Познатият "коридорен" тип училищни сгради отдавна е отеснял за съвременното училище. Променящите се изисквания към образованието предполагат и архитектура, която да позволява различни форми и начини на взаимодействие между различни по численост групи от учители и ученици. Дори когато пряко ангажираните с образованието не могат да си представят нещо много по-различно от съществуващия образователен модел, една различна и съвременна учебна среда може да ги подтикне към търсене на нови и адекватни на съвременните потребности методи и организация на учебния процес.
В това е убеден екипът на архитектурно студио "Лусио", специализирано в проектирането на образователни пространства. В рубриката "Всичко за образованието" арх. Мария Стайнова и арх. Виолетка Славова, съоснователки на студиото, изтъкват много пряката зависимост на образователните процеси от учебната среда.
Планирането на училищна сграда или пространство изисква първо подходящо задание от взискателен възложител, достатъчно време за проучване на необходимостите и желанията на ползвателите и качествено изпълнение.
За съжаление в момента участието на архитектите в процеса е силно ограничено, тъй като при самите обществени поръчки е предвидено училищни сгради да се възлагат на "инженеринги" - строителни фирми с проектантски звена. Те са заинтересовани от бързо и по-евтино строителство, което не винаги дава добрите и дългосрочни решения.
Бързите и евтини решения за съжаление по-скоро повтарят модела, а новите материали и ефектната визия не променят особено качеството на средата, в която пребивават децата ни.
В последните години финансирането не е малко, но се предвиждат необосновано много средства за оборудване с техника за сметка на строителството и оформянето на функционална и съвременна учебна среда, смятат архитектите.
Чуйте цялото интервю в звуковия файл.
В Геолого-географския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" всеки може да изследва себе си, изследвайки света. Предаването "Следобед за любопитните" гостува на факултета. "Нашият факултет е един от най-иновативните в университета, тъй като трансформирахме специалностите си, така че да отговарят на професии на бъдещето, които започват да се оформят...
Първи стъпки Аз съм тръгнал от ромската махала на град Кюстендил. Минах през читалището в махалата, минах през училището, което според мен е най-важното нещо в живота на един човек. И всичко това, което правих през годините и като самодеец (аз съм се занимавал с театър и естрадна сатира, снимал съм разни нещица за местната кабелна телевизия), ми..
Той е на 25, бъдещ лекар, който избира своя път в детска възраст и върви по него уверено, с много вдъхновение и ентусиазъм. Стоимен Димитров завършва специалност "Медицина", в МУ "Проф. д-р Параскев Стоянов" – Варна. Бъдещият лекар е избрал за свое професионално призвание ревматологията. Интересите му са в сферите на социалнозначимите ревматични..
Пламена Николова, културолог и образователен експерт от фондация "Rise Bulgaria" и Яна Алексиева, изпълнителен директор на асоциация "Родители" коментират в "Какво се случва" идеите за образователни промени, които се появиха в публичното пространство. Сред тях са санкции за родителите, забрана за телефони в училище, оценка за дисциплина и обучение по..
С активната намеса на граждански организации, училища и действащи медиатори през лятото на 2024 г. професията "Образователна медиация" беше включена в списъка с професии, които ще могат да се усвояват в професионални гимназии и центрове за професионално обучение. За да започне обучението на бъдещите медиатори, до две години трябва да се подготвят и..
Как да отразяваме човешки трагедии и смърт, коментира в рубриката "Въпреки мрежата" в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова ,..
Реформата в МВР. Скандалът с ГДБОП. Има ли чадър над престъпни групировки и лица? Кой ги покровителства? Как да спрем безумната война по пътищата на..
Филмът "Лимонов" на Кирил Серебренников вече може да бъде гледан в кината у нас. Киноразказът е базиран на биографичната книга, написана от Еманюел..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg