Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Карабаджаков предизвиква с "Неспокойни повърхности" в Двореца

В Националната галерия "Двореца" се откри изложбата "Неспокойни повърхности" на сливенския художник Красимир Карабаджаков. Включените в изложбата картини очертават територията на образните натрапчивости. Владение, в което възгледът за живописта се издига над баналността – иконографски, тематично и творчески. За експозицията сега ще разговаряме с куратора на проекта Яна Братоева. Карабаджаков работи с втория пласт на повърхността. Живописта му определено се причислява към полето на концептуалното. Но той има неподражаем стил, разказва кураторът на проекта Яна Братанова.

Яна Братанова в студиото на програма „Христо Ботев“
Динамизмът на формите, фината ироничност и чувствителност на визията, разместването на мащабите и умението за преобразуване на пространството са водещи характеристики за изкуството на художника. Цветовете са различни и те са знаци. Като черно- белия човек на ярък червен фон, абстракцията на много цветове и бяло поле на платното, което Карабаджаков обича да оставя като празно пространство.  Избягвайки познатите уютни похвати при изграждането на композицията и принципите на златното сечение, с тези символи Карабаджаков се противопоставя на правилата и изразява своята гражданска позиция на художник. Той работи и с ироничността и със самоиронията. Той е сред петимата основатели на групата "Диско‘95", заедно с художниците Румен Жеков, Красимир Добрев, Димитър Митовски и Кольо Карамфилов.


Чудновати оригинални фрагменти – отделни образи, пориви и обсесии, които авторът събира на едно място, оформят основните живописни серии, по които работи през годините, сред които: "Хоби", "Наказание", "Затворена тема", "На север", "Къща на изгряващо слънце", "Пейзажи", "Балкански пейзаж", "Летище", "HORROR", "GOLD" и др. Красимир Карабаджаков често използва подход, присъщ за азиатския тип композиране – бялото поле в горната част на платното е умишлено уголемено, а чистият вертикал е пресечен от хоризонтал. Това предизвиква за погледа на зрителя колебливост и несигурност, както при среща с източното изкуство. Повърхността на творбите е експресивна най-вече поради натрупаната енергия вследствие на концентрираната и задълбочена работа с живописната материя. Авторът изпитва неизменно известна степен на неспокойствие, използвайки плоската форма на изразяване, присъща на живописта, познавайки многобройни примери от световната история на изкуството, както и ускореното развитие на новите технологии във виртуалния и визуален свят днес.


Изложбата може да бъде разгледана до 24 април 2024 г.



Красимир Карабаджаков завършва през 1988 специалност "Живопис" в класа на проф. Петър Михайлов в Националната художествена академия. Още с първите си изяви е припознат като един от живописците, дистанцирали се категорично от традиционния изобразителен език. Той е сред петимата основатели на групата "Диско‘95", заедно с художниците Румен Жеков, Красимир Добрев, Димитър Митовски и Кольо Карамфилов. От 2010 преподава живопис във Факултета по изобразително изкуство на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий". Сред талантливите съвременни млади автори са мнозина негови ученици.

Снимки: ФС на НГ "Двореца", Ангелина Грозева
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Правдоюб Иванов

"Истината за истината" – самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов

"Истината за истината" е самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов. Неговото творчество е наситено със социални и политически послания. "Истината за истината" включва непоказвани в България произведения, създадени в периода 1998 – 2024 г. Експозицията идва във важен момент в кариерата на художника, който не е имал самостоятелна изложба в София от..

публикувано на 19.03.25 в 17:40

"Невидими следи" на Весела Динева

Весела Динева излага свои живописни творби под името "Невидими следи". Експозицията представя не само картини, а истории за любов, щастие, трудности и възходи. Произведенията на художничката са вдъхновени от емоционални преживявания и състояния. Всяка творба разказва история. Весела Динева работи с акрилни бои върху платно, използвайки..

публикувано на 19.03.25 в 17:35
Л. В. Маринов (вляво) и Велин Манов

Могат ли да бъдат опасни "Маските, които носим"?

Власт, интриги, семейни драми и кървави престъпления се преплитат в дебютната книга на Л. В. Маринов. Криминалният роман "Маските, които носим" провокира читателите с напрегнат сюжет, който тръгва по следите на изчезналото тяло на влиятелен мъж, а отдавна погребани тайни започват да излизат наяве. Историята се върти около успешен банкер от..

публикувано на 19.03.25 в 17:15

Премиера на "Швейк през Третата световна война" на ДТ "Гео Милев" в Стара Загора

В свят, разкъсан от война и изгубил себе си, Швейк – малкият човек с голямо сърце – ще се сблъска с най-големия абсурд – да открие, че машините са станали по-хуманни от самите хора. Режисьорът Дамян Тенев прави своя драматизация, вдъхновена от романа на Ярослав Хашек "Приключенията на добрия войник Швейк през Световната война". Пиесата, която Тенев..

публикувано на 19.03.25 в 17:00

Обичта спасява в новия български сериал "Майките"

Новият български сериал "Майките" има премиера в родния телевизионен ефир. Създаден е по едноименния роман на Теодора Димова. В продължение на шест седмици зрителите ще могат да проследят историята на шест различни семейства и взаимоотношенията между родители и деца. Сериалът изследва проблема на нарушената семейна връзка, която води до съкрушителни..

публикувано на 19.03.25 в 16:46