Какви политики бяха следвани в сферата на културата през изминалата година, в каква посока бяха насочени бюджетните програми и с каква мисъл трябва да се твори в изкуствата?
Равносметка за дейността на Министерството на културата през 2024 в "Артефир" прави зам.-министърът на културата Илко Ганев.
Ганев е от хората, които вярват, че една от основните функции на културата е възпитателна: "Културата би следвало не само да възпитава, а да "достъпва" до повече хора и места. Достъпът е едно от основните условия, за които следва да се работи, спрямо даденостите, особеностите, бюджетите, екипите, с които всички структури в сферата работят", казва зам.-министърът.
На фокус в дейността на Министерството през 2024 година са били националните училища по изкуства – 23 на брой, част от които приемат деца още в предучилищна възраст.
Интересът към изкуствата, по думите на Ганев, е добре да бъде провокиран у децата по естествен начин чрез сценичните изяви и това, което се показва в културните институти и пространства в страната.
"Най-голямата отговорност в културния сектор е да влагаш сърцето и душата си в тази неравностойна битка", заявява гостът.
Сценичните изкуства – театри, музикални и сценични институти, опери, балети, които функционират под шапката на Министерството на културата, получават най-голям дял от бюджетните средства, но и връщат най-много пари в държавния бюджет, пояснява Ганев.
"Инвестицията в сценичните изкуства даде своя резултат", обобщава зам.-министърът.
Министерството е насочило средства и усилия за обновяване и техническо оборудване на народните читалища и библиотеки в България. Заедно с библиотеките е проведена целева програма за повишаване на медийната грамотност, изтъква Ганев.
Нови политики са проведени и в полза на нематериалното културно наследство.
Имало е забавяне в процедурите, трудности в нормативния ред, недоволство сред творците, но НФК е финансирал около 900 проекта за 18 млн. лв., подчертава зам.-министърът.
Ганев съобщава, че в края на януари 2025 година ще бъде изготвен анализ доколко инвестираните средства по различни програми са достигнали до публиките като резултат от проведените политики.
Целия разговор чуйте в звуковия файл:
П етима млади графици от Пловдив представят днес селекция от произведенията си в първата графична галерия в града под тепетата "Абрис". Младите пловдивски художници са се обединили в група, която са нарекли "Три Шест Пет". Графиките могат да бъдат видени до 24 март. Трима млади мъже и две дами, които са завършили заедно Академията за музикално,..
В редакция "Хумор и сатира" се стремим умовете ни да са хладни, а вицовете – горещи, сиреч съвсем нови. От друга страна, наясно сме със силата на старите вицове в определени моменти и според ситуацията не се колебаем да ги използваме. Тази седмица ситуацията бе такава, че стар виц ще има в неделя веднага след новините в 18 часа, но освен него, можете..
Изложбата "Между карикатурите на Милко Диков (1930-2023)" на "Шипка" 6, може да се види до 26 март. Милко Диков е сред най-награждаваните ни карикатуристи, работи в областта на политическата, семейната и еротичната карикатура. "Естетиката на неговата рисунка е много особена – казва проф. Анри Кулев – Първо, той е категоричен график – дали това,..
Все повече са изложбите в последните години, в които съвременните художници работят с архивни материали, за да пресъздадат, възстановят, преосмислят и дори измислят големи общи или малки лични истории. Или по-скоро различни исторически разкази. Историята с главно "И" отдавна не е една-единствена. Общоприетият голям исторически разказ е непостижим,..
Фотографът и художник Виктор Леви откри самостоятелна изложба на 13 март 2025 г. в София, наречена "Най-ценното". Изложбата се състои от 40 маслени платна , които художникът представя на зрителите в две локации – галерия "Финес" и бар "Шрьодингер". Събитието в столицата отбелязва не само откритие на творбите, но и важен личен юбилей за автора – 50..
Черна комедия ни впуска в танц със смъртта, воден от погребален агент в българско градче, където старите вражди никога не умират, а се предават в..
Сценарист пише за себе си като режисьор, така определя процеса по създаване на филма "Плът" Димитър Стоянович. Режисьорският му дебют е един от три..
"Аз не съм си поставял никакви граници. Просто написах музиката така, както я чувам, както я усещам. Тя е повлияна от моите преживявания, моето обучение,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg