За Дивна Шалич Лафчиева казват, че е жена с много родини. Подобно на многоликостта, събрана в нейната душевност, тя е и жена с много призвания. Но най-важното е, че от друмищата, по които е оставила следи, поема голямата любов към живота – тя озарява думите й, картините й, приятелствата й.
В столичната галерия-книжарница "София прес" до 26 март са подредени картини на родената през 1928 г. и вече отишла си от нашия свят Дивна Шалич, които "изнасят чудесен урок по родолюбие", по думите на куратора на изложбата Олимпия Николова-Даниел. Неслучайно те са обединени под името "Родини".
"Тя е по баща черногорка, по майка – сръбкиня – разказва нейната дъщеря Рада Шарланджиева, преводач, литератор и журналист. – Родена е в град Печ в областта Косово и Метохия в кралска Югославия. По-късно идва в България, става българска снаха и до края на живота си живее тук със своето семейство като българка. Целият този конгломерат от различни географски места, исторически процеси, хора, култури, естетики се натрупва като една емоция, преживяна и в тежки, и в красиви, и в радостни времена и става част от нея."
Бъдещата журналистка и преводачка по професия и художничка по вътрешен повик израства в семейството на дипломирал се във Франция адвокат и на гимназиална учителка по френски и немски. За съжаление, нахлуването на италиано-албанските окупационни войски през Втората световна война прекъсва волното й детство сред красивата природа на Черна гора и го бележи с много изпитания – сред тях бягства, арест и дори заплаха от разстрел.
"Цялото семейство на майка ми, включително двамата й братя, стават партизани и отиват да се бият по планините – продължава разказа си Рада Шарланджиева. – Тя също е искала да тръгне с тях, но родителите й не са разрешили, тъй като не е била пълнолетна. Един ден подпалват дома им и всички бягат с каквото са успели да грабнат с двете си ръце. Отиват на север в Ниш и Крагуевац, където са разположени германските войски."
Там Дивна Шалич се включва в младежкото антифашистко движение и заедно с групата си прекарва три месеца в ареста, но впоследствие е освободена, тъй като липсват доказателства за каквато и да била подривна дейност. Само въпрос на време е обаче да попадне със семейството си в списъците за разстрел.
"Спасени са по чудо благодарение на човешката доброта – казва Рада Шарланджиева. – Бащата, като добър юрист, винаги безвъзмездно е помагал на когото може – тогава бедстващите хора са преживявали в солидарност и са се държали един за друг. Така сръбски писар в германската комендатура – видял имената на семейството в списък с хора за разстрел, който трябвало да препише и пусне за изпълнение – се промъква тихичко една нощ до дома им, почуква на вратата и казва: "Вие сте в списъка за утре." Те светкавично излизат само с дрехите си на гърба и от приятел на приятел стигат до Белград."
В сръбската столица Дивна Шалич преживява бомбардировките заради прохитлеристкото правителство, а през 1945 г. седемнайсетгодишна пристига в България като възпитателка на югославски безпризорни деца, изпратени в страната ни със спогодба на Международния червен кръст. На какво това преждевременно пораснало момиче е учило невръстните в колонията в старопланинския град Дряново?
"На най-общочовешки ценности – отговаря Рада Шарланджиева. – Това са деца, които са виждали всичко – смърт, разстрели, безчинства. Някои са травмирани, други не могат да разберат, че родителите им ги няма. Учили са ги как да бъдат заедно, да се обичат и да си помагат. И главното – какво зло е войната, такива съвсем обикновени житейски добродетели и истини."
Когато година по-късно децата се прибират у дома, Дивна Шалич добавя към фамилията си "Лафчиева" и до края на дните си живее като българка в България. Следват години на наваксващо образование, включително в българския език, и първи стъпки в журналистиката и в професията на филмов преводач. Завършва кариерата си във вестник "Техническо дело", в чиято редакция прекарва години на обич и задружен труд.
И ето че най-после е настъпило времето за духовна трансформация и прекрачване от живот с думи в свят на образи, цветове и светлини. Какво ли я води в това прехвърляне и ново себеизразяване?
"Нейната природа – гласи лаконичното предположение на Рада Шарланджиева. – Тя имаше много художествени нагласи и визуално, и словесно. Беше и много сръчна – правеше невероятни ръкоделия и всички носехме нейните пуловери и блузи. Дори е имала изложба с плетива, истински шедьоври. Много красиво бродираше и всяко нещо, до което се докосваше, го превръщаше в красота. Просто й идваше отвътре, тъй като беше надарена от природата с много талант."
Според дъщерята на художничката творбите й са поетични коментари на душата в живописен изказ, устремени към красотата, смисъла и възможностите на живота. В тях вибрират спонтанните радости и болки, мимолетните тържества и безнадеждности, предчувствията и мечтанията на един богат, драматичен, пълноценен житейски път, изживян въпреки всички превратности като празник.
"Това е една жена от междувоенното поколение, която е имала необикновен живот и нейната необикновеност да прави красиви неща, да не се съобразява с матрицата на обществото, защото тя започва да рисува много късно – добавя Олимпия Николова. – Това желание да прави неща, които обича, да прави нещата красиво за мен е урок и ще се радвам много хора да видят тази изложба. От нея ще научат, че човек припознава любимите си места и че родината може да бъде навсякъде, стига да отвори сърцето си, да обича мястото, в което се намира, и да има истинско отношение към него."
Това място може да бъде много цветно и красиво, каквито са картините на Дивна Шалич Лафчиева. Тя ни предлага пейзажи от България и Черна гора, от Средиземноморието и Балканите, рисувани, по думите на куратора на изложбата "Родини", с много любов, внимание и радост от живота.
"Тези нейни картини са преди всичко любов към живота, към красотата и разбирателството – потвърждава дъщерята на художничката. – Но тя беше човек, който притежаваше и фини сетива за страшните страни на живота. И въпреки това надделяваше борбата за светлина."
Тринайсетата вече посмъртна изложба на Дивна Шалич Лафчиева, в която се вглеждаме в природата и нейните творения, сякаш преминава през целия й земен път. "Това беше идеята, защото тя беше от онези стари романтици, които смятаха, че тук, в нашия регион, всички сме братя и трябва да живеем като братя. Самата тя обичаше хората и с това, на свой ред, предизвикваше тяхната обич", казва в заключение нейната дъщеря.
Снимки: Диана Цанкова, личен архив на Рада Шарланджиева
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..
"Концерт с авторска музика е чудесен начин човек да отбележи рождения си ден" – казва с усмивка един от най-именитите и креативни джаз музиканти на българската сцена, перкусионистът Христо Йоцов. Казана дума хвърлен камък! За трета поредна година..