5257 са населените места в България, сочат данните на Националния статистически институт. От тях градовете са 257, селата – 4998, както и Клисурският и Рилският манастир, които имат статут на населени места. В едва шест града у нас живеят над 100 000 души – това са столицата София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора.
На другия полюс са селата – в 747 от тях жителите са между 101 и 200, а под 100 човека живеят в цели 1716 населени места. 425 са тези, в които живеят между един и девет души, в някои случаи почти откъснати от общинските центрове, за които кметовете или кметските наместници са единствена връзка със страната, единствен източник на информация, хранителни продукти, лекарства. Затова не е без значение какви хора ще попаднат на тези места след местния вот на 29 октомври. Тогава българските граждани ще трябва да изберат общински съветници, кметове на общини, кметове на райони – в градовете София, Пловдив и Варна, и кметства. Последните се избират само в села, в които по постоянен адрес са регистрирани над 100 души.
Застаряването на населението и обезлюдяването с бързи темпове в малките градове и села е един от основните проблеми на управниците по места. Друг препъни камък в работата им често се оказва комуникацията – както с гражданите, така и с областната администрация, под чиято юрисдикция е даденото населеното място. Тук трябва да кажем, че административно-териториално България е разделена на 28 области, включващи 265 общини.
Общината е основната административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление. В него гражданите могат да участват както чрез избор на органи на властта, така и чрез референдум и Общо събрание на населението. Що се отнася до разделението на властите на местно ниво, можем да направим съпоставка с държавното управление и да кажем, че изпълнителната власт е в правомощията на кмета, а законодателната – в правомощията на общинския съвет. Съдебна власт на местно ниво няма.
"В България има една, да я наречем, "златна среда", според която държавата и местната администрация си разделят функциите и грижата за това народът да е добре – обясни в интервю за Радио България проф. д-р Климент Найденов, експерт по регионално развитие и декан на Геолого-географския факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски". – Областният управител се явява до някаква степен контактно лице между държавата и местната власт, но ако кметът и областният са от различни политически партии, може да се стигне до проблеми и по-голямо напрежение, което се отразява върху възможността на местната власт да работи нормално. Контактът между областния управител и кмета на някое от населените места се осъществява в рамките на т.нар. регионални съвети. Важно е да отбележа обаче, че по-скоро трябва да се преосмисли досегашния модел на връзката, която съществува. Тя трябва да се изгради отдолу нагоре, като най-долу е народът, който чрез общинските съветници управлява кмета, а кметът се отчита на областния управител, който съобщава на държавно ниво какво е свършено в съответната община."
Професор Найденов акцентира върху един сериозен обществен недостатък, който се проявява както на местно, така и на държавно ниво – ниската или липсваща култура и осведоменост на хората по отношение на правомощията и функциите на държавните институции и техните ръководители:
"От една страна, гражданите в повечето случаи не разбират какви са възможностите на кмета в управлението на едно населено място и изискват от него неща, които не са в неговите компетентности. От друга страна, в малките общини има пряка връзка между общинските съвети и кмета, а той е реалният управляващ там. В държавите, които са на Запад от нашата, кметовете имат своите приемни дни. Невинаги обаче в тях успяват да отговорят на всички въпроси и тук се намесват експертите от екипите им, които биха могли да комуникират в по-голяма степен с гражданите. Това обаче е нещо, което у нас не се прави. Отделно от това, всеки един общински съветник също би трябвало да има приемен ден, но такива, до голяма степен, не се провеждат. В общините има места, в които гражданите могат да подават сигнали, но невинаги те се разглеждат от специалисти, които по правилен начин да предадат на кмета засегнатите в сигнала проблеми."
Що се отнася до възможността гражданите да изразяват своето мнение, да отправят въпроси и предложения на ниво местна власт, Климент Найденов е категоричен, че единственият инструмент, позволяващ това, са обществените обсъждания. Нужна е обаче промяна, свързана с тяхното оповестяване, тъй като към момента информацията дали, кога и на каква тема ще се дискутира, остава зле представена, а желаещите да участват – твърде малобройни.
Снимки: Радио Шумен, БГНЕС, БТА
В „България днес“ на 4 февруари говорим за ситуацията на гръцкия остров Санторини и има ли опасност за българите, които се намират там. За екологията и взаимоотношенията между човек и природа ще говорим с едни млади българчета, които вече..
В сряда, над по-голямата част от страната облачността ще е значителна, временни разкъсвания ще има преди обяд над Западна България. На отделни места, в Източна България и планинските райони, ще превали съвсем слаб сняг. Ще духа до умерен, в източните..
В Българския културен център в Берлин известната журналистка Кристина Патрашкова ще представи книгата си "Въпреки всичко. Българските писатели в годините на цензурата". Изданието е разказ за историята и съдбата на едни от най-известните български..
Подкрепа за дейността на Института по социални дейности и практики в София е каузата, която ще обедини организатори и гости на превърналия се в..
16 268 са новите българи през 2024 г., става ясно от отчета на комисията към вицепрезидента Илияна Йотова за миналата година. Така за първи път от 4 г...
Във вторник , 4 фвруари, минималните температури ще бъдат между минус 3 и 2°, в София - около минус 2°. През деня студеният въздух ще обхване цялата..