Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Момчиловци или Мусилиян – защо китайците обичат китното родопско село

4
Снимка: Facebook /Сийка Суркова

През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо набира популярност в азиатската държава, превръщайки се в синоним на здраве и дълголетие. 


Не закъсняват и първите китайски туристи. В селото започват да се снимат и китайски рекламни клипове, както и … цял сезон на китайския Сървайвър. "Тогава 7-те участници в риалитито, снабдени единствено с българо-китайски разговорен речник, живяха в домовете на хората и участваха във всекидневните им дейности – от събиране на сено до вадене на картофи и пр.", спомня си кметицата на Момчиловци Сийка Суркова и допълва.

Сийка Суркова

"Това провокира интереса на китайците да посещават Момчиловци, да се интересуват от селото, да усетят мистиката, която видя екипът (от китайската компания производител на кисело мляко Мусилиан – бел.ред.), който дойде на проучване, още преди марката да стане факт. Най-впечатляващо за тях е селото ни като географско разположение, красивата природа, добрината на хората тук и звездното небе. Китайците казват, че никога не са виждали толкова много звезди на едно място и толкова близко до тях!"

Пандемията обаче поставя край на китайския туристически бум в Родопите. Подобно на много азиатски държави, и в Китай строгите ограничения за пътуване, свързани с Covid-19, късно отпаднаха късно. Чак през 2024 г.  започва оживление на местния туристически пазар и интересът към Момчиловци се завръща.

"Малко по малко започваме да стигаме нивата от преди пандемията – казва Сийка Суркова. – Най-много китайски туристи идват по време на фестивала на киселото мляко, който е наш тридневен празник и се организира заедно с китайските ни партньори. Тогава делегацията от Китай включва, освен представители на фирмата производител на киселото мляко, и различни местни инфлуенсъри. И те са толкова впечатлени, че не спират да подават информация на своите китайски потребители. Така селото ни набира все по-голяма популярност."


Наскоро Момчиловци и целият Смолянски регион участва в голямо туристическо изложение в китайския град Нинбо. "Имахме възможност да се рекламираме като туристическа дестинация с фокус Момчиловци, но и да представим потенциала ни за целогодишен отдих в тази част на Родопите"– каза Момчил Караиванов, представител на дружеството "Приятели на Китай" в Смолян:

Момчил Караиванов

"Идеята, е да може Смолянска област, чрез Момчиловци и района, да бъде разпознаваема на китайския туристически пазар, тъй като тяхната средна класа наброява около 300-500 милиона, а това са хора, които могат да си позволят да пътуват. В момента, в който стане по-лесен туристическият обмен покрай нашето влизане в Шенген и евентуално бъде открита директна туристическа линия между двете ни държави, очакваме в целия ни регион да има по-засилен интерес на китайски туристи" – посочи Момчил Караиванов.

Междувременно в Момчиловци се провеждат курсове за изучаване на китайски език. Обучението се организира всяко лято със съдействието на Института Конфуций – София:

"От година на година интересът към този курс става все по-голям. За периода, в който се провежда, идват курсисти от цяла България и се включват в обученията с изключителен ентусиазъм. Местните хора също се включват. Идеята е, когато посрещат китайските туристи, да могат да ги поздравят на техния език, да разменят някоя друга дума. Това не е лесен език, но пък хората ни с по-голямо желание успяват да научат много неща", казва в заключение Сийка Суркова.

Вижте също:


Снимки: Сийка Суркова, БГНЕС, confuciusinstitute.bg



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

"Родопската гъсеница" – влакът, който пресича времето и планината

"Родопската гъсеница" – така наричат влака, който пълзи по склоновете на Родопите по маршрута Димитровград – Хасково – Кърджали – село Подкова. И не, това не е легендарната Теснолинейка , която се движи в друга част на планината, а съвсем..

публикувано на 24.01.25 в 10:20
Снимка: Регионален исторически музей - Русе

Скални църкви и най-големият сладководен аквариум – Русенският музей привлича все повече посетители

Все по-голям е интересът към експозициите и събитията на Регионалния исторически музей в Русе. За отминалите 12 месеца през музейните пространства са преминали 95 966 човека, което е с 5 209 души повече в сравнение с 2023 г. – съобщава на официалната..

публикувано на 19.01.25 в 09:15

Момчиловци предлага селски уют и духовно обновление в сърцето на Родопите

Чиста природа, домашен уют, вкусни гозби и снежни емоции - Момчиловци е рай за любителите на селския туризъм. В разгара на туристическия сезон къщите за гости и заведенията в родопското село работят на пълни обороти. Разположеният..

публикувано на 15.01.25 в 10:50