Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Карабаджаков предизвиква с "Неспокойни повърхности" в Двореца

В Националната галерия "Двореца" се откри изложбата "Неспокойни повърхности" на сливенския художник Красимир Карабаджаков. Включените в изложбата картини очертават територията на образните натрапчивости. Владение, в което възгледът за живописта се издига над баналността – иконографски, тематично и творчески. За експозицията сега ще разговаряме с куратора на проекта Яна Братоева. Карабаджаков работи с втория пласт на повърхността. Живописта му определено се причислява към полето на концептуалното. Но той има неподражаем стил, разказва кураторът на проекта Яна Братанова.

Яна Братанова в студиото на програма „Христо Ботев“
Динамизмът на формите, фината ироничност и чувствителност на визията, разместването на мащабите и умението за преобразуване на пространството са водещи характеристики за изкуството на художника. Цветовете са различни и те са знаци. Като черно- белия човек на ярък червен фон, абстракцията на много цветове и бяло поле на платното, което Карабаджаков обича да оставя като празно пространство.  Избягвайки познатите уютни похвати при изграждането на композицията и принципите на златното сечение, с тези символи Карабаджаков се противопоставя на правилата и изразява своята гражданска позиция на художник. Той работи и с ироничността и със самоиронията. Той е сред петимата основатели на групата "Диско‘95", заедно с художниците Румен Жеков, Красимир Добрев, Димитър Митовски и Кольо Карамфилов.


Чудновати оригинални фрагменти – отделни образи, пориви и обсесии, които авторът събира на едно място, оформят основните живописни серии, по които работи през годините, сред които: "Хоби", "Наказание", "Затворена тема", "На север", "Къща на изгряващо слънце", "Пейзажи", "Балкански пейзаж", "Летище", "HORROR", "GOLD" и др. Красимир Карабаджаков често използва подход, присъщ за азиатския тип композиране – бялото поле в горната част на платното е умишлено уголемено, а чистият вертикал е пресечен от хоризонтал. Това предизвиква за погледа на зрителя колебливост и несигурност, както при среща с източното изкуство. Повърхността на творбите е експресивна най-вече поради натрупаната енергия вследствие на концентрираната и задълбочена работа с живописната материя. Авторът изпитва неизменно известна степен на неспокойствие, използвайки плоската форма на изразяване, присъща на живописта, познавайки многобройни примери от световната история на изкуството, както и ускореното развитие на новите технологии във виртуалния и визуален свят днес.


Изложбата може да бъде разгледана до 24 април 2024 г.



Красимир Карабаджаков завършва през 1988 специалност "Живопис" в класа на проф. Петър Михайлов в Националната художествена академия. Още с първите си изяви е припознат като един от живописците, дистанцирали се категорично от традиционния изобразителен език. Той е сред петимата основатели на групата "Диско‘95", заедно с художниците Румен Жеков, Красимир Добрев, Димитър Митовски и Кольо Карамфилов. От 2010 преподава живопис във Факултета по изобразително изкуство на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий". Сред талантливите съвременни млади автори са мнозина негови ученици.

Снимки: ФС на НГ "Двореца", Ангелина Грозева
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Фотографска изложба на проф. Цочо Бояджиев

Изложбата "Фотографът Цочо Бояджиев" се открива днес (15 януари) в Музея на фотографията в Казанлък . Николай Трейман и Александър Иванов ще говорят за фотографското творчество на проф. Бояджиев. След Пловдив 24-те черно-бели фотографии, сред които и една цветна, ще останат в изложбеното пространство до 5 февруари. След това те ще гостуват в..

публикувано на 16.01.25 в 15:42

"Нечовек" в Народния театър

"Нечовек" е първата премиера в Народния театър за 2025 година. Спектакълът ще се играе на 17 и 18 януари от 19:00 часа на сцена "Апостол Карамитев" . Негов режисьор е Любомир Колаксъзов, а драматург – Стефан Иванов. "Човекът – това чупливо чудовище" – това нещо го поставих като мото, като подзаглавие на самия спектакъл. Мисля, че това се намира в..

публикувано на 16.01.25 в 13:35

Спомен за Алек Попов: Между хумора и дълбоката истина

На днешния 16 януари, в ефира на "Нашият ден" отдаваме почит на една от най-ярките фигури в българската литература – Алек Попов. Роден на тази дата през 1966 г., той оставя траен отпечатък като писател, драматург, сценарист и общественик. Въпреки че ни напусна през март 2024 г., творчеството му продължава да живее и вдъхновява. Алек Попов е..

обновено на 16.01.25 в 12:05
Андрей Молодкин, Джулиан Асанж, Рисунка за „Дата на освобождаване“, 2024

Демокрацията, свободата, войната

"Изток/Запад" в Националната галерия "Квадрат 500" е преди всичко провокация, бунт и тема за размисъл. Изложбата, представена по идея на Гергана Мудова, обединява творбите на двама световно известни творци – Андрей Молодкин и Сантяго Сиера. Резултатът е силно политически, директен и неудобен, поставящ под въпрос същината на демокрацията и свободата в..

публикувано на 16.01.25 в 12:05
Марина Василева

Най-големият грях на предходните управления е поставянето на частния и публичния сектор в конкурентна среда

За културните политики и институции през 2024 и 2025 година в студиото на "Нашият ден" разговаряме с Марина Василева , музикален мениджър, член на УС на БМА и бивш заместник-министър на културата. Василева започва с думите: "Най-големият грях на всички предходни управления, отделно от политическата турбулентност, е поставянето в конкурентна..

публикувано на 16.01.25 в 10:17