Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Даниела Костова представя парадоксите на изолацията с изложба в София

Защо българката пази силна връзката си с родината след близо 20 години живот отвъд океана?

Снимка: архив

Пандемията промени много неща в битуването ни, в работата ни, в чувствителността ни. И именно тази промяна е тънката червена линия в новата изложба „Бури, парк, принцеси с ролки“, която се открива на 16 април в софийската галерия „Структура“ и става повод авторката Даниела Костова отново да се завърне в родната България.

Тя е родена в София, където завършва Националната художествена академия със специалност „Живопис“ през 1998 година и „след известно време на експерименти“ заминава да учи в Политехническия институт Ренселиър (RPI), Ню Йорк „Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY“. След дипломирането си е поканена да стане част от екипа на института, където преподава и в момента „Дигитални Образи“.

Даниела се занимава с т.н. неконвенционални форми в изкуството още като студент в София – прави видеа, пърформанси, използва различни видове дигитални медии. Работите й са хибрид между съвременния западен арт активизъм и класическия български прочит. Според нея е много важно да погледнеш на културата, която носиш в себе си, през призмата на някое друго място. Подобен опит дава повече информация кои сме ние. Именно в тази връзка през 2006 г. прави документалния филм „Тяло без органи. Български бар“, който е своеобразно изследване за това как се променя родната култура, естетика и разбирането за нея извън границите на страната и по-конкретно в един космополитен град като Ню Йорк. През май 2007 „Тяло без органи“ е показана като инсталация, специално конструирана за пространството на галерия Assab One, Милано. Всъщност Даниела Костова е показвала творбите си по целия свят - в  Музеят в Куинс (Ню Йорк), Институтът за съвременно изкуство (София), Кунстхале Виена (Австрия), Биеналето в Антакия (Турция), Центърът за съвременно изкуство (Женева) и мн. др. И България винаги е част от тези творби, а днес родината й е домакин на последната изложба „Бури, парк, принцеси с ролки“.


След като заминах за Ню Йорк аз продължих връзката си с България и много често работех с български куратори – споделя художничката в интервю за програма „Христо Ботев“ на БНР.Ето, сегашната ми изложба е направена с Илина Коралова, работила съм с Борис Костадинов, с Мария Василева. Историята ми като човек, начинът по който виждам нещата е много силно повлиян от това къде съм израснала, с кого съм работила, как съм се развила като художник. И този диалог е много градивен, но също така ме приземява по някакъв начин. С куратора Илина Коралова се свързахме преди три години. Родиха се много идеи, част от които развихме в настоящата изложба. Ние сякаш продължихме този диалог.“


Диалог, който почти през цялото време се осъществява от дистанция между Ню Йорк, където е Даниела и Лайпциг, където живее и работи Илина, и на фона на една световна пандемия.

Изложбата представя три творби, създадени в последната година и, както самата авторка казва, това е личната й перспектива към един особен, странен, дори налудничав момент, който преживяваме. „„Бури, парк, принцеси с ролки“ не без ирония отразява парадоксите на (само)изолацията и осъзнаването важността на социалния контакт; на (само)ограниченията и засиленото желание за тяхното премахване“, обяснява авторката:


„Още от самото начало на пандемията проблемът с дизайна ми стана много интересен, защото беше ясно, че ситуацията ще рефлектира върху всички сфера от живота ни, заради дистанцията от маските, маркировките навсякъде. Виждаме промяна на дизайна на средата, но и промяна в дизайна на нашите отношения. В Ню Йорк например ресторантите навсякъде изнесоха едни полунаправени допълнителни постройки от много евтини материали, които изцяло промениха външната среда. Някак си започна все повече да липсва стабилността, която виждахме около нас. Няма я тази материалност, която е свързана с определен стандарт. В момента всичко се поставя под въпрос, цялата ни материална култура дори.“

А къде в цялата тази картина са бурите, кои са парковете и защо днешните принцеси са с ролки може да разбере всеки, който е в София до 29 май и посети галерия „Структура“.

Съставил: Весела Кръстева / по интервю на Диана Попова, БНР- „Хр.Ботев“/

Снимки: личен архив, facebook.com daniela.kostova.54 и structura.gallery



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Красива българска елха отново грее в чикагския Музей на индустрията

На централно място в Музея на индустрията в Чикаго е поставено коледно дърво с българска украса. За пета поредна година сънародници от Ветровития град изработиха пищната украса на българската елха с над 30 хиляди цветни лампички и стотици орнаменти...

публикувано на 16.11.24 в 10:25

Няма яснота каква част от българското културно наследство в Украйна е запазено за поколенията

Узурпирането на културно-историческо наследство е една от многобройните неминуеми последици от всеки един военен конфликт както в исторически план, така и днес. До приключването на войната в Украйна е невъзможно да бъде направен адекватен анализ на..

публикувано на 15.11.24 в 11:35

Наследството на бележити сънародници събира като родова памет програмата "Неразказаните истории на българите"

С кратък видео калейдоскоп от "неразказани истории" на достойни българи – учени, предприемачи, инженери, художници, допринесли за доброто име на страната ни пред света, започна един нетрадиционен обществен форум, който демонстрира постиженията на една..

публикувано на 13.11.24 в 17:45