Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„О'Писменехъ” – приказна история за еволюцията на писмото и буквите

7
Снимка: личен архив

Ако все още имате съмнения по въпроса, дали "мишката ще изяде книжката", т.е. дали някой ден няма да приключи интересът към книгите и мисията им да пренасят мъдростта  през вековете, то отговорът на този въпрос е категорично "не". Книгите никога няма да бъдат заменени от нито един компютър, докато сред нас има истински "рицари на писмеността", Те познават историята на буквите и древните корени на писмеността, а самото изписването на буквите за тях е изкуство. Всъщност, какво друго ако не опит за предаване на информация, са и онези прастари рисунки в пещерите, с които първобитният човек е разказвал за себе си. А колко изобразителни са писмените знаци на древен Египет и пергаментите от Изтока, които удивяват със своята художествена стойност.

Темата за раждането на буквите и на писмеността е много вълнуваща, защото може да звучи като естествена приказка за нашата човешка еволюция. И ако всички знаем как е еволюирал човешкият вид, то кой може да ни разкаже как е прогресирал интелектът му. В основата на тази умствена еволюция са тъкмо книгите.


На човешката памет, съхранена чрез писмените знаци и книгите, е посветил цялото си творчество художникът Диян Павлов от Плевен. Той, без да е историк, изкуствовед, музеен уредник или учител, успява да построи цял документален спектакъл и умело разказва исторически факти за пътя на буквите.

В родния си Плевен е изградил истински храм на буквите, наречен Творителница "О'Писменехъ". Там могат да се видят истински папируси, пергаменти, глинени плочки, йероглифи, руни, глаголически знаци и азбуки. Има дори дървено корито с вода, в което всеки може да се опита да  направи ръчна хартия. А в центъра на Творителницата стои работеща печатарска машина. Всичко е изработено от естествени материали, плод на усилията и уменията на Диян Павлов.


В началото била любовта към шрифта и първата му професия като художник на буквите върху рекламни плакати, с което се занимавал преди 1989г.  "Сега вече има цяло море от шрифтове и информация за тях, а това, което правя с Творителница "О'Писменехъ", се получи като от само себе си, сигурно в него проблесна Божествената искрица и затова вече 8-9 години привлича голям интерес" – казва художникът от Плевен:

"В Творителницата "О'Писменехъ" правя един моноспектакъл, който трае два часа и половина. В него хронологично разказвам за възникването на писменостите, средствата, начините и материалите за писане през хилядолетията, преминавайки през древен Китай,  Египет, Елада, Рим,  Средновековието. И стигаме до онзи революционен за човечеството момент, когато Йоханес Гутемберг създава системата за тиражиран книгопечат и демонстрирам на живо как е започнало книгопечатането. Аз отпечатвам един примерен текст в моето представление с помощта на реплика на Гутенбергова преса, нея също съм изработил сам. Другият момент в представлението е изработката на ръчната хартия по метода на китаеца Цай Лун. Той през 105г. открива начин за изработване на хартия с природни средства. Винаги казвам по време на моите представления, че човек не може да знае всичко. Достатъчно е да се интересува от това, което е пряко свързано с неговата трудова или любителска дейност. Но когато нещата са поднесени по занимателнен начин, хората винаги са любопитни да научат нещо ново, а и всеки ден използваме писмеността. Без нея ние нямаше да знаем как са живели хората преди нас."


И ако първата част в представлението "О'Писменехъ" е за изобретенията, то във втората, наречена "Школото", разказът е за Аспаруховите българи, които идват по нашите земи и носят прабългарските писмени знаци – руните. Те обаче бързо биват забравени в стремежа им да общуват със съседните страни - в администрацията на хана руните са заменени с  гръцки и латински букви, казва Диян Павлов:


"По-нататък разказът продължава с делото на Светите братя Кирил и Методий – Глаголицата. Кирилицата - дело на техните ученици, оставила следа не само в българската история, а и в европейската. Най-голяма е заслугата на братята Кирил и Методий за преборването на триезичната догма. Те успяват да извоюват правото и на български език, който често наричаме църковнославянски, но то е чисто българско наречие, да се извършват църковни служения в Източноправославните храмове, а това постижение е валидно и до днес. Отделна заслуга е и азбуката на  учениците на Кирил и Методий, която ползваме до днес – Кирилицата, и дори смятам, че трябва да я наричаме Българска азбука. По-нататък продължавам с онази малка „книжица“, която е написал Отец Паисий с много болка и в същото време с много любов към българския народ. Той сам тръгва да я разпространява по българските земи. В Котел среща поп Стойко Владиславов, който е запленен от думите в Паисиевата история. Преписва я и това е първият неин препис. И стигаме до другата „Българска библия", какъвто е Рибният буквар на Д-р Петър Берон. Той става наръчник за създаване на първото българско светско взаимопомощно училище в гр. Габрово. То е направено по взаимоучителната метода, при която по-напредналите ученици помагат на даскала при обучение на начинаещите. С това се поставя началото на българското светско образование. И сега, в навечерието на 24 май - празник на нашата писменост и култура, аз гостувам с това представление във Велики Преслав, старата българска столица. Канят ме в различни градове и села. Покана за гостуване дойде и от Народната библиотека в София, за която също съм  изработил  реплика на Гутенберговата преса. Може да се види в залата "История на книгата“ в самата библиотека."

Снимки: личен архив

По публикацията работи: Ергюл Байрактарова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Албанският писател Григор Бануши се среща с българската публика

Албанският писател Григор Бануши пристига в България за премиерата на новия си роман "Недовършена симфония" (изд. Изида). Преводът на български език направен от преводача Екатерина Търпоманова, преподавател в Софийкия университет, а допреди години и..

публикувано на 16.04.24 в 16:14

Старинни български килими в галерията на Българския културен институт в Париж

За първи път след повече от век в Галерията на Българския културен институт в Париж ще бъдат представени автентични български килими от XIX и XX век, съобщиха от институцията. Бутиковата изложба “История в цветове. 350 години българско килимарство”..

публикувано на 14.04.24 в 12:25

Българският вируоз Марио Хосен солист ще изпълни импровизации за цигулка в Скопие

Концерт на свещи ще има на 12 април македонският камерен оркестър Профундис със световноизвестния български цигулар Марио Хосен, под диригентството на Гюргица Дашич. Концертът във Филхармонията на Северна Македония се прави със съдействието на Българския..

публикувано на 12.04.24 в 15:37