В осмата неделя след Възкресение Христово отбелязваме един от най-важните празници за християнството – Петдесетница. В този ден Светият Дух – Третото Лице на Светата Троица слиза на земята, за да осени дванайсетте апостоли, събрани на молитва заедно със Света Богородица в Сионската горница. Те били именно там, където Иисус Христос установил Тайнството Евхаристия на Тайната вечеря, преди да бъде разпнат. Както се молели, внезапно се чул шум и над главата над всеки от Христови ученици се явили пламъци. Благодарение на Светия Дух те проговорили на различни езици, а Божието присъствие било изразено в своята пълнота и така достигнало до умовете и сърцата на присъстващите. Станали свидетели на чудото, над 3000 души, дошли от различни страни в Йерусалим се кръстили още в същия ден. А светите апостоли, изпълнени със силата на Светия Дух, тръгнали по света да проповядват Словото Божие.
"Тогава се ражда Църквата и оттогава започва това спасително велико дело – просвещаването и освещаването на човека", отбелязва Видинският митрополит Даниил в специално интервю за Радио България:
"Чрез Светия дух ние научаваме какво е Бог – посочва митрополит Даниил. – Това е основното велико нещо, което сме получили – дарът на Светия дух, дарът на даровете, най-ценното от най-ценните неща. Възможността да приемем Бога. Даваме ли си сметка какво означава това да бъдем и храм Божий, Бог да се вмести в нашето сърце? Това не е дело на човек. Това не сме го измислили. Господ е устроил това да бъде така. Светите апостоли най-напред са чули това от Господа, после Той "отворил ума им“ да разбират пророческите писания, където е казано, че Бог ще излее от Своя Дух върху всяка плът, а в ден Петдесетница това Велико тайнство се изпълнило върху тях. Св апостол Павел казва: "Яви се Божията благодат спасителна за всички човеци, която ни учи да отхвърлим нечестието и да живеем благочестиво."
Именно тази благодат на Светия Дух, която сме получили, учи истински вярващите християни да отбягват лъжите, кражбите, завистта и свадите. Защото Светият Дух не може да живее сред ниските страсти и нечестието и се отдръпва. По думите на митрополит Даниил, Господ ни е сътворил със свободна воля и уважава тази воля. Бог е любов, а любовта е там, където има единствено свободно волеизявление и от нас зависи дали ще Го последваме.
"И ето че на Петдесетница човечеството отново получава този велик дар на Богообщението чрез Божията благодат, която нашите прародители Адам и Ева загубиха в рая – подчертава Видинският митрополит Даниил. – Благодатта на Светия дух устройва у нас жилище, очиства сърцата ни, като приготвя душата и тялото ни да стане вместилище на Бога. Това е великото нещо. Затова посланието на днешния празник е не само послание – то по-скоро е предание. Получили сме нещо на този ден – Дара на Св. Дух, който ни учи Кой и какъв е Бог. Бог не е теория, не е мисъл. Той е Дух и никой не може да изповядва Иисус Христос, че е Син Божи, освен чрез Светия Дух. Ние не може да имаме представа за Бога, ако не сме научени от Него чрез действието на Божията благодат, която сме получили. Така че ето вече 2000 години този дар се дава на вярващите. Веднага след Светото кръщение свещеникът миропомазва кръстения със свето миро. С приемането на това Тайнство, Дух Светий идва в човека. Както при апостолите на Петдесетница, така Светият дух идва в човека и прониква в най-съкровените дълбинни места на нашето същество и оттук нататък Бог устройва в нас Свой дом. Друг е въпросът дали ние се стремим към това единство с Бога, дали осъзнаваме какво сме получили, дали знаем как да опазваме благодатта в нас или живеем сякаш нищо не сме получили, което много често се получава и това е повсеместно."
Веднага след кръщението във водата свещеникът миропомазва кръщавания и запечатва със светото миро органите на сетивата и главните части на тялото – челото, очите, ушите, ноздрите, устата, ръцете и краката, гърдите и така кръщаваният става чедо Божие, чрез това раждане от Светия Дух. От своя страна, след Кръщението, като православни християни следва да се стараем да пазим Христовите заповеди и внимаваме върху себе си – нашите мисли, желания, думи, постъпки.
"Всеки човек греши – казва митрополит Даниил. – Всеки човек допуска грешки в живота си, но за това пък има покаяние. Чрез него е възможно пълното очистване на сърцето от страстите. Ние получаваме дара на Светия Дух от светото кръщение, но за да придобием тази благодат, нашето жестокосърдие трябва да се преобрази в милосърдие, нашето користолюбие и упование в земните неща да се преобрази в упование в Бога. Нашата завист и омраза да се преобрази към любов. И това е буквално преобразяване, защото когато тези страсти са в човека, те влияят и върху физическия образ. Например когато човек се гневи, образът му потъмнява. Когато завижда, завистта изкривява лика на човека, той полага усилия това да не се забелязва, но страстта, която действа в сърцето, въздейства и върху физическия образ. Чрез вярата, непрекъсната духовна борба, покаяние, изповед, свето причастие, дела на милосърдие, малко по малко сърцето на човека се очиства и неговият образ се преобразява. Животът, който Господ ни е дал е предназначен да изпълни цялото ни същество така, че да не изпитваме никаква липса. Това е великият дар, който сме получили на Петдесетница. Господ да ни помага да се просвещаваме, да знаем какво сме получили, да усвояваме и напълно да придобием даруваната ни благодат."
Ден след Петдесетница Православната църква чества празника на Светия Дух, или Духовден, както го нарича народът ни. Съществува и вярване, че това е времето, когато Бог прибира душите на починалите. За празника, за това как да съхраним дара на Светия Дух и за предстоящия избор на български патриарх – очаквайте в продължението на интервюто с Видинския митрополит Даниил на 24 юни.
Снимки: БТА, БГНЕС, facebook.com/Vidinska.mitropoliya, bg-patriarshia.bg, bogonosci.bg
На третия ден на Рождество Христово, 27 декември, Православната ни църква почита паметта на свети Стефан – първият християнски мъченик. Името му означава "венец" , "корона" и произлиза от гръцки "στέφανος" (stéphanos). То символизира победа и чест,..
На залез слънце от 25 декември еврейската общност започва да празнува Ханука. Началото на празника е на 25-ия ден от еврейския месец кислев и според годината може да се падне през ноември или декември. С паленето на 9 свещи или ритуално масло в..
С тържествени богослужения Православната ни църква отбелязва Рождество Христово. Празничните богослужения започнаха още на Бъдни вечер с тържествено бдение. Стотици миряни се събраха в катедралата "Свети Александър Невски" в София, където патриарх..