С празнична програма за Лазаровден от децата в Българското неделно училище „Родна стряха“ в Кипър започна семинарът за преподаватели от български училища в чужбина (12-14 април, Ларнака). „Методи и похвати за изучаване на български език като чужд за деца и ученици от предучилищна група до втори клас. Мотивация и работа с родители“ е темата на форума. Организатор е училището в Кипър, с подкрепата на Министерството на образованието и науката, Асоциацията на българските училища в чужбина. Радио България на БНР е медиен партньор.
Съхранението и развитието на майчиния език у подрастващите с български корени, проблемите и решенията при проговаряне на децата, правилният избор на детска книга, като път към по-непринуденото усвояване на езика, изграждане на система от мотивация за изучаване на български език са част от темите, които ще засегнат учители, университетски преподаватели.
„В Кипър децата са многоезични от самото раждане и имаме идентични проблеми с вашите. Необходимо е да се работи за бързо преодоляване на границите и спирачките пред усвояването на езика“ – посочи първият лектор в семинара Елени Кирадзи. Д-р Кирадзи е доктор по методика на изучаването на гръцкия език като чужд и директор на училище в Лимасол. Тя сподели своя опит с българските си колеги, като изтъкна важността, преди да бъде разработена каквато и да е програма, да се вземат предвид факторите, влияещи върху възприемането на новия език от детето – семейство, училище, социална среда.
Проф. д.п.н. Румяна Танкова от Педагогическия факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“изтъкна, че повечето налични учебни помагала са ориентирани към овладяване на българския език като първи език и затова тези учебници не са особено подходящи за деца билингви или мултилингви. Но Министерството на образованието и науката вече реагира много по-бързо, посочи проф. Танкова, и каза, че вече се разработват нови методи и програми, които да са по-адекватни и полезни на българските учители зад граница.
Мотивът детето да проговори езика изчезва, ако в семейството му се общува изцяло на чужд език. В този случай детето не се чувства комфортно да говори на български език с родителите си, с баба или дядо. В училище е необходимо да се грабне вниманието му, като това става по-лесно чрез адаптиран материал, който използва игровият подход, например - чрез карти за игра или други настолни игри децата решават различни образователни задачи.
Драматизациите или т.нар. театрално четене дава възможност децата да усвоят българския език непринудено и затова го препоръчваме на родителите – сподели своя опит Калинка Панчева, директор на училището „Роден край“. Тя е разработила книга с текстове за драматизация, които са от голяма помощ в предучилищните групи. Пред колегите си преподаватели Калинка Панчева изложи и практически насоки за използване на авторови и чужди текстове в обучението на най-малките.
Работата на учителите, участници във форума в Кипър, продължава в неделя, 13 април, с практически занимания с деца и родители.
Още снимки от събитието, ще намерите в галерията към публикацията. А видео от празника "Лазаровден" в училище "Родна стряха" в Кипър можете да видите тук:Болградската гимназия "Георги Стойков Раковски" в Украйна ще отбележи на 14 април рождения ден на своя патрон, съобщи директорът на учебното заведение Снежана Скорич. По думите й, всяка година честването на бележития възрожденец преминава в дух на..
Осемнайсетото издание на Биеналето на българския хумор ще бъде открито днес в Хамург. Организатор на събитието е Културното дружество "Клуб на българските жени и семейства в Хамбург". " Българино е оцелел, защото се е смел ", " Защо да се..
На 13 април, Православната църква тази година отбелязва един от най-големите християнски празници, който е посветен на тържественото влизане на Спасителя в Йерусалим. Наречен е още Цветница, заради цветята, с които хората посрещат Божия син, както и..
Иван Стоянов е бесарабски българин от Молдова. Екипът ни се срещна с него в българския храм "Свети Софроний Врачански", където подготвихме поредния..
Политическата ситуация трябва да ни даде възможност да започнем да работим със сънародниците ни извън страната, които имат българско самосъзнание и..