Румен Рашев е сред най-ярките премиер-солисти на българския балет в края на 70-те и през 80-те години на миналия век. Попада в света на изкуството случайно, затова пък с благословията на именития Неделчо Изов – директор на Държавното хореографско училище. Румен е избран заедно с две изключително талантливи момичета (Силвия Томова и Милена Симеонова) да продължи обучението си в престижната академия "А. Я. Ваганова" в Санкт-Петербург (тогава Ленинград) – най-старото балетно училище в Русия, основано още през 1738 г. Преподаватели във "Ваганова" са водещите специалисти в света не само в областта на балета, а и по актьорско майсторство, история на музиката, театъра, танца. След като се дипломира Рашев се завръща в България и започва работа в Пловдивската опера. През 1981 г. хореографът Маргарита Арнаудова го кани в авторитетната българска трупа за съвременен танц "Арабеск", а година по-късно е назначен и в Софийската опера. Близо десетилетие Румен Рашев е премиер-солист на Националния балет, представя главните партии в "Копелия", "Жизел", "Лебедово езеро", "Спящата красавица", "Баядерка", "Ромео и Жулиета"... Играе и в "Арабеск, преподава в Хореографското училище. През януари 1990 г. получава официална покана за работа във Венецуела. На въпроса защо утвърден артист с изключителен успех напуска България в самото начало на прехода, Румен Рашев отговаря:
И днес домът му е във Венецуела. В Салвадор работи за първи път през 2013 г. "Там има частна фондация – обяснява Рашев, - която има балетна компания. В нея танцуваше първата дама – Габриела де Букеле. Оттогава се познаваме с нея. Тя отдавна имаше идея да направят национален балет, какъвто нямаше в Салвадор и когато стана съпруга на президент, дойде моментът. Започнахме този проект, когато Наиб Букеле още беше кмет на столицата. В началото беше общинска трупа, но когато стана президент вече имаше пълното основание да го направи национален балет. Поканиха ме за директор. Трябваше да започнем от нулата и на 1 октомври 2019 г. официално бе сложено началото на Националния балет към Министерството на културата".
В момента в трупата танцуват 21 артисти, има и програма за стипендианти. Засега българинът Румен Рашев е единственият хореограф, но не поставя спектакли:
"Аз не поставям и смятам, че не бива, защото е национален балет, не е моя компания. Има трупи на Баланчин, на Бежар… но това не е моята компания. За две години успяхме с помощта на Министерството и на Президентството да поканим шест различни хореографи - от Куба, Мексико, Перу, Германия… За да могат балетистите да имат допир с хореографи на различна възраст, с различни стилове, от различни държави – това обогатява балета, обогатява артистите и репертоара. Това е целта ми."
Министерството на културата на Салвадор се грижи за Националния фолклорен балет, Компанията за модерен танц, Националния класически балет и Симфоничния оркестър. Официален оперен театър няма, но има държавно балетно училище и току-що открито музикално училище. В разговора споменаваме за легендарния кубински балет, познат в цял свят. Но какви са традициите в това изкуство в другите държави от Латинска Америка?
"Кубинският балет наистина е най-известният, на световно ниво. Началото му е поставено преди Революцията, но по времето на Фидел Кастро те го направиха както беше в България навремето: изкуството и спортът бяха знамето на Революцията. Имаше много голяма помощ от властите за културата, балетът много се издигна. Аз работех с Фернандо Алонсо, с Алберто Алонсо – това са невероятни личности! Не само като професионалисти, но и като личности. Имах честта по покана на Фернандо Алонсо да гостувам в Куба. С Алберто Алонсо работихме преди години в "Арабеск". Те създадоха компания, в която не само Алисия Алонсо, всички бяха големи звезди. Така започна възходът на кубинския балет. Но има много големи трупи в "Театро Колон" в Буенос Айрес, "Театро Мунисипал" в Чили, театъра в Монтевидео – Уругвай. За съжаление една друга много добра компания - на театъра в Рио де Жанейро, западна."
Рашев пътува много из Латинска Америка. Преподавал е в Бразилия и прави летни курсове почти всяка година там. Споделя впечатления от Перу и Мексико, където има добри трупи. А в Централна Америка е известен Националният балет на Панама, който наскоро е навършил 50 години. "Но за да има добра компания е нужна държавна помощ. Повечето компании в Америка и новите в Европа са частни и е много трудно да намираш спонсори и средства, защото изкуството е скъпо ".
