Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Петролният сектор предупреждава: Заради евродиректива ни чака ударен скок на горивата

Цената на бензина и дизела се очаква да скочи с от 30 до 50 стотинки на литър

Снимка: БГНЕС
Чуй новината! Чуй новината:

След спорния успех на "Зелената сделка" и квотите за въглеродни емисии, направили електроенергията в Европа в пъти по-скъпа от основните й икономически конкуренти – САЩ и Китай, Европейската комисия готви нови зелени политики, касаещи горивата.

Какъв е казусът: ЕК предвижда от началото на 2027 г. да включи транспорта и сградите в схемата за "търговия с емисии", т.е. крайните потребители де факто ще плащат въглеродни квоти за това, че зареждат гориво на бензиноколонката, тъй като въпросните квоти ще бъдат калкулирани в крайната цена на бензиностанцията. Цената следва да скача постепенно – с около 8,4% в началото, т.е. през 2027 г, а с времето ще нараства. Така по груби изчисления стойността на литър гориво, която все пак зависи и от редица други пазарни фактори, може да нарасне с от 30 до 50 стотинки на литър. Следва да отбележим, че все още тези мерки не са приети официално на общоевропейско ниво, но се обсъждат активно, като са спуснати от Брюксел към правителството в София в рамките на проекта за Социален план за климата в България. Той пък тепърва предстои да бъде подложен на обществено обсъждане.


Мярката има редица други аспекти, като например това да се дават ваучери за гориво на бедните домакинства, да се подпомага санирането на жилища, смяната на стари печки на дърва, както и да се поемат карти за градски транспорт на дадени социални групи.

Основният фокус обаче остава сектора на горивата, един от важните стълбове на икономиката. Как би се отразила върху всички нас поредната зелена политика на Брюксел? Попитахме председателя на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Светослав Бенчев.

Светослав Бенчев

"Преди две години беше приета директивата, която въвежда тази схема. Поскъпване ще има и то ще бъде моментално и административно. И ще бъде в рамките от 30-50 ст. на литър в зависимост от продуктите. И това се дължи на факта, че Европейската комисия води една, според мен, доста безсмислена война срещу фосилните горива. България е държава, много свързана с фосилните горива, знаете, автопаркът ни е един от най-старите в ЕС, т.е. това ще ни засегне много."

Представителят на Българската петролна и газова асоциация очаква Европарламентът и Еврокомисията да проявят здрав разум. Нещо, за което вече има индикации.

"Все пак се надявам, че ще се организира една съпротива и на европейско ниво, защото има много източноевропейски държави, които са против тази схема. Дали ще успят да постигнат нещо, ще видим в следващите месеци. Чувам, че в Брюксел се мисли за известно забавяне или отлагане на тази схема. Би било добре това да стане, тъй като, както казах, тя би довела до едно административно поскъпване с около 50 ст., защото ще трябва да се заплащат квоти и емисии върху горивата. И например върху един тон дизелово гориво това са три тона емисии, по 50 евро е минималната цена, т.е. това прави по 150 евро на тон или 30 ст. на литър. С ДДС стават около 40 и няколко", подчерта Бенчев.


Освен че ще бръкне в джоба на всеки шофьор, мярката би имала далеч по-сериозни ефекти, конкретно касаещи нивата на инфлация:

"Това ще създаде инфлация в българската икономика, но така и в европейската икономика. Но особено в България, защото когато поскъпват горивата, поскъпват абсолютно всички стоки за потребителите, защото те се транспортират с фосилни горива. Не знам дали Европейската комисия си дава сметка за тези неща, ще видим в следващите месеци. В Германия например това няма да се отрази на цените на горивата, защото това е схема, която там функционира от вече 2 години, подобна е ситуацията и в скандинавските държави. В южните страни от ЕС пък няма такива схеми, като там тези неща биха се отразили най-много, и в това се корени конфликтът между Севера и Юга, който виждаме в ЕС."

Основният проблем на мярката, смята Светослав Бенчев, е, че тя е замислена преди началото на войната в Украйна и при съвсем други икономически условия. Така например в Италия плановете са били за 40% ръст на санирането, а в крайна сметка въпросният ръст е бил едва 5%. Негативен ефект ще има и в цените за отопление, особено при хората, използващи природен газ, който също се очаква да поскъпне.

Снимки: БГНЕС, toplivo.bg




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Компании от високотехнологичния сектор демонстрират най-новите тенденции

Конференция "DIGITAL HORIZONS – Дигитални хоризонти" ще събере днес в София Тех Парк компании от високотехнологичния сектор, предлагащи решения за дигитализация – онлайн платформи, дигитален маркетинг, глобални търговски канали и киберсигурност. Мото на..

публикувано на 31.07.25 в 06:20

Преди въвеждането на еврото се увеличават банковите влогове в лева

Информационната кампания за въвеждане на еврото в България закъснява, заяви пред БНТ вицепремиерът Томислав Дончев. "Това е голяма промяна, а хората се страхуват от промяната" каза още той.  Доходите за 2025 г. ще бъдат декларирани пред данъчните за..

публикувано на 30.07.25 в 10:36
Генералният ни консул в Мюнхен Стефан Йонков

В Бавария ще представят България като стратегическа дестинация за ниършоринг в ЮИЕ

След среща на генералния консул на Република България в Мюнхен Стефан Йонков с представители на град Нюрнберг, състояла се през седмицата, стана ясно, че се подготвя специално събитие в Нюрнберг, на което България ще бъде представена като..

публикувано на 26.07.25 в 20:56