Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Плейбек театърът, където всяка история е важна

Снимка: Фейсбук

Всяка история е важна. Преди началото на десетото издание на BG Playback театралния фестивал в "Нашият ден" задаваме въпроса как се изиграват историите на човек тук и сега? Цвета Балийска, организатор на фестивала, разказва повече за плейбек театъра.

В представите на повечето хора думата "плейбек" се отъждествява с буфосинхронадата или така наречения "lip sync". Балийска пояснява, че наименованието на плейбек театъра всъщност произхожда от английския израз "to play it back" – да върна обратно разказаната история. С това се занимава плейбек театърът "Тук и сега", който вече над 10 години работи активно, разказва организаторът на фестивала. 

В този тип театър сценарият представлява истински истории, разказани от хора в публиката. Реквизитът е малък, а актьорската работа и контактът с публиката са в основата на сценичното преживяване. По време на представлението има модератор (диригент), който помага в общуването между актьори и публика. Разказаните кратки истории се пренасят на сцената с магическата фраза: "Нека да гледаме". Преживяването е винаги различно и неповторимо, споделя Балийска. "Когато хората разказват нещо, което в този момент са усетили спокойствието да споделят публично, е изключително докосващо преживяване", казва тя.

Плейбек театърът има сходство с импро театъра, но е много по-различен в същността си, заявява гостът. В импро театъра фокусът е върху актьорите и тяхното умение по оригинален начин да импровизират и интерпретират думи или ситуации, подадени от публиката. В плейбек театъра основата отново е импровизацията, но личната история на човека и максимално огледалното ѝ пресъздаване на сцената са най-важни. Балийска заявява, че етиката в плейбек театъра е изключително силна и актьорите подхождат с уважение към разказвача. Това е уникална възможност човек да види епизод от собствения си живот, пречупен през изкуството на танца, музиката, поезията и цяла палитра от изразни средства.

Организаторът на фестивала поставя акцент върху социалното значение на този тип театър. Чрез него често се говори за трудни, лични или обществени теми, които придобиват ново измерение на сцената, без да се изменя същността им. Ето защо плейбек театърът е разпространен и в горещите точки на света. Балийска споделя, че публиката често изразява своето вълнение от този различен тип слушане, което не цели да осъди, да даде съвет или насока, а се стреми към максимална обективност. Разбира се, историята минава през личната призма на артиста, казва Балийска, но допълва, че с много практика и лична работа актьорите успяват да бъдат верни на реалността.

Всеки, който изпитва любопитство към това преживяване, може да посети Десето издание на Българския плейбек театрален фестивал, което ще се проведе на 5-7 април в НБУ – вход свободен. Повече информация може да бъде намерена в социалните мрежи на фестивалните организатори.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Владимир Молев

Литературният превод като имитиращ продукт

"И все пак, въпреки цялата многотия от възможни модуси на превода, отвъд препирните за чуждото и родното, предаването на стила на писателя, неизбежния отпечатък, който преводачът оставя в текста, и останалите добре познати ни ябълки на раздора в караниците около превода, като че ли все по-често се налага да си задаваме въпроса не дали един превод е..

публикувано на 08.02.25 в 12:45
Проф. д-р Минка Златева

Проф. Минка Златева представя "Ретроспекции към публичната комуникация"

"Ретроспекции към публичната комуникация" – проф. Минка Златева гостува в "Артефир", за да представи своята книга, посветена на приноса на Факултета по журналистика и масова комуникация в българското висше образование. "След 1989 година промяната в обществения живот наложи промяна и в образованието, и в дисциплините, които преподаваме във..

публикувано на 08.02.25 в 09:30
Уил Кокръл

Книга-разследване на американския журналист и писател Уил Кокръл

Как Еверест – връх първоначално обявен за невъзможен за изкачване, след това принизен до просто самоубийствен, се превръща във възможност, от която хиляди хора могат да се възползват? Отговорът на този въпрос търси американският журналист и писател Уил Кокръл в своята книга " Еверест ООД". Авторът прави над 120 интервюта с професионални..

публикувано на 08.02.25 в 08:05

Българо-британската продукция "Дяволски игри" тръгна по кината

Продуцентката и актриса Деси Тенекеджиева , режисьорът и съсценарист Бен Чарлз Едуардс , изпълнителният продуцент и актьор Гари Стреч и операторът Денис Мадeн – създателите на новия българо-британски филм "Дяволски игри"  – са в студиото на "Артефир". Става ясно, че драматичният трилър, който днес тръгва по кината у нас, е вдъхновен от..

публикувано на 07.02.25 в 17:00

"Взрив" – спектакъл за тийнейджърите, но и за родителите

Драматичният театър "Любомир Кабакчиев" в Казанлък гостува на софийската публика с един от най-новите си спектакли – "Взрив" от Елизе Вилк. Постановката по пиесата на съвременната румънска драматуржка е дело на Бюрхан Керим, който е работил по превода на Лора Ненковска. "Модерна гимназия. Таблоидите биха казали, че това е гимназия за..

публикувано на 07.02.25 в 16:35