Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рекордни успехи, но с неясни перспективи – за оптимизма в туризма през 2024 г.

Снимка: bulgariatravel.org

Докато България преживява поредната политическа криза, усещането за безпътица се задълбочава, а разделението и недоволството в обществото надделяват, има един сектор, който успя да разчупи този мрачен контекст – туризмът. През 2024 година страната ни не само се възстанови от последиците на пандемията, но и изненада с рекордни резултати в туристическата си индустрия. От Министерството на туризма стигнаха дотам, че обявиха отиващата си година като "историческа" за отрасъла. Но има ли основание за подобна приповдигнатост?


Страната ни е посрещнала общо 10,7 млн. чуждестранни туристи през първите 9 месеца на годината, сочат данни на НСИ. За същия период 7,5 милиона гости са отседнали в категоризираните места за настаняване, което е увеличение от 3,9% спрямо миналата година и цели 9,4% спрямо предпандемичната 2019-та. Приходите от нощувки от януари до септември 2024-а също бележат значителен ръст от 15,4% спрямо 2023 г. 


От туристическото ни ведомство очакват до края на декември България да посрещне рекордно 13 милиона гости и да реализира 14 млрд. лева приходи от туризма. Но как се случи всичко това и защо оптимистичните данни не трябва да ни приспиват? – коментира Константин Занков, експерт от Института за анализи и оценки в туризма:


"Определено можем да кажем, че бележим ръст на фона на тези тежки години, започвайки от Ковид, след което ситуацията с Украйна, финансова криза и тези всички фактори. Да, рекордна е годината, но това не трябва да ни успокоява, защото се дължи на много фактори. Не говорим само и единствено за маркетинга, и всичко свързано с реклама, комуникации и пр., а и за фактори като наличието на повече полети към България, както и по-високите цени спрямо предишни години, в т.ч. спрямо 2019 г., с която се сравняваме. Просто цените на всичко у нас се покачиха и е нормално приходите от туризма да се вдигнат. 


Не можем да не отчетем и по-големия брой хотели по курортите и в градовете. Въпреки добрите резултати за отрасъла, средната годишна заетост на хотелите у нас продължава да е ниска. Ние трябва да се стремим да повишаваме тази заетост, така че през цялата година те да посрещат гости. Това важи, както за хотелите в ски-курортите ни, така и за тези в морските ни комплекси, за да нямаме проблеми с кадрите и да наложим един конкурентен висококачествен туристически продукт, така че наистина да започнем да развиваме туризъм в четири сезона, а не само да си говорим за лято и зима."

Оказва се, че в момент, когато сякаш всичко друго в държавата стои на пауза или върви назад, туристическият сектор, макар бавно и несигурно, върви напред.


"Не можем да кажем че е лесно, казва Занков. Тази политическа несигурност, промяната на ДДС ставките в сектора, проблемът с кадрите, с нормативната уредба… Можем много да се оплакваме, но нека погледнем позитивно и кажем, че браншът е адаптивен, старае се много. Опитва се да е проактивен чрез дигитална трансформация, да търси своите пътешественици онлайн, а не да очаква министерството или общините да направят нещо, за да им докарат туристи. Така че да, туристическият бизнес се доказа като адаптивен, но има още какво да се желае. А и другото което ни помага е, че на хората след пандемията много им се пътува и това отприщи тази туристическа вълна в България"- каза в заключение Константин Занков.


Снимки: Министерство на туризма, bulgariatravel.org, freesofiatour.com

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Вино, спа, приключения и релакс - идеалната комбинация за почивните дни

Винената култура в България преживява подем. Все повече места и събития привличат любители на виното и засилват интереса към винения туризъм. През 2024 г. значително е нараснало търсенето на винени дегустации, като резервациите за почивните дни..

публикувано на 20.12.24 в 11:00

От зимна приказка до екзотични брегове – пик на пътуванията по празниците

Празниците наближават и офертите за Коледа и Нова година се разграбват като "топъл хляб". Резервациите са започнали още от месец септември и сега е почти невъзможно да откриете свободни места в по-популярните ни дестинации , съобщават..

публикувано на 13.12.24 в 10:15

Римският Одеон на Пловдив е най-новият градски туристически обект

Одеона на Филипопол е отправна точка за нови туристически маршрути в Пловдив. Това заяви министърът на туризма Евтим  Милошев, който посети реставрирания обект в центъра на града. Античната  забележителност е част от древния форумен комплекс и официално..

публикувано на 07.12.24 в 16:29