Въпроса обсъждаме в рубриката "Всичко за образованието" с Донка Дойчева-Попова, инициаторка на петиция "За ефективно чуждоезиково обучение в училище".
Не е тайна, че обучението по чужд език, най-вече английски, не отговаря на възможностите на децата и очакванията на семействата. За впечатляващия брой учебни часове (най-малкото 574 от втори до седми клас и 998 за профилираните паралелки с интензивно изучаване на чужд език в гимназиите) умните ни деца покриват едва ниво А 1.1., А 1.2., А 2.1., А 2.2. до седми клас и В 1., В 2. до дванадесети.
Така се пропиляват годините, когато доказано най-пълноценно се усвоява чужд език.
Родителите, загрижени за бъдещето на децата си и разполагащи с финансови възможности, плащат за школи и курсове, каквито пазарът предлага изобилно. Съвременната информационна среда също предоставя широк достъп до автентична реч и всевъзможни помагала и източници. Не са малко децата, които още преди да влязат в училище вече имат знания и умения по езика.
Има, разбира се, и деца, които разчитат единствено на обучението в общинските училища. Така в едни и същи класове се събират ученици с много различни нива на владеене на езика, но програмата е една за всички. В резултат едните скучаят, а другите се потискат на фона на "знаещите". В многочислените паралелки да се преподава с различно темпо и сложност е почти непосилна задача за учителите, а и системата не изисква повече от зададеното равнище.
Има ли решение за тази ситуация, от която никой няма полза. Чуйте каква е идеята на Донка Дойчева-Попова в звуковия файл.
Риторичен въпрос към специалистите и към всеки от нас. Защото в основата му са поставени огромното недоверие и "анатемосване" на ваксините. Въпреки напредъка на медицинската наука, "изчезнали" уж болести отново се появяват, страдат децата, преживяват го родителите. Какви са причините, как да се справим със съмненията към ваксините? – въпроси към..
В периода 16–20 май 2025 г. в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), София ще се проведе международна среща под надслов Heritage in Action: Revive&Thrive2BG насочена към студенти и преподаватели, с акцент върху културното наследство и спорта като взаимосвързани елементи на съвременното образование. "Основната цел е на..
Даниел Симеонов завършва кинорежисура в Нов български университет. Следвал е също философия в Софийския университет и световно кино в Биркбекския университет в Лондон. През 2018 г. завършва лидерската програма за учители на фондация "Заедно в час", както и педагогика в Пловдивския университет. През 2022 г. е стипендиант по медийна грамотност на..
Предаването разказва за куклите и по-специално за историята на кукления театър – част от историята на човешката цивилизация. Припомня и българския принос натрупал вече повече от стогодишен опит в тази сфера. С доцент Мирослав Цветанов, преподавател в НАТФИЗ и режисьор на куклени спектакли, с известния ни театрален и куклен режисьор Катя Петрова, и с..
Уважаваният преподавател и учен споделя позицията си по повод разгорещилия се спор за или против въвеждането на задължително избираем предмет "Добродетели и религия" в средното училище. Сюжетът не е нов, но беше скандално актуализиран от недобре обоснованото намерение на МОН за спешно въвеждане на нов учебен предмет. В предложението се преплетоха..
Д-р Питър Левин е известен американски клиничен психиатър, който посвещава живота си на лечението на стреса и травмата. Неговият терапевтичен метод извежда..
Навършват се 75 години от решението за учредяване на Златен фонд на звукозаписа при Главна дирекция на радиоразпръскването и радиофикацията, днес –..
"Там, под стария храм" е най-новият роман на Слава Славчева, издаден като електронна книга. В него отново пътуваме назад във времето между действителни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg