Българските ученици сериозно изостават от европейските си връстници, стана ясно от европейско проучване в края на миналата година. Близо 50 % от младите хора у нас на възраст 16-19 години не притежават основни умения, за да се справят в дигитална среда, сочи последният доклад на ЕК за образованието и обучението в страните членки. Това е един от най-ниските показатели в ЕС (средно 69 %). Пандемията и масовото преминаване към онлайн обучение са се отразили зле върху мотивацията и резултатите на близо половината от българските ученици, показва проучване на Института за изследване на образованието.
За щастие светлина има и тя е в "Добрите практики на фокус". Това е името на едно от най-големите събития в българското образование, което събира и популяризира добрите примери от училище и от класната стая. Тази събота и неделя (29 и 30 април) ще бъде второто издание на Националния образователен форум в София, организиран от фондация "Заедно в час" и сайта prepodavame.bg. Повече от 400 учители, директори, представители на образователни институции и експерти от цялата страна ще обменят опит, вдъхновение и ще се включат в практически работилници в търсене на нови подходи за ангажиране на учениците през XXI век.Добрите практики съществуват и на българска почва, казва за Радио България Борислава Данева, старши експерт в "Заедно в час":
"Ние знаем от много години, благодарение на работата си, че те са някъде там и се случват. Има страшно много колеги, които създават, иновират, експериментират и наистина доказват с резултат работата си. И идеята на целия този процес и на събитието е всъщност да съберем този опит и да го направим видим и достъпен за все повече учители и най-вече за все повече ученици."
Добрите практики са много и различни тази година, казва ни Борислава. Най-добрите от тях, участвали в националния конкурс на форума, ще бъдат отличени този уикенд и с награди. В конкурсната програма са представени 240 практики в различни категории, сред които работа с родители и общност, развиване на социално-емоционални компетентности у учениците като управление на конфликти, осъзнаване на емоциите и такива, свързани с практическото приложение на знанието по предметите. Но най-голямата награда за всички нас е диалогът и изграждането на мрежа за общуване и разпространение на придобития опит, категорична е Данева."Важно е да говорим за предизвикателствата, те не са малко, но в разговора трябва да присъства и решението, или поне идеите за решение на даден проблем. Да видим какво е възможно, какво вече се случва и максимално да се мутиплицира това, което знаем, че е ефективно и работи."
Като цяло в класическата образователна система промените все още се случват на база лична инициатива на отделни директори и учители. Те не са малко и се опитват да излязат от фрагментираните класни стаи, буквално и преносно, за да показват нагледно на учениците защо те учат даден предмет и как могат реално да приложат знанията си", казва експертът.
Специално за събитието в София пристига дългогодишния съмишленик на фондация "Заедно в час" д-р Рима Шор, учен и анализатор с множество публикации и книги, свързани с ранното детско развитие и средното образование. Тя е ръководител на Департамента за образователно лидерство на Педагогическия колеж Банк Стрийт в Ню Йорк, САЩ. Рима Шор посещава училища по цял свят и работи интензивно с учители и образователни експерти от различни държави, включително и в България. Именно този поглед отвътре на българската образователна реалност и познаването на предизвикателствата и нуждите на преподавателите тук, според Борислава, ще направи срещата много полезна за колегите ѝ в България. Рима Шор ще изнесе лекция на тема "Овластяване на учителите", посветена на силата и въздействието на учителската работа и ще проведе две практически работилници, свързани с полезни стратегии за подобряване благополучието и напредъка на учениците и как учители и директори да адаптират и приложат ефективно добри практики от други училища за своя контекст и нужди.Дали обаче интегрирането на западни модели в образованието е толкова лесно постижимо у нас?
"Много зависи от практиките и от контекста на конкретните деца, – отговаря Борислава Данева. – Много е важно един учител първо да мисли конкретно за нуждите на ученика, защото всяко дете е различно и има нужда понякога от индивидуален подход. И второто нещо е, когато говорим за адаптиране – и това е една от темите на форума тази година - трябва да имаме експериментаторско мислене, да се опитаме да схванем принципа и целите на една практика, след това да я променяме според нуждите, за да може тя реално да работи за нас."
Желание за промяна не липсва. Тази промяна идва отдолу нагоре, смята експертът от "Заедно в час".
"Надежда винаги има и тя е в колегите, хората които работят на терен с учениците. Поради тази причина ние акцентираме винаги на това да се чува тяхното мнение, да се виждат техните усилия, да се чуват техните нужди и всичко това трябва да се изговаря, когато всички заедно седнем на една маса – учители, институции, експерти. Виждаме, че това се случва и там се крие надеждата за промяна в българското училище."
Снимки: zaednovchas.bgПрестъпенията в условията на домашно насилие от началото на годината са се увеличили с 54% спрямо м.г., отчетоха от Министерството на вътрешните работи в Международния ден за премахване на насилието над жените. По този повод от днес започва..
5768 граждани на трети страни са направили опит да влязат в страната през месец октомври т.г., което е намаление с 52,6% в сравнение със същия месец на 2023 г. (12 174 души). Задържаните за месеца мигранти са 841, от които 168 на вход, 200 на изход..
След срещата с виетнамския си колега Лъонг Къонг в Ханой президентът Румен Радев изтъкна, че България ще продължи да подкрепя усилията за задълбочаване на сътрудничеството между Европейския съюз и Виетнам, предаде специалният пратеник на БНР във..
Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии към Софийския университет “Св. Климент Охридски” предостави за безплатно ползване чат..
Протестно шествие под надслов “Нито една повече”, организирано от “Феминистки мобилизации”, ще се проведе на днешния Международен ден за елиминиране на..
Българският посланик в Япония Мариета Арабаджиева и преводачът Елена Куцарова запознаха учениците от гимназия “Нагареяма” в префектура Чиба с..