Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Атанасовден – между християнството, обредите и вярванията

Снимка: БГНЕС

Атанасовден, наричан още и "сред зима" в народния ни календар, е празник, в който православната църква и фолклорните ни традиции отдават почит на свети Атанасий Велики – александрийски архиепископ и борец срещу арианството (църковна ерес, отричаща единната същност на Бог Отец и Бог Син – Иисус Христос).

Роден през 295 г. в Александрия, светецът още в детските си години проявява способности, които по-късно ще го определят като духовен пастир и ревностен борец срещу ересите. Често го виждали да си играе на епископ и да кръщава приятелите си в морските води. Едва 23-годишен Атанасий Велики е ръкоположен за дякон, а през 325 г. на Никейския Вселенски събор успява да се противопостави на привържениците на арианството и да наложи учението за Светата троица. Година по-късно светецът е ръкоположен за архиепископ на Александрия, но борбата му с църковните ереси продължава през целия му земен път, а тя е и причината, поради която свети Атанасий се запознава със свети Антоний и става негов ученик. Фигурите на двамата светци ще останат обвързани в църковно-исторически, духовен и фолклорен аспект чак до наши дни.


"В народните вярвания обаче, съществува представата, че са били братя, и дори – близнаци, а техните дни са свързани с определени ритуали и вярвания, в които са вплетени предхристиянски представи за света, магичност, както и елементи от самото християнство", обяснява доц. д-р Веселка Тончева – етнолог, етномузиколог и музикален антрополог от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей към БАН, и пояснява:

Доц. Веселка Тончева
"В действителност св. Антоний и св. Атанасий, според християнската доктрина, са се познавали. Те са учител и ученик, свети Антоний е по- възрастен с цели 44 години. Освен това знаем, че е бил лечител, което се прехвърля по някакъв начин и върху другия светец. От тази идея се ражда и представата в нашия фолклор, че двамата са бащи – покровители на чумата. А самата във фолклора ни има почти демоничен характер", казва доц. Тончева и пояснява, че "до нея се нареждат и "баба шарка" , "епилепсията" и редица други болести.

Всичко това води до появата на нови характеристики на светците. Една от тях е народното вярване, че двамата братя са изковали верига, с която са вързали чумата. По тази причина самият Атанасовден е съпроводен от много ритуали и обреди, свързани с коварната болест, която във фолклорните представи е приела характеристиките на реален човешки персонаж. Наричали я "лелката", за да не я повикат, ако споменат името й, а на Атанасовден изпичали хляб, който намазвали с мед, петмез или маджун, за да я нагостят със сладко и по този начин да я умилостивят.


"Двамата светии получават образа и на ковачи", споделя доц. Тончева и допълва:

"Съществуват и други легенди и предавания. Едното от тях е свързано с това, че те са открили клещите. Представата е била, че преди това хората са бъркали с голи ръце в пещите, а всичко това е било много болезнено. Според нашия фолклор единият от светиите вижда едно легнало пред ковачницата кученце с кръстосани лапи. Така му идва идеята да направи клещи, с които да се бърка в огъня. Другата версия описва как свети Атанасий бъркал с голи ръце в огъня и така хората разбрали, че той притежава някаква сакрална сила".


Доц. Веселка Тончева обяснява, че причината за вярванията и представите би трябвало да се търси в естественото желание на човека да открие сигурност в един несигурен свят, "да си обясни света и да намери механизмите, с които да се справи. Фолклорното мислене борави с мистичност, магичност и митологични модели с някакъв вид прагматичност", завършва доц. Веселка Тончева.

Вижте още:

Снимки: БГНЕС, личен архив на доц. Веселка Тончева, blog.etar.bg, архив




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Царски символи от Второто българско царство красят сграфито керамиката на новите майстори

Специална занаятчийска работилница за керамични съдове от царски вид, каквито са използвали болярските семейства по времето на Второто българско царство ( XII – XIV в.) има в старопрестолния ни град Велико Търново. Ателието се намира почти в..

публикувано на 09.05.25 в 13:25

На гергьовски курбан в параклиса "Св. Георги" в Пирдоп

Голям празник като 6 май – Ден на Св. Георги Победоносец – не минава без подготовка за курбан във всички православни храмове, носещи името на светеца. Най-често храната се приготвя от агнешко или овче месо, както повелява традицията на този ден...

публикувано на 06.05.25 в 07:30

Чехът Лудвик Куба посвещава том на народните песни по българските земи

В края на 19-и век чешкият художник и фолклорист Лудвик Куба предприема пътуване до нашите земи, за да изследва българското песенно наследство. След като записва чутите мелодии, той посвещава цял том на България в своята поредица "Славянството в..

публикувано на 28.04.25 в 14:50