Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Параскева Джукелова – една от "Клас 90"

Приказна работа – костюми, пеене, танци. Един свят, в който можеш да бъдеш всеки друг, но не и себе си. А може би тъкмо ти, твоето себе си, зарежда с енергията си този свят, разкрил се пред зрителите на сцената или на екрана. И Параскева Джукелова мечтае точно за това още от трети клас – за тайнството на актьорската професия.

Запленена от магията на театъра, днес е колкото актрисата от трупата на Първата ни сцена, толкова и жената, която с таланта си вдъхна живот на немалко персонажи в киното и на малкия екран. Сериалите я изкушават с възможността дълго да развива образите си, пример за това е ролята ѝ във "Вина". В киното още през 1993 година печели "Златна роза" за ролята си във филма "Сезонът на канарчетата“, който разказва за репресиите на комунистическия режим. В него играе самотна майка, а днес казва, че е в етап от живота си, в който играе предимно майки. Така е в най-касовия български филм за всички времена – "Гунди – легенда за любовта", където играе майката на легендарния футболист на "Левски" Георги Аспарухов – Мария, така е и във филма "Без крила" на Ники Илиев, където се превъплъщава в майката на Мишо – героя, около когото се развива историята, базирана на действителните събития от живота на параолимпиеца ни Михаил Христов.

В най-новия филм, който тръгна по кината с нейно участие, обаче е журналистка, която събира класа си от гимназията в една среща на отминали и неизживени мечти, сбъднати реалности и носталгия по младостта – дебютния филм на Бойко Боянов "Клас 90". Негов съсценарист е Станислав Тодоров - Роги, а в актьорския състав са още Юлиан Вергов, Стефка Янорова, Стефан Денолюбов, Биляна Петринска, Георги Златарев, Елена Атанасова, Любомир Нейков, Людмила Даскалова и Надя Конакчиева.

"Какво би се случило, ако едни хора погледнат през призмата на едни 30 години, които са преминали – какви са били тогава, за какво са мечтали, докъде са стигнали? Това е била първоначалната идея на филма – какво ще се случи, ако съберем след 30 години съученици. За конкретния случай това малко или много визира моето поколение. Ние с Бойко и с Роги сме от една, така да се каже, възрастова категория. Познаваме се с тях още от тези години – те бяха студенти в НАТФИЗ, когато аз, току-що завършила актриса, се запознах с тях и сме приятели още оттогава. 

Така че не е случайно участието ми във филма, Бойко ме покани, както и другите колеги, без кастинг. Имаме много общо и всички сме минали през тези сътресения и катаклизми на политически, икономически и всякакви други промени. Борили сме се, оцелявали сме. Сюжетът на филма предлага една такава гледна точна, една пауза в ежедневието ни – отиваш някъде, с хора, с които обикновено не си, и хем си припомняш младостта, хем си даваш ясна сметка къде си в момента – в реализацията си, в щастието си, в мечтите си", обяснява Параскева Джукелова.

Тя доброволно и с желание се отдавана на процеса по създаване на един филм или спектакъл. За нея той е игра, чисто забавление. Прецизна е, когато стъпва в обувките на героите си, и обича всички жанрове и ниши на актьорската професия – особено когато има режисьор, който може да ѝ помага да овладее хаоса вътре в себе си.

В "Кино с думи“ актрисата говори с любов за света на актьора и за вълненията, които предизвиква у зрителите един "Клас 90".

"Моят мотив да правя която и да е роля е именно това – да има някакъв момент, в който зрителят да се развълнува, да се припознае, да си зададе въпрос, да се разчувства", казва Джукелова. Според нея в хубавите филми ръка за ръка трябва да вървят забавата, тъгата и размислите.

В звуковия файл тя дава отговори и на въпросите:

  • · трудно ли е да се играе добър човек, или по-скоро е скучно?
  • · колко чупливи сме всъщност и защо е важно да виждаме и това в персонажите?
  • · доколко доброто възпитание пречи в живота?
  • · иска ли светът от нас да трупаме информация, или точно обратното?
  • · на какво ни учеше образователната система преди промените и на какво ни учи сега?
  • · защо трябва да проумеем, че никой и нищо не ни гарантира справедливост в живота?
  • · до какво води чакането и до какво – усещането за изпуснати влакове?
  • · чувство, обърнато назад, ли е вината?
  • · какво прави уникални моментите на сцената и тези пред обектива на кинокамерата?

Снимки –  "Клас 90" ФБ страница

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кадър от филма

Пресечните точки между киното и поезията

Ако " поезията е инстинкт за неприспособимост, а сега са времена на приспособление " , както казва Георги Рупчев в интервю през 1994-та и това, разбира се, звучи все така актуално, киното пък – по всеобщо усещане – е колективна психотерапия, то къде е пресечната точка между двете? В думите послания ли е, в чувството за нещо по-голямо от нас, в..

публикувано на 04.03.25 в 14:00

Сливенската фотоизложба гостува в София

След като бе открита в Сливен, фотоизложбата "За Сините камъни с любов" тръгва на турне из България. Първата й дестинация е София – Културен център към Централни хали, където  ще гостува от 4 до 12 март . Официалното откриване ще бъде на  4 март от 18:30 ч.,  като за церемонията са поканени и представители на Министерство на околната..

обновено на 04.03.25 в 11:43

Вихрони Попнеделев открива изложба живопис в ХГ "Илия Бешков"

На днешния 4 март Художествената галерия "Илия Бешков" в град Плевен представя творби на Вихрони Попнеделев. Повече за събитието разказва директора на галерията - д-р Цвета Евлогиева-Кацарова. Професор Вихрони Попнеделев е роден през 1953 г. в гр. Пловдив. Завършва с отличие първият випуск на Художествената гимназия в Казанлък през 1972 г.,..

публикувано на 04.03.25 в 11:18

Ами ако Бог е момиче? Красимир Димовски и въпросите без отговор

"Какво ще се случи с човечеството, ако се окаже, че Бог е момиче? Редно ли е да спасиш този, който не иска да бъде спасен?" Тези на пръв поглед абсурдни въпроси поставя романът, който ще бъде представен тази вечер в клуб "Петното на Роршах" в Пловдив. Красимир Димовски ще запознае публиката със своя последен роман – "Тезеят в своя лабиринт" ...

публикувано на 04.03.25 в 11:18

"Думи за огрев" – съкровищницата на българската реч

В днешното издание на "Нашият ден" се срещаме с изследователя Симеон Мильов – човек, който събира и съхранява думите на миналото, за да ги предаде на бъдещето. В продължение на години той неуморно записва думи, изрази и истории от различни краища на България – Граово, Мраката, Знеполе и Трънското краище, събирайки ги в своята книга "Думи за огрев"...

обновено на 04.03.25 в 11:15