Реално приложими идеи, които да спомогнат за намаляването на градските задръствания, съществуват, и дори вече са приложени в някои държави. Например, насърчава се возенето на повече от един човек в автомобила, за което има облекчения – отделни ленти, подобно на лентите за градския транспорт. В някои европейски страни компании плащат на служителите си допълнително, ако пътуват до работното място с велосипеди. Изследвания показват, че въвеждането на всеки споделен електромобил (чрез „разхвърляни” из града стоянки, като заплащането става през мобилния телефон), премахва четири други автомобила от улиците на градовете.
Мотивацията да се премине от конвенционален автомобил към електромобил е комбинация от икономическа полза и повишена чувствителност към замърсената среда в града, в който живеем, каза в интервю за Радио България президентът на БАЕПС Ангел Николов. – Първоначалната по-висока цена на електромобилите се компенсира от по-ниския разход за гориво. При тях разходът за електричество е 2 лв. на 100 км. Ако го приравним към конвенционалните автомобили, той се равнява на разход от един литър гориво на 100 км. Освен това, обслужването като цяло е по-евтино. Нашите изчисления показват, че при над 20 хиляди км годишен пробег (или 55 км средно дневно) електромобилът е по-изгоден за поддръжка.
Въведени са мерки за насърчаване на електромобилността в големите общини в България – не се плаща пътен данък, може да се паркира безплатно в градските зони в столицата и в няколко други големи града. В София основните участници на току-що провелите се местни избори засегнаха в програмите си темите за електромобилността. Предстои да видим до каква степен ще се превъплътят в реални действия. Ангел Николов посочва още:
Според Националния план за действие за 2014 г. обществените поръчки за електромобили и инфраструктура е трябвало да бъдат задължително шест процента. Направена справка в Агенцията за обществени поръчки показва, че там са регистрирани само пет такива поръчки, което е крайно недостатъчно. Самите държавни институции трябва да започнат да дават пример, като си поставят за цел определен процент от новите превозни средства да са електрически. По закон е така, но виждаме, че това не се случва.
Какви са вашите прогнози за бъдещето на транспорта в България?
Надявам се до пет години пет процента от превозните средства в страната да са електрически. Това би било много хубаво, защото тогава би имало една критична маса от електромобили по улиците, и те ще се забелязват. Парадоксалното в момента е, че електромобилите първо са малко и второ… не се забелязват, защото са безшумни и не изпускат газове. Също би ни радвало много да има успешни проекти за споделени електромобили, защото това ще бъде основно средство за популяризиране на електромобилността. Ако хората имат възможност да ги ползват изгодно под наем, биха се замислили дали това да не е следващият им личен автомобил.
За четвърта година Forbes събира на една сцена умовете зад най-значимите иновации в българската индустрия. По време на събитието, което ще се проведе в Центъра за съвременни изкуства "Топлоцентрала" в София, ще бъдат обявени и победителите във Forbes..
На 21 нември от 10:00 часа италианският майстор-готвач Даниеле Приори, заедно с 10 млади хора с интелектуални затруднения ще приготви италиански обяд в Дневен център „Светове“ на Фондация „Светът на Мария“. Приори и младежите ще сготвят по неаполска..
В Пекин беше подписан Меморандум за сътрудничество между сдружение „Клъстер Тракия икономическа зона“ и Шънджънския политехнически университет (Shenzhen Polytechnic University (SZPU)). Подписи под документа положиха Катя Стайкова, изпълнителен директор на..
От следващата учебна година профилираната гимназия с интензивно изучаване на румънски език "Михай Еминеску" може да бъде преместена в сграда в центъра на..
В Деня на християнското семейство, в брой 27 на предаването, слушайте: Какви неразказани френско-български истории разказва българското..
Френско-българска търговска и индустриална камара днес организира посрещане на новото божоле в София. По стара френска традиция всяка година в третия..