Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Теодор Карайончев: Да се учим от децата на справедливост

Теодор Карайончев
Снимка: личен архив

Теодор Карайончев е психолог с дългогодишен опит в тренинги с учители и работа в училище. Повод за разговора с него е наглед незначителна случка от училищния живот, споделена в социална мрежа. Най-общо казано, става дума за оценяване без предупреждение на доброволното участие на няколко ученици в дискусия по тема, предложена от учителя. Ситуацията е специфична, коментарите в групата – разнопосочни, но въпросът, който поставя, е за психологическата и етичната страна на оценяването.

"Ние възрастните не можем да си дадем сметка колко е важна оценката за децата и колко те я възприемат като оценка не на знанията, а изобщо като оценка за личността им … и затова трябва да се подхожда много внимателно… Чувството за справедливост у децата е много изострено… Аз мога да кажа без да се срамувам с моя опит и с моята възраст, че продължавам да се уча от децата. И едно от нещата, което най-много ми е важно, е да се уча на справедливост, защото ние някак си забравяме…"

Що се отнася до безкомпромисното до враждебност отношение на част от учителите към поверените им деца и младежи, психологът изтъква няколко фактора, които безспорно правят работата на педагозите особено трудна. "Децата са по-различни, има разлика в поколенията на 3-5 години, децата идват с много силно его, което не позволяват да бъде наранено и се отстояват и в това няма нищо лошо…Това, което е най-големият дефицит, но нека да си дадем сметка, че този дефицит идва от това какво става в обществото и цялата образователна система… проблемът тук е липса на комуникация", казва Карайончев.

Понякога в безсилието си да овладеят "дисциплината", някои преподаватели си позволяват да използват оценките като инструмент за контрол на поведението, което според психолога торпилира взаимоотношенията и доверието, а това води и до спадане на ефективността на образователния процес. Съвременните деца, обградени от толкова много информация и възможности за преживявания, са предизвикателство за учителите, но това е полезно за самите тях, защото им дава възможност да израстват и те го правят, убеден е психологът.

Чуйте целия разговор в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Акад. Чавдар Славов

"Частица от теб..." – тема с продължение

За донорството, трансплантациите, обществените и институционални нагласи към този процес разговаряхме с акад. Чавдар Славов. Всъщност, урологът по специалност акад. Славов, хирург, учен и преподавател, поиска продължението на темата, която бе в центъра на обсъжданията, още през месец юли тази година. И екип "За здравето" откликна на тази идея, защото..

публикувано на 29.09.25 в 15:20
проф. Емил Гачев

Приблизително 50% от питейната вода у нас изтича и се губи по водопреносната мрежа

Осреднено приблизително 50% от питейната вода у нас изтича и се губи по водопреносната мрежа. На някои места се стига до 80%. Това означава, че от наличен 1 литър вода до потребителите достигат едва 200 мл. За сравнение, средно в ЕС се губят 23% от водата. За това какви са причините и какво трябва да се направи, е разговорът с проф. Емил..

публикувано на 29.09.25 в 09:20
Астрономическата обсерватория на Софийския университет в Борисовата градина

В СУ подготвят Център по астробиология

"Най-големият въпрос, на който вероятно ние след 10-15 години ще имаме отговор, е дали животът на Земята е уникален. Последните вълнуващи открития от нашия съсед Марс – червената планета, според публикация от средата на септември, се говори за интересни находки, които биха могли да са от наличие на микроорганизми там. Става въпрос за..

публикувано на 27.09.25 в 09:15

Персонализми и свидетелства

Историята се гради от личности, литературата – също. А литературната история особено и тъкмо на ролята на личностите в нея обръщаме внимание в поредното издание на предаването "Премълчаната история".  Говорим с проф. Михаил Неделчев, с проф. Пламен Дойнов и с доц. Морис Фадел за това какво е литературен персонализъм, как се става радикален..

публикувано на 26.09.25 в 08:45
Боряна Йовчева

"Да живее България" – социален експеримент под формата на документално представление

Страх ли те е от еврото? Пречи ли ти гей парада? Какво мислиш за Halloween и народните будители? А за хорото пред Народния? Познаваш ли хора, които не мислят като теб? А представяш ли си ни всички на масата… с всичко на масата. На 27 септември от 19.30 в Топлоцентрала в София ще се проведе социално-театрален експеримент на театър..

публикувано на 25.09.25 в 17:10