Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Елица Ткачова: Музиката е универсален език

Таня Любенова и Елица Ткачова (от ляво надясно)
Снимка: БНР

Майка на три деца, която превръща в своя кауза музиката, работата с деца и обгрижването на таланта още в зародиш, Елица Ткачова е музикант и музикален педагог. Нейното голямо, музикално семейство е и нейното музикално училище. Още преди да се роди, тя слуша Бах, свири на цигулка от 4-годишна и днес вярва, че "всеки човек носи своите дарове в света". В "Нашият ден" Ткачова разказва за проектите, с които в годините задава тон за едно различно музикално общуване.

Ткачова споделя, че приема всяко дете, всяко семейство, с което работи, като част от своето собствено. За нея водещо е усещането за общност, в която хората съжителстват със сходни ценности и добродетели. Целта, разбира се, е хармонията. Тя разказва за един от първите проекти, които създава – за групова  работа с деца между 0 и 3-годишна възраст: "Доста време мина – започнах тази дейност през 2010 година. Беше голямо предизвикателство за мен самата, тъй като аз идвам от съвсем друга територия на дейност. По професия съм специалист връзки с обществеността, но се оказа, че това е нещо много мое."

В онзи период все още няма толкова информация, събития и пространства за ранно музикално развитие. Постепенно се заражда и идеята за проекта "Концерти на възглавници" в сътрудничество с пианистката Венета Нейнска. Ткачова споделя, че тъй като е дете на класически музиканти и цени класическата музика, въвежда за първи път у нас този непринуден, релаксиращ формат за нейното съпреживяване.

Друг интересен педагогически формат, в който Ткачова взема участие, е групово обучение на деца по пиано. Срещите се провеждат в къщата на Панчо Владигеров. Педагогът пояснява, че това е система, в която децата едновременно се забавляват и разбират дали наистина искат да изучават по-сериозно инструмента.

В периода на пандемията груповите занимания на живо се превръщат в предизвикателство. Тогава Ткачова отново намира начин да бъде полезна със своите музикални и педагогически умения. Тя започва да преподава пиано на деца, които са в чужбина и за които контактът с родния език и родната култура е по-труден.

"Сега си харесах един проект на колеги литератори, които съвсем официално имат платформа, в която предлагат изучаване на български език за деца в чужбина или за чужденци, които искат да учат български, и там преподавам уроци. Това е моя нова кауза", допълва тя.

Ткачова вярва, че музиката е универсалният език на душата и сърцето и е много добър помощник. "Всяко дете е талант. За мен музикалността е нещо като умението ни да вървим, да говорим. Смятам, че във всеки човек изначално е заложено музикалното", заявява музикалният педагог, а за нея най-важно е децата да получат достъп до качествена музика в най-ранна възраст.

За Ткачова музиката притежава безспорни терапевтични качества: "Музиката изобщо не действа само на слуха – това е само най-външният план. Тя действа на мозъка и на връзката между лявото и дясното полукълбо, на синхрона. Това са много по-дълбоки пластове на човешката личност, отколкото ние си представяме."

За музиката като божествен начин за общуване и част от нашия вътрешен свят – чуйте в звуковия файл: 

По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
проф. Благовеста Иванова

Първите жени в науката за изкуството – Евдокия Петева-Филова и Лала Барзова

Евдокия Петева-Филова и Лала Барзова са първите жени в науката за изкуството у нас. В посока на техния труд и принос е проучването на изкуствоведката проф. д.н. Благовеста Иванова, гост в "Артефир". След Андрей Протич, който през 1901 година завършва германска филология и история на изкуството с философия в университета в Лайпциг, през 1922 и 1924..

публикувано на 02.06.25 в 16:00
Откриване на 33-тото издание на Международния театрален фестивал

Започна 33-тото театрално "Варненско лято"

33-тото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято" беше открито с "Хамлет" – постановката на Театър "Българска армия" с режисьор Стоян Радев. В Деня на детето, след целодневната програма , която включваше два спектакъла – "Храбрият оловен войник“ на Държавния куклен театър - Варна и "Лавандулови момичета" на Варненския..

публикувано на 02.06.25 в 14:30
Доротея Монова

Доротея Монова: Четете книжки, докато сте малки, за да сте интересни, когато пораснете

Доротея Монова е магистър по журналистика от СУ "Св. Климент Охридски". Завеждащ отдел "Култура" в сп. "Ритъм" (1987-1990), редактор "Теория и история на журналистиката" (1987-1991) и главен редактор (2007-2011) на Университетско издателство "Св. Климент Охридски". Основател и собственик на издателство "Парадокс". Издател и културен мениджър с над..

публикувано на 02.06.25 в 13:26
Ивайло Динев

Културата на протеста

Култура на протеста коментираме в "Terra Култура" заедно с политолога и изследовател Ивайло Динев , който се   включва в предаването директно от Берлин. Съвсем скоро по време на Международната конференция за синдикатите и социалните движения във Флоренция Динев представи сравнителен анализ на протести на работници в Белгия, България, Италия,..

публикувано на 02.06.25 в 13:05

Премиера на "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви"

Актрисата Мария Панайотова от "Театър Нокс" представя в "Нашият ден" последното премиерно заглавие на независимото културно сдружение –  п редставлението "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви". Времето и мястото на премиерите е 6 и 10 юни от 19 ч. в Националния студентски дом. "Театър Нокс", по думите на Панайотова, е общност от хора,..

публикувано на 02.06.25 в 11:32