Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Безсмъртният "Кораб на глупците" плава и днес

"Корабът на глупците", гравюра на Албрехт Дюрер на заглавната страница на поемата на Брант

Новото издание на знаменитото произведение на Себастиан Брант (1458-1521) "Корабът на глупците" е вече сред читателите и онези от тях, които се срещат за първи път с него, ще останат очаровани. Превод, илюстрации и полиграфия са на високо ниво, което подобава на съдържанието. Любомир Илиев е предал с невероятно умение тънкостите на творбата, а гравюрите на Дюрер, които я обогатяват, са още едно нейно качество.

Един глупак дори да смята,
че е натрупал мъдрост свята,
остава с гъши ум в главата.

Това сякаш е писано сега. "Корабът на глупците" продължава да плава и днес, като за кой ли път ни показва, че човекът почти никак не се е променил от далечната 1494 година. Тогава книгата излиза за първи път и до края на същата година претърпява 26 издания – и така до наши дни. 

Успехът никак не е случаен тъкмо защото Себастиан Брант успява с богатата си култура, поетически талант и остър език да иронизира глупостта и пороците на хората. 

Творбата му е жизнена, мъдра и остро саркастична, но успява много точно да улови, както пише в предговора си преводачът Любомир Илиев – да извади "на показ удивителна колекция от човешки недостатъци", в което се крие и нейното безсмъртие.

Чуйте преводача Любомир Илиев.

Снимка – изд. Лист

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
проф. Благовеста Иванова

Първите жени в науката за изкуството – Евдокия Петева-Филова и Лала Барзова

Евдокия Петева-Филова и Лала Барзова са първите жени в науката за изкуството у нас. В посока на техния труд и принос е проучването на изкуствоведката проф. д.н. Благовеста Иванова, гост в "Артефир". След Андрей Протич, който през 1901 година завършва германска филология и история на изкуството с философия в университета в Лайпциг, през 1922 и 1924..

публикувано на 02.06.25 в 16:00
Откриване на 33-тото издание на Международния театрален фестивал

Започна 33-тото театрално "Варненско лято"

33-тото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято" беше открито с "Хамлет" – постановката на Театър "Българска армия" с режисьор Стоян Радев. В Деня на детето, след целодневната програма , която включваше два спектакъла – "Храбрият оловен войник“ на Държавния куклен театър - Варна и "Лавандулови момичета" на Варненския..

публикувано на 02.06.25 в 14:30
Доротея Монова

Доротея Монова: Четете книжки, докато сте малки, за да сте интересни, когато пораснете

Доротея Монова е магистър по журналистика от СУ "Св. Климент Охридски". Завеждащ отдел "Култура" в сп. "Ритъм" (1987-1990), редактор "Теория и история на журналистиката" (1987-1991) и главен редактор (2007-2011) на Университетско издателство "Св. Климент Охридски". Основател и собственик на издателство "Парадокс". Издател и културен мениджър с над..

публикувано на 02.06.25 в 13:26
Ивайло Динев

Културата на протеста

Култура на протеста коментираме в "Terra Култура" заедно с политолога и изследовател Ивайло Динев , който се   включва в предаването директно от Берлин. Съвсем скоро по време на Международната конференция за синдикатите и социалните движения във Флоренция Динев представи сравнителен анализ на протести на работници в Белгия, България, Италия,..

публикувано на 02.06.25 в 13:05

Премиера на "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви"

Актрисата Мария Панайотова от "Театър Нокс" представя в "Нашият ден" последното премиерно заглавие на независимото културно сдружение –  п редставлението "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви". Времето и мястото на премиерите е 6 и 10 юни от 19 ч. в Националния студентски дом. "Театър Нокс", по думите на Панайотова, е общност от хора,..

публикувано на 02.06.25 в 11:32