Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Карабаджаков предизвиква с "Неспокойни повърхности" в Двореца

В Националната галерия "Двореца" се откри изложбата "Неспокойни повърхности" на сливенския художник Красимир Карабаджаков. Включените в изложбата картини очертават територията на образните натрапчивости. Владение, в което възгледът за живописта се издига над баналността – иконографски, тематично и творчески. За експозицията сега ще разговаряме с куратора на проекта Яна Братоева. Карабаджаков работи с втория пласт на повърхността. Живописта му определено се причислява към полето на концептуалното. Но той има неподражаем стил, разказва кураторът на проекта Яна Братанова.

Яна Братанова в студиото на програма „Христо Ботев“
Динамизмът на формите, фината ироничност и чувствителност на визията, разместването на мащабите и умението за преобразуване на пространството са водещи характеристики за изкуството на художника. Цветовете са различни и те са знаци. Като черно- белия човек на ярък червен фон, абстракцията на много цветове и бяло поле на платното, което Карабаджаков обича да оставя като празно пространство.  Избягвайки познатите уютни похвати при изграждането на композицията и принципите на златното сечение, с тези символи Карабаджаков се противопоставя на правилата и изразява своята гражданска позиция на художник. Той работи и с ироничността и със самоиронията. Той е сред петимата основатели на групата "Диско‘95", заедно с художниците Румен Жеков, Красимир Добрев, Димитър Митовски и Кольо Карамфилов.


Чудновати оригинални фрагменти – отделни образи, пориви и обсесии, които авторът събира на едно място, оформят основните живописни серии, по които работи през годините, сред които: "Хоби", "Наказание", "Затворена тема", "На север", "Къща на изгряващо слънце", "Пейзажи", "Балкански пейзаж", "Летище", "HORROR", "GOLD" и др. Красимир Карабаджаков често използва подход, присъщ за азиатския тип композиране – бялото поле в горната част на платното е умишлено уголемено, а чистият вертикал е пресечен от хоризонтал. Това предизвиква за погледа на зрителя колебливост и несигурност, както при среща с източното изкуство. Повърхността на творбите е експресивна най-вече поради натрупаната енергия вследствие на концентрираната и задълбочена работа с живописната материя. Авторът изпитва неизменно известна степен на неспокойствие, използвайки плоската форма на изразяване, присъща на живописта, познавайки многобройни примери от световната история на изкуството, както и ускореното развитие на новите технологии във виртуалния и визуален свят днес.


Изложбата може да бъде разгледана до 24 април 2024 г.



Красимир Карабаджаков завършва през 1988 специалност "Живопис" в класа на проф. Петър Михайлов в Националната художествена академия. Още с първите си изяви е припознат като един от живописците, дистанцирали се категорично от традиционния изобразителен език. Той е сред петимата основатели на групата "Диско‘95", заедно с художниците Румен Жеков, Красимир Добрев, Димитър Митовски и Кольо Карамфилов. От 2010 преподава живопис във Факултета по изобразително изкуство на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий". Сред талантливите съвременни млади автори са мнозина негови ученици.

Снимки: ФС на НГ "Двореца", Ангелина Грозева
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Започва Международният детски театрален фестивал "Вълшебната завеса" в Търговище

Международният фестивал на спектаклите за деца "Вълшебната завеса" подготвя 15 пътешествия в света на детско-юношеския театър. Тази година от 12 до 17 май Търговище ще се превърне в приказен център на театралното изкуство , привличайки малки и големи зрители, информират от ръководството на Драматичния театър в областния град. За двадесет..

публикувано на 12.05.25 в 10:54

Започват 41-вите Кирило-Методиевски четения в Софийския университет

На 12 и 13 май в Ректората на Софийския университет "Свети Климент Охридски" ще се проведат 41-те Кирило-Методиевски четения , посветени на 45-годишнината от създаването на Катедрата по кирилометодиевистика при Факултета по славянски филологии на СУ. В "Нашият ден" разговаряме с ръководителя на катедрата проф. Андрей Бояджиев за ролята на..

публикувано на 12.05.25 в 09:27

Изключителната европейска съдба на семейство Канети

Френският институт в България започва честванията на 120-годишнината от рождението на писателя-нобелист Елиас Канети с едно мащабно събитие на 12, 13 и 14 май . В София (12 и 13 май) и Русе (14 май) – родното място на семейство Канети на брега на Дунав – културната институция ще отдаде почит на тримата братя от еврейската фамилия, родени в България в..

публикувано на 11.05.25 в 11:11

Седемте смъртни гряха в седем платна на Албино Пити

Италианският майстор на абстрактното изкуство Албино Пити, който вече близо десет години живее и работи в България, подготвя нова артистична изява със студенти от Нов български университет. Темата на творческата среща е "Европа в хватката на смъртните грехове – война, негодувание, безразличие". Световноизвестният италиански художник ще..

публикувано на 10.05.25 в 09:45
Джими Тюрел, ДЕСЕТ, 2025 – кадър Fred Moon

Навътре в града, навън от системата

В центъра на София могат да бъдат открити две все още нови артистични пространства. Освен че се намират в непосредствена близост едно до друго, те имат и други общи характерни черти. Те са независими от фондове и фондации, с млади галеристи, които същевременно са и автори на художествени произведения. Дали и доколко това е белег за промяна в..

публикувано на 09.05.25 в 17:25