Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

София чупи рекорди в туризма – какво привлича чужденците в столицата ни?

Снимка: БТА

"Расте, но не старее". Девизът на столицата ни е доказал във времето, че е напълно верен – София се развива и се превръща в красив европейски град въпреки редицата неуредици и проблеми. И расте не само инфраструктурно, а и като туристическа дестинация. Разходете се например привечер по пешеходната част на бул. "Витоша" и ще се убедите – българската реч едва си прокарва път през всевъзможните езици, говорени от туристи от близо и далеч.


Да, София става все по-привлекателна за чуждестранните туристи, сочат и официалните данни, които показват рекордни нива на посещения за първото тримесечие на годината.

Константин Занков

"София се развива много добре, със сигурност градският туризъм създава добри практики и има висок ръст. Говорейки за първото тримесечие на 2025 г., имаме над 280 хил. туристи, което представлява десетина процента ръст спрямо миналата година, а погледнем и преди това, то ръстът е още по-голям. Реализирани са около 630 хил. нощувки, което е около 4% повече от миналата година. Така че определено вървим добре. И тук говорим за официалните нощувки по хотелите и регистрираните места за настаняване, а дори са и повече, ако броим AirBnB-та и други подобни имоти, които не всички, за съжаление, са легитимни" – представя официалните данни Константин Занков, главен експерт в Института за анализи и оценки в туризма.

В огромната си част преобладават туристите от Европа – от пазари като Италия, Германия, Великобритания, Испания, които имат много удобни транспортни връзки с нискотафирни полети. Много посетители на столичния град идват и от съседните нам държави – Гърция, Турция, Сърбия, Румъния. Нарастват и туристите от по-далечни дестинации като САЩ и Израел. Всички те идват, в масовия случай, за 2-3 нощувки, което е типично за градския тип туризъм.

А какво търсят и намират чуждестранните туристи в столичния град?

"Хубавото е, че туризмът като цяло е хибрид от различни услуги. Обикновено, когато пътешестваме, особено в градска среда, съчетаваме различни форми на туризъм. Разбира се, културно-познавателен, при който посещаваме основните забележителности на града, но имаме и други видове. Например, който се интересува от религиозен туризъм – посещава, да кажем, Боянската черква, който се интересува от спа и уелнес, има възможност да отиде за такъв туризъм близо до София. Който харесва планински, се наслаждава на Витоша, където има все повече туристи. Винаги всички използват кулинарния и винен туризъм, който много се харесва на чужденците в България", отчита Константин Занков.

Ентусиастите от Sofia Free Tour организират безплатни обиколки на основните забележителности в центъра на столичния град. И споделят – интересът е голям, независимо от сезона, макар и да има вариации заради лятното разписание на полетите. Времето също не оказва влияние върху интереса, както се убедихме и ние, включвайки се в тура в една дъждовна петъчна сутрин.

"Повечето от туристите, които идват в София, нямат много големи очаквания, не знаят изобщо какво представлява тази столица и с какво е отличителна. Това, което се опитваме да направим, е в рамките на два часа да ги запознаем с основните забележителности. София има различни символи, те датират от различни епохи. Тази многопластовост и различие изпъкват в един добре обособен кратък периметър в централната част. Това оставя добро впечатление у туристите, защото те разбират, че София е един изключително античен град с богата история, който е съвкупност от много култури", споделя впечатленията си от работата с чуждестранни туристи гидът и екскурзовод Томислав Рашков.

Томислав Рашков

Част от групата е Дан от Нидерландия, който е бил и преди в София, но с цел бизнес. Тогава градът го впечатлява и решава да доведе цялото си семейство.

"Харесвам града и хората. Градът е комбинация между стара традиция и нови стилове. Организиран е, хората са облечени добре, чувстваме се комфортно и сигурно. И ми харесва да съм тук."

Много от чужденците от по-младото поколение, освен основните забележителност на столицата ни, нямат, меко казано, нищо против да се потопят и в нощния живот.

Пред емблематично заведение в центъра срещаме Едуард и негов приятел от Манчестър. Освен типичните отговори, които масово получаваме, те споделят още, че са впечатлени и от "баровата" ни култура.

"Да съм честен, това е ново преживяване за нас, не знаех много за България. Времената са трудни в Англия, затова търсихме място, което да е евтино за нас. Тук харесвам много неща – приятелското отношение на хората, сигурността – това е много важно. За столица в Европа не очаквах да бъде толкова спокойно тук. Със сигурност нямаше да се чувствам толкова безопасно в моята държава", отчита Едуард.

София привлича много хора от Западна Европа обаче не само с цел туризъм, а противно на общоприетото сред обществото ни схващане, е предпочитана като дестинация за работа и бизнес.


"Когато развиваме една дестинация, било то на ниво България, било то на ниво София, ние развиваме цялата икономика и привличаме все повече и повече хора, които припознават страната ни като място за работа и инвестиции", подчертава експертът по туризъм Константин Занков.

Такъв е и случаят с Луиджи. Той е от Италия, но избира България и в конкретика – София, за да продължи кариерното си развитие.

"Живях седем години в Португалия, но избрах да дойда в София, България, за да започна бизнес тук. Защо? Поради няколко причини. Първата – бях на ваканция тук и останах с много позитивни впечатления и исках да дойда отново. Но също така, защото искам да започна малък бизнес като фриленсър и прецених, че системата тук е удобна и добра по отношение на риска. Особено данъчната система – 10% данък и 5% върху дивидентите. Имах и възможност да се запозная с българи, културата изглежда доста сходна с италианската", обяснява мотивацията си да избере София Луиджи.

И въпреки рекордния ръст таванът далеч не е достигнат, смята Константин Занков. С правилното промотиране на София като дестинация може да се развие допълнително културно-познавателният туризъм, но също конгресният и спортният такъв. Огромно богатство е и минералната вода на София, която фактически в момента не се използва за спа и уелнес туризъм, следва да се популяризира и Витоша като дестинация.

Вижте също:


Снимки: Иван Гергов, Facebook /Free Sofia Tour, Facebook /Боянска църква, Ройтерс, БТА, БГНЕС

По публикацията работи: Марта Рос

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Паркът "Мини България" доближава паметниците до обозрими мащаби

Парк "Мини България" е необичайно място за туристическа обиколка. Тук сякаш като на длан си дават среща най-важните забележителности от историята, архитектурата, духовната култура и природните забележителности на България. Човек идва, за да погледне..

публикувано на 27.04.25 в 09:10

Виненият туризъм в България има потенциал като този във Франция, Италия и Испания

Анелия Христова - сертифициран винен експерт и екскурзовод, член на Българската асоциация на винените професионалисти, заяви пред БТА необходимостта да се представят и показват повече местните български сортове . В тази връзка важна част от..

публикувано на 27.04.25 в 08:55

Белослав, където се ражда стъклото – традицията, музеят и живото изкуство

Единственият в България Музей на стъклото се намира в град Белослав, на брега на един от ръкавите на Варненското езеро. Именно на това място, през 1893 г., братя Мушалан поставят основите на българското стъкларство, създавайки първата стъкларска..

публикувано на 22.04.25 в 09:25