Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Освобождението на България през обектива на Сатмари

13
Карoл поп де Сатмари, 1870 г.
Снимка: muzeulmilitar.ro

Основателят на румънската фотография, художникът Карoл поп де Сатмари е съвременник на Българското възраждане. Имал е възможността да заснеме и остави като документални образи знаменити личности и събития от българската борба за независимост. За Сатмари и неговото участие в освободителната Руско-турска война от 1877-78 г., разговаряме с д-р Анета Михайлова от Института по Балканистика към Българската академия на науките.

Карoл поп де Сатмари е унгарец от Клуж в Трансилвания. Роден е през 1812 г. Син е на пастор от благороднически род. Учи в академията по изящни изкуства във Виена. Но не завършва. Отдава се на пътешествия. Обикаля Европа. Няколко пъти преминава Карпатите и се установява в Букурещ - столицата на Влашко, разказва Михайлова. Бил е много елегантен и приятен събеседник, владеел е няколко езика. Скоро се прославил като автор на портрети, пейзажи и е назначен за придворен художник. Увлича се по фотографията. През 1850 г. отваря първото фотографско ателие в Букурещ.


"Той е свързан с историята на България, защото снима българските революционери. Знаем, по това време Букурещ е център на родната емиграция. Прави два портрета на Левски. Първият е от 1868 г. Най-вероятно униформата е реквизит от ателието на Сатмари, като се сравни с други подобни снимки.


Вторият му портрет е от април, вероятно 1872-ра година. Това е последната снимка на Левски, по която за съжаление го и залавят. Кримската война печели на Сатмари огромна известност. Тогава отива на фронта с импровизиран фургон, в който си прави тъмна стаичка за обработка на снимките. След края на войната прави албум от 200 фотографии, които са представени на Парижкото изложение. Албумът е сензация. След него кралица Виктория го кани на аудиенция, Наполеон III също. Той прави няколко такива албуми, подарява и на руския император Александър II. Получава много награди и с това си участие като военен фотограф по време на началния етап на Кримската война, се утвърждава като първия военен фотограф в света. Всъщност фотографите по това време в цяла Европа са били много малко - общо около десетина."

На 65 години, доста преклонна възраст за военен кореспондент, Сатмари отива да отразява Руско-турската война, която е освободителна за България и носи независимост на Румъния от Османската империя.

"През 19-ти век се появяват и първите илюстровани списания, особено много през 40-те и 50-те години, и всички те изпращат свои кореспонденти на фронта. Доколкото знам е имало около 80 кореспонденти, причислени към двете страни. Най-много са били английските. По това време Сатмари освен придружаващ краля и румънската войска е бил нает като официален кореспондент на немското издание „Illustrierte Zeitung“, като през цялото време на войната той им изпраща скици от основни места на сраженията или това, което му се е сторило интересно. Изпраща много такива скици и снимки на едно английско издание – „The Illustrated Londn News“, където всъщност намираме в броя от януари от 1878 г. едни много интересни изображения от Плевен."

Графики от Плевен (автор - Карол поп де Сатмари)

Сатмари е един от малкото кореспонденти, който е присъствал на предаването на Осман паша и падането на обсадения Плевен. След провала на щурмовете през есента на 1877 г., повечето журналисти губят интерес и се оттеглят. Но на изображенията, направени от Сатмари, се виждат гладуващите османски войници в града, което принуждава гарнизона да се предаде.

"Да, освен че губят интерес, фотографите не са имали и достъп. Защото това се смята за много важно стратегическо стълкновение. Сатмари има щастието или, как да кажа, благоволението като придворен фотограф и художник да придружава румънската армия и румънския княз през цялото време на сраженията, така че е имал директен достъп до събитията. Той е очевидец на тях от натура, непосредствено, което за нас е много важно. Защото ако при художествените изображения има някакъв елемент на художествена субективност, то снимката е точно отражение на някакъв момент. Като добавим и че той е бил много добър в това, което прави, неговите изображения и снимки от това време са безценни за нашата история."

Веднага след края на Руско-турската война в Букурещ е отпечатан албум с фотографии на Сатмари, наречен "Souvenir des Razboiul 1877 – 78" ("Спомени от войната 1877 – 78"), с 50 снимки. Смята се, че сред тях има и на Франц Душак, негов ученик, който също снима по време на войната.

"За Румъния през 19-ти век, или поне през втората половина на 19-ти век, Сатмари има изключително значение, защото той е очевидец и е документирал – дали с молив, четка или с обектив – най-важните моменти от този период. Въпреки че е етнически унгарец, той свързва тясно съдбата си с историята на Румъния. Умира в Букурещ през 1887 г. и е много почитан. Неговата рождена дата се отбелязва, като ден на фотографията в Румъния. Аз искрено се надявам, някой ден българската публика да може да види тези снимки и картини, които отразяват не само Руско-турската война. Той има много снимки и акварели от България, които са не по-малко интересни", казва в заключение д-р Анета Михайлова.

Вижте още:
Снимки: muzeulmilitar.ro, архив,  bulgarianhistory.org, Facebook /Carol Popp de Szathmar, infopleven.com


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Четници от ВМОРО, Илинденско-Преображенското въстание

Преди 131 години в Солун български интелектуалци основават ВМОРО

Датата 23 октомври, която запознатите с македонските дела свързват с основаването на ВМОРО/ВМРО преди 131 години в Солун, вече 17 години се чества в Северна Македония като държавен празник и е неработен ден в страната. Тази несъмнено важна за..

публикувано на 23.10.24 в 10:15

Чешма Елия в Никопол е покрита с нежни любовни строфи

Наричат Никопол "градът на вековете" заради неговата хилядолетна история. Той възниква като селище още през 169 г. по времето на римския император Марк Аврелий. През 629 г. византийският император Никифор III Фока преименува града на Никополис, което..

публикувано на 19.10.24 в 09:50

Фалшифициране на исторически и културни ценности "замърсява" науката

Дали сред експонатите в музеите могат да попаднат и някои фалшификати, дотолкова добри, че да не отстъпват на оригиналите – по тази тема се носят слухове и се правят спекулации, но в момента цяла поредица от исторически фалшификати гостуват като..

публикувано на 18.10.24 в 09:25