Първата постановка на младата трупа на Салвадор е "Копелия". Налага се да чакат една година, защото започват работа през 2019, но в началото на 2020-а идва пандемията и едва през есента правят официално откриване с първия спектакъл – сюита от "Копелия". Следва "Зле опазеното момиче" – кубинската версия, поставена от Лаура Алонсо заедно с "Махисимо", после сюита от "Лебедово езеро". Румен Рашев се гордее с цялостния спектакъл на "Лешникотрошачката", реализиран заедно с останалите две компании на Салвадор – фолклорния балет и модерната трупа. Плановете му са амбициозни. Сред тях е "Кармен" на Алберто Алонсо – виртуозна версия, за която в Салвадор е поканена племенницата на Алберто - Лаура Алонсо.
"Това, което ме интересува, е обмяна на равнище компании, трупи. През септември гостувахме в Куба. С компанията на Лаура Алонсо, която сега е по-добра от Националния балет на Куба, направихме съвместна гала. Играхме "Спящата красавица" – всички бяха от нейната компания, а Принцът и Принцесата бяха от Салвадор. Това е интересно –обмен на компании, не само на директори и постановчици, които да поставят и да си отидат. Когато между целите трупи става този обмен, има много по-високо ниво. Балетистите се виждат, опознават се, различни езици, различни стилове... Не е като състезание – кой е по-добър, а като обмяна на опит, става чудесно! Получава се атмосфера на приятелство. Освен това ние в Латинска Америка всички говорим испански, нямаме езикова бариера. Балетистите се разбират, помагат си, гледат се… това е много, много хубаво и се старая да го правя. Имам планове за догодина и в Мексико да направим съвместна гала."
Междувременно трупата на Националния балет на Ел Салвадор под ръководството на българския балетмайстор Румен Рашев за първи път гостува на българска сцена в края на ноември 2024-а, обединявайки класически и неокласически репертоар в концертната си програма.
Дали фактът, че е учил в Санкт Петербург, в най-знаменитата световна школа на името на Агрипина Ваганова, му отваря врати? Разбира ли се под "Ваганова" най-високото ниво в балета?
"Зависи къде сме. Защото понякога не го приемат. Имам този проблем в Латинска Америка, там има много силно кубинско влияние. В Централна Америка има и сериозно въздействие от Кралския английски балет. Така че Ваганова… приемат ме като… много изискващ. Това е най-изискващата школа, най-чистата школа, най-прекрасната! Това беше щастие, че със Силвия ни изпратиха да учим там! По-добро няма и го казвам, защото съм пътувал навсякъде, познавам почти целия балетен свят – няма по-хубаво от това, което е във "Ваганова". Това е единствената школа, която има стабилни научни основи. Продължавам да твърдя - балетът е грандиозно изкуство, но той е базиран върху науката. Това са физиката, математиката и анатомията. Единствената, което има тази научна база, е "Ваганова", Вагановската система: "това е така, защото така го казва физиката – натам е посоката на движението по законите на физиката, не както ми хрумне"; "не може да бъде така, защото противоречи на законите на анатомията"; "математиката – аз съм тук в този кръг и се движа по права линия, по диаметъра на кръга, не мога да се движа… не знам накъде". Така че има много строга научна основа и оттам вече идва голямото духовно развитие като изкуство. Но трябва да има върху какво да се развива изкуството."
Навършват се 116 години от онзи 22 септември 1908 година, когато България заема своето равноправно място сред останалите свободни и независими държави от тогавашна Европа. Макар за разлика от Съединението обявяването на Независимостта да е изцяло..
Тя е професионален разказвач. Разказва истории от цял свят, но най-вече български народни приказки. Също така тя е поет, фотограф и гид – развежда хората сред природата, докато им разказва приказки. Запознайте се с Нана Томова. Р одена е в..
Само след ден започват най-важните състезания за спортисти с увреждания от цял свят – Параолимпийските игри в Париж 2024. За четвърти път в такъв престижен форум се включва Стела Енева в дисциплината хвърляне на диск за състезатели с двигателни..