След деветгодишно прекъсване съборът в Рожен събра над 8000 хиляди изпълнители, 315 певчески групи и 25 фолклорни ансамбъла – зад тази суха статистика стоят приготовленията, пътешествията и вълненията на всички участници. И възторзите на около 350 000 зрители. В по-голямата си част те бяха българи, независимо, че по поляните се чуваше гръцка, румънска, английска, френска и руска реч. И за публика, и за участници трите фестивални дни се превърнаха в „приключението Рожен“ – заради палещото юлско слънце, задръстванията по пътя, огромните тълпи пред щандовете за храна и напитки.
Събитието е извървяло дълъг път от традиционния родов събор, посветен на старинните култови места до днешния „Събор на народното творчество и животновъдство“. През трите дни на събора бяха показани съвременни машини и технологии в производството на селскостопанска продукция. А музиката, която звучеше, беше от всички точки на страната ни. На документалните записи от събора ще отделим специално място след около седмица. Музиката, която сме подбрали тук, е родена в Родопа планина, а изпълнителите бяха част от откриването и от прекрасната родопска вечер.
Веселина Бабаджанкова, дългогодишен участник в събора, а днес водещ на официалните програми, казва, че първото, което прави сутрин на Рожен, е да спре и да послуша щурците.
Останах изумен, чух музика в пентатоничен лад, която напомняше унгарската и беше толкова близко до сърцето ми. След това посетих Родопите поне 20 пъти, ходех по малките села и търсех възрастни жени, записвах песни. Научих се да свиря на каба гайда. Вече имам много приятели в България, много харесвам страната ви. Имам своя теория за общия произход на унгарската, родопската и чувашката музикална традиция. Вярвам, че корените им са общи“
В палатковия лагер на Рожен се бяха заселили многобройни весели компании. Четиримата приятели, които ви представяме, са от различни градове на България. Светослав е от София, завършил е НАТФИЗ, занимава се с видеообработка.
Разбрах от Фейсбук за фестивала и реших, че непременно трябва да дойда. Тук представят музика и танци от всички фолклорни области, при това безплатно и достъпно за всички. Хвана ме малко срам, че не знам нито едно хоро. С помощта на приятел научих Правото, но като се върна в София ще потърся някой клуб за народни танци.
Пламена е студентка от Пловдив: Мисля, че ние младите нямаме допир до истинската си култура, която ни свързва със старите поколения българи. Да дойда тук за мен означава да се потопя в автентичните традиции. Заредих се с енергия, защото тук има много хора, които ценят същото. Пускаме радиото, слушаме най-новите български и чуждестранни песни, но рядко някой ще пусне автентичен фолклор. А той носи неповторим заряд, истинско удовлетворение и радост.
Алейдин Алиев е от Севлиево, работи като клубен танцьор в Пловдив.
Дойдох, за да се докосна до българското. Това е, което ни кара да се вълнуваме и да сме щастливи. Мисля, че фолклорът трябва да се запази в оригиналния си вид, за да остане непокътнат и истински. Неслучайно по света най-много се търси автентичен фолклор.
Корабният механик Иван идва от Бургас. Именно той е събрал приятелите си тук: Бях в Лондон, там прочетох, че съборът се възстановява и организирах приятелите си. Аз съм изключителен почитател на българския фолклор, а танците ни са най-великото нещо за мен.
Съборът-надпяване в Рожен има състезателен характер. На участниците бяха предоставени четири сцени, а в журито бяха известни творци в областта на традиционното изкуство. Наред с отличията, връчени от организаторите, имаше още две, присъдени от Даниел Пишо – основател на сдружение „Солидарност Франция – България“. Наградите получиха най-възрастният и най-младият гайдар на събора – 86-годишният Илия Кадиев от ансамбъл „Стоте каба-гайди“ и 5-годишният Костадин Маргаритов.
Предаването на традицията от едно поколение на друго е нещо много важно – убеден е г-н Пишо. – Тази връзка трябва да се пази и укрепва. От друга страна, каба гайдите са символ на Родопите и сами по себе си са едно от съкровищата на страната. Фолклорните традиции са истинско богатство и също трябва да се съхраняват и развиват. Важно е те да бъдат споделени и с другите народи по света, защото носят основни човешки ценности.
Снимки: Албена Безовска, БГНЕС, БТА
Как обичаите в старата българската обредност придобиват нови форми с времето под неизбежното въздействие на историческите промени, модата и политическите решения? Отговор на въпроса търси новата експозиция "Готови ли сте за… разкази по Коледа“, с..
Игнажден е! На 20 декември почитаме паметта на св. Игнатий Богоносец. Според поверията от този ден започват родилните мъки на Божията майка и в народните песни се пее: "Замъчи се Божа майка от Игнажден до Коледа". В календара на българите..
Всяка една от тях носи топлина и вдъхва емоция, защото е правена на ръка и е единствена и неповторима. А сребристите ѝ отблясъци ни връщат в детството, когато зимите бяха сурови и снежнобели, а коледните играчки – от тънко като хартия стъкло . В..