“Баховото общество в България” за пореден път събра столичани в навечерието на най-големия християнски празник. На 19 април за пръв път у нас беше изпълнен в цялостен вид “Йоханес пасион” на Йохан Себастиян Бах. Концертът е в рамките на “Европейския музикален фестивал”. Той е продължение на традицията, която “Баховото общество” установи през последните години, поднасяйки пълния вариант на “Матеус пасион” в навечерието на Великден.
“Матеус пасион” и “Йоханес пасион” са част от религиозното творчество на големия композитор. Те пресъздават последните дни от живота на Христос, описани от евангелистите Матей и Йоан. Написани са за хор, солисти, оркестър и орган. Времетраенето на всеки от тях е около три часа. Цялостно се изпълняват сравнително рядко. Според арх. Георги Колчаков – председател на “Баховото общество”, инициатор и основен организатор на концертите, музиката на Бах насочва съзнанието към истинските стойности по неповторим начин.
“Композиторът е казал с музиката си това, което с думи е трудно да изразиш – споделя той. – Моралният заряд, който носят пасионите има огромно значение. Музиката е много въздействаща. Всяка година, на следващия ден след концерта, аз съм невероятно щастлив. Все едно, че не стъпвам по земята. “Баховото общество” е изцяло нематериална организация. То е нещо като морално-естетическа “завера” на хора, които имат сходни духовни интереси и търсят обединяващото начало на тази музика. Аз съм православен християнин. Почитам ритуалите на нашата църква. Но съм и запален меломан. Обичам музиката от различни епохи. Според канона, в нашите храмове не е позволено да звучи инструментална музика. Ето защо ние представяме пасионите в голямата аула на Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Тази красива зала, оформена в пост-бароков стил, потапя публиката в атмосферата на епохата. Колкото до изпълнителския състав, в основата на всичко е Йосиф Герджиков – човек с много опит и познания в областта на бароковата музика. Той не е само диригент, а и певец. Като изпълнител е участвал в концерти в цяла Западна Европа. Тази духовна музика изисква усет към колективното, какъвто той притежава. Всъщност, това е “Баховото общество” – музикантите. Сред тях е забележителният бас Пламен Бейков, специализирал в Лондон барокова музика, солист на Русенската опера. Както и Петър Данаилов – баритон. Женските партии изпълняват Олга Михайлова-Динева и Гиргина Гиргинова. Красивите гласове и тази година развълнуваха публиката. Сред инструменталистите в оркестъра са някои от най-добрите изпълнители на старинни инструменти.”
Основната солираща партия е на Евангелиста. Той трябва не само да разкаже историята за смъртта и възкръсването на Исус Христос, но да направи така, че дълбокият драматизъм да докосне сърцата на слушателите. Пета поредна година тази партия изпълнява тенорът Виргил Хартингер от Австрия. Специализирал старинна музика в “Моцартеума” в Залцбург и в САЩ, той се справя еднакво добре с вокалната и драматичната страна на библейския герой. “В България съм вече няколко пъти – разказва Виргил. Четири години участвах в изпълненията на “Матеус пасион”, тази година – в “Йоханес пасион”. Имах и един концерт във Варна. Харесвам българската публика. Във вашата страна се усеща невероятен глад за култура, за красотата, която дава изкуството.”
Снимки: “Бахово общество в България”
Излезе първата „Книга на песните на ЕС“ (The EU Songbook), която съдържа по 6 песни от всяка от 27-те страни членки на ЕС и химна на общността "Ода на радостта", предава БТА. Песенният сборник е датски проект с нестопанска цел и няма финансови връзки..
От трийсет години цигуларката Искрена Йорданова живее в Лисабон. Всичко, което прави като музикант, е свързано с бароковата музика. Посвещава голяма част от времето си на откривателството на старинни ръкописи, на които вдъхва нов живот със своя..
Kottarashky е един от най-интересните автори на музика, които се появиха на българската сцена в първото десетилетие от новия век. Зад този псевдоним стои Никола Груев, който неуморно експериментира със смесването на жанрове. Познаваме го предимно с..
"Или се раждаш артист, или изобщо не ставаш такъв” - ехото от истинността на тези думи на родената на 2 декември в Ню Йорк прима на световната опера..