"Колцина от нас са допускали или знаели, че Айрис Мърдок, майсторката на художествена проза и на няколко философски съчинения, е писала и поезия? Представя ни я за пръв път именно тази колекционерска книжка в лимитиран тираж, с цветни илюстрации, отпечатана на специална хартия, с чийто нюанс искаме да помогнем на едно деликатно пътуване на чувствата назад във времето, към момента на писане на стиховете. Както издава заглавието – "Година на птиците", книгата представя една цяла година, месец по месец, през избрана за всеки месец… птица. Като полъх от птиче или ангелско крило, в тих и мъдър летеж на сърцето, в минималистичен – някои биха казали, "дзен" – стил. Всеки месец в книгата оживява през гласа на различна птица." Това са думи на издателката Антоанета Колева, която казва, че е "дълго лелеяна и още по-грижливо приготвяна книга". И е така. Рядко у нас вече се правят такива издания – с респект към поезията в тях, към превода, към хартията, към илюстрациите, че и с добавка – картички, върху които са отпечатани тези илюстрации на Рейнолдс Стоун. Тази книга е изпипана до последния детайл.
Ако знаем много за Айрис Мърдок, чели сме романите и биографията ѝ, гледали сме филма за нея, то за Рейнолдс Стоун не знаехме нищо до този момент. Той е известен британски гравьор, а семействата на двамата са общували, били са приятели. Така се раждат тези гравюри – повече от илюстрации, част от стихотворенията на Айрис Мърдок и обратното – стихотворенията са част от гравюрите на Рейнолдс Стоун. Повече за написването на тази вълнуваща книга прочетете в двата послеслова – от преводачката Мария Добревска и от издателката Антоанета Колева.
Ето и думите на писателката Ина Иванова за книгата: "Стихотворенията са лаконични, но някак просторни. Вероятно защото във всички тях диша един невидим наблюдател, престорен на лирически говорител. Един наблюдател, който създава напрегната, жива, дишаща връзка с четящия. И малките движения на птиците стават всеобхватно битуване, битие, самодостатъчно като избуяваща според природните цикли дива градина."
Чуйте преводачката Мария Добревска
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
След успеха на събитията на "Кинолюбителите" от миналата година, когато бяха показани любителски филми на Серафим Мънков и Станка Пенчева, "Киноклуб Супер 8" продължава да представя такива филми в Дома на киното. Този път ще видим още по-богатата колекция на софийския адвокат Христо Пиперков, заснета на редкия формат 9.5 мм. "Филмите показват..
В "Нашият ден" разговаряме със Захари Карабашлиев в деня на премиерата на новия му роман "Последният ловец на делфини" във Варна от 18:30 ч. в пространството Campus 90 (бул. "Цар Освободител" 90). Писателят разказва за работата върху романа. Карабашлиев проучва архиви, свързани с 1944 година, Втората световна война, 9 септември, още покрай писането..
София от 20-те години на ХХ век оживява в поетично соаре с музика по стихове и писма на Елисавета Багряна. Разказът за (не)познатата поетеса ще прозвучи в откъси от нейни дневници и лична кореспонденция, любими поетични текстове ще прочетат актрисите Жорета Николова, Снежина Петрова и Искра Ангелова. От дистанция в събитието ще се включат съвременните..
Дебютната изложба "Ло̀но" на Йоана Ангелова-Тодорова е част от 15-ото есенно издание на Международния фестивал, посветен на хартиеното изкуство – София..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg