Реално приложими идеи, които да спомогнат за намаляването на градските задръствания, съществуват, и дори вече са приложени в някои държави. Например, насърчава се возенето на повече от един човек в автомобила, за което има облекчения – отделни ленти, подобно на лентите за градския транспорт. В някои европейски страни компании плащат на служителите си допълнително, ако пътуват до работното място с велосипеди. Изследвания показват, че въвеждането на всеки споделен електромобил (чрез „разхвърляни” из града стоянки, като заплащането става през мобилния телефон), премахва четири други автомобила от улиците на градовете.
Мотивацията да се премине от конвенционален автомобил към електромобил е комбинация от икономическа полза и повишена чувствителност към замърсената среда в града, в който живеем, каза в интервю за Радио България президентът на БАЕПС Ангел Николов. – Първоначалната по-висока цена на електромобилите се компенсира от по-ниския разход за гориво. При тях разходът за електричество е 2 лв. на 100 км. Ако го приравним към конвенционалните автомобили, той се равнява на разход от един литър гориво на 100 км. Освен това, обслужването като цяло е по-евтино. Нашите изчисления показват, че при над 20 хиляди км годишен пробег (или 55 км средно дневно) електромобилът е по-изгоден за поддръжка.
Въведени са мерки за насърчаване на електромобилността в големите общини в България – не се плаща пътен данък, може да се паркира безплатно в градските зони в столицата и в няколко други големи града. В София основните участници на току-що провелите се местни избори засегнаха в програмите си темите за електромобилността. Предстои да видим до каква степен ще се превъплътят в реални действия. Ангел Николов посочва още:
Според Националния план за действие за 2014 г. обществените поръчки за електромобили и инфраструктура е трябвало да бъдат задължително шест процента. Направена справка в Агенцията за обществени поръчки показва, че там са регистрирани само пет такива поръчки, което е крайно недостатъчно. Самите държавни институции трябва да започнат да дават пример, като си поставят за цел определен процент от новите превозни средства да са електрически. По закон е така, но виждаме, че това не се случва.
Какви са вашите прогнози за бъдещето на транспорта в България?
Надявам се до пет години пет процента от превозните средства в страната да са електрически. Това би било много хубаво, защото тогава би имало една критична маса от електромобили по улиците, и те ще се забелязват. Парадоксалното в момента е, че електромобилите първо са малко и второ… не се забелязват, защото са безшумни и не изпускат газове. Също би ни радвало много да има успешни проекти за споделени електромобили, защото това ще бъде основно средство за популяризиране на електромобилността. Ако хората имат възможност да ги ползват изгодно под наем, биха се замислили дали това да не е следващият им личен автомобил.
На четиристранна среща на вътрешните министри на България, Унгария, Австрия и Румъния, която се проведе на 22 ноември в Будапеща, стана ясно, че Австрия вдига ветото си и вероятно от началото на 2025 г. България и Румъния ще станат пълноправни членки на..
Патриаршеската катедрала "Свети Александър Невски" отбелязва своя храмов празник днес. Светата обител, символ на българската столица, е храм-паметник, построен "в знак на признателност към руския народ за Освобождението на България от османско иго..
През нощта от запад на изток ще премине бърз студен атмосферен фронт. В събота над по-голямата част от страната ще бъде предимно слънчево. Преди обед в Източна България ще има значителна облачност и в крайните източни райони все още ще превалява дъжд,..
Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии към Софийския университет “Св. Климент Охридски” предостави за безплатно ползване чат..
Протестно шествие под надслов “Нито една повече”, организирано от “Феминистки мобилизации”, ще се проведе на днешния Международен ден за елиминиране на..
Българският посланик в Япония Мариета Арабаджиева и преводачът Елена Куцарова запознаха учениците от гимназия “Нагареяма” в префектура Чиба с..