"Началото на 17 век в Холандия започват първите търгове на изкуство, продажбите там не са случайни, твърде често хората, които купуват имат връзка. Типичният купувач на картини тогава е търговец. Профилът на съвременния купувач на изкуство не е много по-различен във високия сегмент. Една трета от големите колекционери са инвеститори, те често са финансисти. Това, което ги събира със сферата на изкуството е влечението към риска, към неясната стойност. Една картина на практика е като акция, логиката на инвестиране е същата." – казва проф. Сгурев, който изнесе лекция "Пазарът на изкуство: Исторически преглед и съвременно състояние" в галерия "УниАрт".
Според професор Сгурев абсолютна гаранция на пазара на изкуство няма, но има доста голяма вероятност, че определени имена ще постигнат високи равнища на цените. "Наскоро картина на Клод Моне беше продадена за 65 милиона, за големите имена пазарът е в добро състояние. В други нива на пазара няма такава сигурност, има забавяне. Не е криза, но е забавяне, известен процент от големите колекционери са се отдръпнали."
По отношение на присъствието на фалшиви картини в музеите има оценки, които варират от около 4-5%, докъм 30%. Въпреки всички равнища на контрол обаче се случват скандали с картини, а голям проблем според проф. Сгурев са и крадените произведения на изкуството.
Чуйте разговора с проф. Сгурев в "Какво се случва".
Стоян В. Сгурев завършва Станфордския университет с докторска степен по социология. До 2021 г. е професор в ESSEC, Париж. От февруари 2024 преподава в EM Normandie. Преподава Естетика, История на Изкуството и Арт Мениджмънт във Франция и като гост преподавател в България, Италия, Русия.
"И все пак, въпреки цялата многотия от възможни модуси на превода, отвъд препирните за чуждото и родното, предаването на стила на писателя, неизбежния отпечатък, който преводачът оставя в текста, и останалите добре познати ни ябълки на раздора в караниците около превода, като че ли все по-често се налага да си задаваме въпроса не дали един превод е..
"Ретроспекции към публичната комуникация" – проф. Минка Златева гостува в "Артефир", за да представи своята книга, посветена на приноса на Факултета по журналистика и масова комуникация в българското висше образование. "След 1989 година промяната в обществения живот наложи промяна и в образованието, и в дисциплините, които преподаваме във..
Как Еверест – връх първоначално обявен за невъзможен за изкачване, след това принизен до просто самоубийствен, се превръща във възможност, от която хиляди хора могат да се възползват? Отговорът на този въпрос търси американският журналист и писател Уил Кокръл в своята книга " Еверест ООД". Авторът прави над 120 интервюта с професионални..
Продуцентката и актриса Деси Тенекеджиева , режисьорът и съсценарист Бен Чарлз Едуардс , изпълнителният продуцент и актьор Гари Стреч и операторът Денис Мадeн – създателите на новия българо-британски филм "Дяволски игри" – са в студиото на "Артефир". Става ясно, че драматичният трилър, който днес тръгва по кината у нас, е вдъхновен от..
Драматичният театър "Любомир Кабакчиев" в Казанлък гостува на софийската публика с един от най-новите си спектакли – "Взрив" от Елизе Вилк. Постановката по пиесата на съвременната румънска драматуржка е дело на Бюрхан Керим, който е работил по превода на Лора Ненковска. "Модерна гимназия. Таблоидите биха казали, че това е гимназия за..
Какви опасности за свободата на изразяване и демокрацията крият предложените за гласуване в НС през тази седмица проектозакон за "чуждестранните агенти"..
Какво е "соросоид" и наистина ли е застрашена демокрацията у нас и в Европа, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Георги Лозанов ,..
Продуцентката и актриса Деси Тенекеджиева , режисьорът и съсценарист Бен Чарлз Едуардс , изпълнителният продуцент и актьор Гари Стреч и операторът..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg