Режисьорът Галин Стоев е може би най-разпознаваемата фигура, с която се свързва страната ни в театралния свят. Като директор и режисьор на Националния театър на френския град Тулуза, той знае, че да утвърдиш себе си като артист във Франция не е лека задача. Той признава, че е приет в общността, без да се стреми към това на всяка цена, среща артисти и сценични работници, които разбират и споделят неговия поглед над постановките.
Гласът на Стоев обаче е достатъчно силен, за да бъде чут и извън магичното пространство на театралната зала. От години той следи и реагира на всяко по-значимо събитие или промяна, настъпила в българското обществено-политическо пространство. Тази година той бе сред специалните гости на 38-то издание на фестивала "Аполония" в Созопол, където проведе своя майсторски клас и разкри гледната си точка за това каква е цената на успеха:
"Когато си на сцената, ти получаваш власт, която обаче е свързана с отговорност – обяснява режисьорът в интервю за програма "Христо Ботев". – Политиците си мислят, че трябва да извъртят един алъш-вериш, докато са такива и с това приключва целият им хоризонт, което считам за дълбоко трагично."
Макар да е мисия и един постоянен процес за всеки човек на изкуството – да твориш във времена като сегашните, е едно особено предизвикателство. Според Стоев:
"Войната представлява крайна форма на дехуманизация, а когато такава съществува, това е равносилно на убийство на способността за творчество. Разбира се, творците, може би сме до известна степен привилегировани, защото можем да говорим и интерпретираме случващото се по различни начини.
В този смисъл театърът се превръща едновременно в бягство от проблемите на света навън, но и в опит да превъзмогнем онези, които ни „гризат“ отвътре."
"Театърът превръща гнева и безсилието в нещо градивно – убеден е Галин Стоев. – Постига го като изправя човека пред собствените му страхове и недостатъци, като бягството вече отдавна не е решение. Светът се сви, а информацията вече достига до нас много по-бързо. Дори да махнем с ръка пред проблемите, което все още правим понякога, това няма да ги накара да изчезнат, нито ще доведе до нещо градивно."
В рамките на своя майсторски клас за Галин Стоев беше важно да покаже на своите ученици техния скрит творчески потенциал, както и какво е чувството да могат свободно да изразят себе си.
"Стремя се да ги окуражавам и провокирам, защото и в двете неща има моменти, които те дестабилизират – дали като нещо добро или лошо. В тези моменти трябва да намериш кураж да се пуснеш свободно и да се довериш на вътрешното усещане, че си на прав път."
Съставил: Йоан Колев
Снимки: Facebook / ApolloniaFestivalАктьорът Явор Милушев получава наградата "Икар" за изключителен принос към българския театър. Това съобщиха от Съюза на артистите в България. Той е познат с множеството си роли на театрална сцена - в постановките "Медея", "Хъшове", "Много шуц ма нищо",..
Абстрактно, безпредметно, геометрично – това е цяла една смислово-градивна концепция, върху която стъпва изкуството на XXвек . Водещата и свързваща идея при него е свободата на автора, но и на неговата публика. Визуално, чрез геометричното изкуство..
VFU (Visionary Font Ultra) – това е наименованието на шрифт, с който третокурсникът от Варненския свободен университет, Володимир Федотов се представя на Международното триенале на типография в Полша. "За създаването на един шрифт е нужно..
Точно месец след като Българското национално радио отбеляза тържествено своя 90-годишен юбилей, историята продължава своя диалог с нас, нейните автори...