Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Надгробное ридание" (Опело Христово) – похвални погребални песни на Разпети петък

Снимка: БГНЕС

На богослуженията в православните храмове на България има едно песнопение, което се изпълнява само веднъж в годината. Единствено на Разпети петък в църквите звучи "Надгробное ридание", познато и като "Опело Христово". Това е богослужение, свързано с разпятието и представлява синтезиран "разказ" за страстите Христови (страданията на Иисус Христос) и кръстната смърт на Иисус.


Песнопението е съставено от три статии и е със специфична и оригинална мелодия, достигнала непроменена до нас от незапомнени времена. На базата на този аноним (произведение, което няма подпис и не се знае авторът му) един от майсторите от първото поколение български композитори Добри Христов (1875-1941) създава уникално многогласно произведение, което звучи и днес в храмовете. По този начин тайнството на разпятието и кръстната смърт се предава като послание на миряните. Този сакрален момент е силно въздействащ и много тъжен и те кара да преосмислиш живота. В рамките на около 40 минути, колкото продължава песнопението "Надгробное ридание" с неговите три статии (песни), богослужението ни разказва за мъките и страданията на Христос, за да стане жертвеният агнец за всички хора и след това да възкръсне. Затова песните не звучат толкова като оплакване, колкото като възхвала на Христовите дела, на победата над смъртта и като очакване на предстоящото Възкресение.

"Надгробное ридание" в изпълнение на мъжката вокална формация "Светоглас" е с по-кратка версия от тази в църквата, но пресъздава основното послание на Разпети петък. Музиката е на Добри Христов – творецът, допринесъл най-много за развитието на източноправославната музика у нас. Изучавал композиция в класа на Антонин Дворжак в Прага, той работи в продължение на почти целия си живот за изграждането и развитието на хоровата култура на България, отбелязва в рецензия към албума на "Светоглас" изтъкнатият хоров диригент проф. Теодора Павлович. По думите ѝ, вълнуващ факт е, че изпълнението на "Надгробное ридание" от формацията е осъществено по авторските ръкописи, запазени в Патриаршеския Храм "Св. Александър Невски" в София. 


Снимки: БГНЕС

По публикацията работи: Анна Фуцкова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Соня Йончева – българският оперен глас от световните сцени

Често пъти, когато говорим за България се прокрадва разделителната линия между "преди" и "сега"- в политически, обществен и исторически план. Но нещо, в което страната ни безспорно присъства без разделение и периоди е световната история на оперното..

публикувано на 18.03.24 в 10:05
Момент от репетицията на Симфоничния оркестър на БНР с диригент Марк Кадин в Първо студио. На пианото – Алексей Чернов.

Радиосимфониците отмениха концерта си за днес

В памет на Негово светейшество Българският патриарх Неофит и Софийски митрополит, БНР отмени насрочения за днес концерт на Симфоничния си оркестър. Концертът „Изкуството на живо“, който трябваше да се състои днес в Зала България,  беше с гост-диригент и..

публикувано на 15.03.24 в 13:35

Музикантите от X-R@Y са готови с новата си песен – "Върни се при мен"

Група X-R@Y, известна с нестандартните си звукови търсения, включващи гъдулка, е готова с нова песен – "Върни се при мен". Тяе посветена на спомена за летните емоции и търсенето на лятото и любовта вътре и извън нас. Носталгичната нотка на..

публикувано на 13.03.24 в 10:15