В навечерието на 2017-та година, обявена от ООН за Международна година за устойчиво развитие в туризма, София стана домакин на организирания от Световната организация по туризъм Международен конгрес на световните цивилизации и модерния туризъм. В него взеха участие над 100 чужди делегати от Ирак, Черна Гора, Македония, Малта, Египет, Зимбабве, Азербайджан, Кения, Грузия, Испания и т.н. България бе представена с три лекции, свързани с историята на траките и тракийското наследство.
Генералният секретар на Световната организация по туризъм д-р Талеб Рифай очерта опорните точки за успешното развитие на глобалния туризъм. На първо място е доброто управление и мениджмънт за привличане и посрещане на туристи. Второто е „създаването на история”, запазвайки автентичността, но и на дизайн, защото историята е част от дизайна и още:
Последно, но не и по важност е това, че няма страна, която да бъде харесана от посетителите й, ако самите й граждани не я харесват. Никоя държава, която не може да се грижи добре за народа си, не е готова да посрещне туристи. Промяната трябва да започне от местните. Когато отидете на място, където почувствате, че хората се уважават, по този начин уважавате и самия себе си. Не може да ти е приятно да си на място, където всички са депресирани, независимо с колко лукс си заобиколен. Трябва да запомним и, че за да запазим едно място, трябва да го уважаваме и да го преживеем. Имайте смелост да го преживеете.
Опазването на наследството на световните цивилизации бе акцент и в декларацията, приета в края на конгреса. Тя бе представена от Исабел Гараня – директор програма „Европа” на Световната организация по туризъм.
Туризмът е един от водещите глобални социално-икономически сектори на нашето време. Световните цивилизации са резултат от човешката креативност и постижения. Културният и креативният туризъм могат да допринесат за опазването на културата и социално-икономическото развитие на общността. Затова ние се ангажираме да помагаме за консервирането и развитието на креативния туризъм със:
Опазване и осведомяване за наследството на световните цивилизации, като източник на креативност и вдъхновение за рационално развитие, а също и насърчаване създаването на инфраструктура и институционални рамки, които поддържат местния креативен туризъм, свързан със световните цивилизации. Развитие на целесъобразна стратегия за развитие на наследството на световните цивилизации чрез насърчаване на туристически активности, които допринасят за информираността на обществото и опазване на културното наследство, да осъществяват ефективно влияние, премерено спрямо световните цивилизации и туризъм. Третото нещо е изграждането на партньорства между туризма и креативните индустрии чрез намаляване на бариерите на държавно и местно ниво, осигуряване на възможност културният туризъм да бъде ценен създател на различни бизнес активности и подкрепа местните традиции да станат част от програмата за градско развитие.
Декларацията няма задължителен характер, но изразява позицията на участниците от над 40 страни, че връзката между древните цивилизации и творческия туризъм ще помогне на хората да се сближат и опознаят по-добре. Участниците в срещата изказаха позицията, че туризмът е общ продукт. Той не може да бъде създаден без сътрудничеството между държавните институции, частните организации и местните общности. Принцесата на Йордания Дана Фирас подчерта, че наследството трябва да бъде трансформирано по начин, който да е разбираем и от полза на всички.
В наши дни в пристанището на Поморие са пуснали котва предимно яхти, а старите дървени рибарски лодки са заменени с модерни, снабдени с мощен двигател съдове. Традиционният поминък на черноморското ни градче, свързан с риболова е напът да изчезне,..
Кой казва, че българите сме намръщени и черногледи хора? Разходете се из софийските коледни базари и ще останете с коренно различно впечатление. Празничните украси, музиката, въртележките и сергиите, преливащи от лакомства иръчно изработени..
През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо..
Свещеният скален град Перперикон получи още едно голямо признание. След като преди месец той влезе в десетката на класацията на най-интересните..
Българите, пътували в чужбина през ноември т.г., са се увеличили с 11,3%, в сравнение със същия месец през 2023 г., сочи статистиката на Националния..