Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Образци на българската музикална култура

Марин Големинов - "Нестинарка"

Снимка: operasz.bg

"Може би името на никой друг български композитор не се асоциира така абсолютно с една единствена творба, както това на Марин Големинов" – започва статията на изтъкнатия ни музиколог Венелин Кръстев от прочутия сборник "Профили: Студии-есета за български композитори", посветена на най-дълголетния от българските музикални творци от второто поколение. И въпреки че Големинов е всеобщо признат като една от най-значимите личности в българската култура не само като творец, а и като музикален критик, диригент, педагог, общественик и академик, до днес в съзнанието на българите неговото име е синоним на един шедьовър – танцовата драма "Нестинарка", най-популярната и най-често играна българска музикално-сценична творба в света. Поставяна е в Чехия, Германия, Русия; представяна е от балетната трупа на Софийската опера в Барселона, Венеция, Франкфурт. Версията, която Маргарита Арнаудова създава през 1978 г. за балет "Арабеск", е играна в над 50 държави и е емблема на прославената ни група за модерен балет.

Професионалното изграждане на Марин Големинов е свързано със забележителни творци – Добри Христов и Никола Атанасов в Музикалната академия в София, Венсан Д`Енди и Пол льо Флем в Scola Сantorum и Пол Дюка в Eсole Normale de musique в Париж, Йозеф Хаас и Карл Еренберг в Академията за музика в Мюнхен. Точно в центъра на германската провинция Бавария през 1938 г. е сложено началото на легендарната "Нестинарка". Идеята за музикално-сценично произведение преследва Големинов от няколко години: между замисъл на "хореографска поема" по стихове на Дебелянов и сюжети за опера. В навечерието на заминаването за Мюнхен той попада на разказа на Константин Петканов "Нестинарка" в списание "Изкуство и критика" и веднага разбира, че е открил дълго търсеното. Десетилетия по-късно в книгата "Зад кулисите на творческия процес" композиторът признава, че разказът на Петканов му се сторил като откровение: "все едно, че се е отворило небето и аз съм видял някаква светлина, която после съм се опитал да прехвърля в партитурата". Мисълта за опера веднага отпада: "В размисъл за средствата, с които ще превърна разказа в сценично драматично развитие, отсъдих недвусмислено, че няма да имам нужда от слово, а от ритъм и жест. Така дойде идеята за танцова драма". През 1939 г. композиторът предприема пътешествие до нестинарския край. Още тогава древният обред вече е на изчезване, но се съхранява в странджанското село Вугари (Българи). Пътуването не е лесно – от Бургас с кораб до Василико̀ (Царево), а оттам с кола нагоре в планината, където е скътано бедното селце. На място Големинов е смаян. Далечното минало сякаш е недокоснато от времето.

Процесията с иконите, хороводът под звуците на тъпана, писналите гайди, стъпките около огъня и танцът върху жаравата – всичко това става част от танцовата драма, съхранила цялата театралност на древния обред, както и мелодията, записана в село Вугари. В ефектните нестинарски сцени Големинов запазва първичната тръпка на ритъма, подсилва експресията и нажежава музиката до краен предел. Огромната палитра и звукова мощ на оркестъра не го изкушават и той оставя само шеметната мелодия и тревожния ритъм на тъпана. Нестинарското хоро е най-вълнуващият, най-атрактивен, но и най-агресивен момент в танцовата драма – еталон за екстатичност в световната музика въобще.

Разказът на Петканов е написан с пределна драматургична яснота, разделен на отделни сцени, развиващи се с логична последователност и театрална четливост и лесно е превърнат в либрето от Хрисан Цанков, по онова време режисьор в Народния театър. Ценни съвети на Големинов дава и директорът на балета на Софийската опера – Анастас Петров. Мистично обагреният сюжет взривява въображението на композитора. Драмата на младата нестинарка Демна е поетична и извисена. Според древния обичай нестинарите са избраници на свети Константин, който ги осенява с дарбата на пророци, а доказателство за тази дарба е способността им да танцуват боси върху разгорени въглени. 

Любовта и женитбата на Демна с другоселеца Найден привидно променят живота ѝ. Но в селото на мъжа си младата жена е посрещната враждебно: зли езици твърдят, че е обладана от нечиста сила. Животът със съпруга ѝ също не е радостен. Демна е различна, отбягвана и много самотна. Сред мъката у нея се пробужда повикът на кръвта – копнеж по нещо, което неудържимо я влече и обещава избавление. Грабнала иконата на свети Константин, Демна се хвърля в пламъците на домашното огнище, за да изгори в тях заедно със земните си неволи. Марин Големинов определя своята Демна като "трагично обречена героиня". Особено му допада двойнствеността на разказа – амалгама от староезически вярвания и по-нови християнски ритуали. Но най-голямото предимство на "Нестинарка" е фактът, че тя е танцов сюжет, в основата на който стои древен танцов обред.

Завършена през 1940 г., танцовата драма е представена за първи път на 4 януари 1942-ра в Софийската опера под диригентството на Асен Найденов. Либретист и режисьор е Хрисан Цанков, хореографията е на изключително талантливата Мария Димова, възпитаничка на модерната танцова школа на Мари Вигман в Дрезден, декорите и костюмите са на Нева и Никола Тузсузови, а наричаната по-късно "първа дама на българския балет" – Нина Кираджиева, е първата впечатляваща босонога Демна на световната сцена. Новаторството и оригиналният музикален език на "Нестинарка" триумфират, а младият Марин Големинов се превръща в знаменитост за една нощ. 

В своите дневници той записва: "Три месеца след премиерата в София през 1942 година Софийската опера трябваше да присъства на визита в операта във Франкфурт на Майн. "Нестинарка" беше включена в програмата. Във Франкфурт излезе много хубава критика в списанието, основано от Шуман. Може би светците Константин и Елена са били надвесени над рождената люлка на творбата!". Безспорният хит на партитурата – Нестинарското хоро, изпълняван като самостоятелна концертна пиеса, е вдъхновяваща миниатюра, която не спира да възпламенява публиката от българските и световните концертни подиуми.


Снимки: Община Русе, личен архив, operasz.bg
По публикацията работи: Марта Рос

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Bulgarian Classical Concerts – Los Angeles

"Български класически концерти – Лос Анджелис" започват официално на 6 ноември

Новата фондация с нестопанска цел Bulgarian Classical Concerts – Los Angeles , основана от две изключително успешни и талантливи българки – цигуларката Благомира Липари и композиторката Пенка Кунева, с цел да се популяризира българската класическа..

публикувано на 06.11.25 в 10:20

Тоника СВ отбелязва 45 години на сцена

Една от най-популярните през 80-те години на ХХ век вокални групи – Тоника СВ – отбелязва своите 45 години на сцена с голям концерт в София. На 8 ноември в Зала 1 на НДК ще прозвучат най-големите хитове на групата, които се пеят вече от няколко..

публикувано на 06.11.25 в 10:15

Група JazzBoree с авторска версия на "Росни ми, росни, Росице"

Група JazzBoree продължава линията на смесване на български фолклор с изразни средства, характерни за джаза. Музикантите от формацията откриват пресечната точка между фолклор и джаз именно в свободата на интерпретация – точно това чуваме и в..

публикувано на 05.11.25 в 10:15