена в митове и философски системи.
В подробен анализ изкуствоведът Пламена Димитрова-Рачева вниква в неговия изобразителен почерк, говори за сюжетите и въздействието на голото тяло като обект на изображение:
"Под названието "Поглед през световете" художникът показва избрани картини, в които да ни срещне със своя поглед, преминал през световете на митологията, библейските предания, духовните символи и знаци на християнската култура и на многоликата женска красота.
Рисувани в различни периоди, произведенията му изразяват естетиката и красотата на неговия художествен стил.
Картините са с една богата, класически изградена, многослойна живопис – с велатури, с пластично изграждане на формата с рисунка и цвят, пространствено мислени в сложни ракурси и движения, или като статични образи на двуизмерен фон. Воден от интуицията си художникът споделя, че „тръгва по различен начин към своята творба". Някои разказват истории, други "говорят със символи".
Темите в изложбата, напр. "Легенди, митове и Библия“, са наративни. Те включват древногръцки сюжети в "Недоразказани истории", "Отвличането на Хиподамия от кентаврите", "Даная и златният дъжд" и библейски предания за "Дъщерите на Лот", както и за любовта на съблазнената от Давид Вирсавия.
В друга серия са представени живописните платна от Индия, в които художникът споделя впечатленията си от духовните практики във Вриндаван с портрета на "Садху" и с голите пастирки – гопи, любимките на бога Кришна.
В серията "Ортодокс" абстрактната живопис е най-близо до неопластицизма – с използването на прави ъгли по хоризонтала и вертикала, изобразени като решетка или кръстове от епитрахил. Силно повлияни от иконата в цвят и позлата, тези символични произведения са свързани и с някои църковните песнопения. Художникът ги пресъздава образно като еманация на дълбоко духовно преживяване.
"Портрети" – това е друга тема, която е фокусирана върху красотата на женския образ – физическа и духовна. Неслучайно портретите са поставени на златен фон, сякаш са образи на съвременни мадони. Метафорично, музите съпровождат твореца от най-ранните години на живота му и го покровителстват – с музика, поезия, рисуване. Те са в "Детски песни“ – по "Гарванът“ на Е. А. По и по клавирните "Музикални пиеси“ на Роберт Шуман,в които звученето на цветовете и ритмиката на линиите емоционално си резонират с музикалните фрази.
Роден в София, израснал във Варна, Цанко Цанков е свързан с морето, може да се каже генетично. Водната топка, плажът, морето са изградили пространствените му възприятия, усещането му за цвят, мирис, светлината и топлината на морския бряг, визии за плажния живот на хората, когато те са без дрехи и са най-близо до природата.
Темата "Плаж" е мащабно разгърната в творчеството на художника и в нея виждаме живота днес такъв, какъвто е – с естествената красота на голите загорели от слънцето тела, лежащи по пясъка, в движенията им в различни ракурси по брега на морето – там, където цветовете са интензивни и пропити от светлината на лятното слънце.
Изложбата на Цанко Цанков показва умелия и зрял визуален почерк на художника, изразява неговия начин на мислене, който е провокативен, защото обединява визуално митологично-приказното, духовното и еротично плътското, но всичко това като цяло ни дава насладата от едно богато познание за изкуството и за живота."
Картините могат да бъдат разгледани до 29 февруари 2024 г. в столичната галерия "Анел"
Чуйте разговора от звуковия файл.
Цанко Цанков е роден през 1962 г. в София. През 1988 г. завършва НХА "Н. Павлович“ със специалност "Сценография“. Богатата му творческа биография включва над 40 самостоятелни изложби у нас и в чужбина, над 30 участия в престижни международни арт салони като Салон на изкуствата – Буенос Айрес (1988), Биенале на графиката – Варна (1991, 1993), Триенале на графиката – Токио (1995), Салон на изкуствата – Лондон (2001, 2002), Салон на живописта – Бирмингам (2001, 2002), Балканско квадриенале на живописта – Стара Загора (2004, 2008, 2012, 2016), "Август в изкуството“ – Варна (2002, 2004, 2006) и др. Цанко Цанков е носител на награда от Балканското квадриенале на живописта в Стара Загора през 2008 г. и награда за цялостно творчество на галерия „Графит“ през 2019 г. Творби на Цанко Цанков притежават Градските художествени галерии в Пловдив, Стара Загора, Кюстендил, галерия "Георг-Зюлд“ – Вестерланд, Германия, галерия "Уейтимор“ – Лондон, галерия "Миро“ – Прага, Музей на изкуството – Схарджах, ОАЕ, както и колекционери от България, Германия, Холандия, Великобритания, Италия, Испания, Белгия, Франция, Гърция, Индия, Сирия, Аржентина, Мексико, САЩ, Япония. Живее и работи във Варна.
Снимки – личен архив на Цанко Цанков и Музей-галерия "Анел"
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В редакция "Хумор и сатира" знаем, че всичко е измама, но това не е причина да не търсим постоянно истинското. Какво сме открили тази седмица можете да разберете в неделя, веднага след новините в 18 часа , когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Татяна Лолова, Васил..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg