Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Емануил Иванов за музиката на Дебюси и предизвикателствата пред пианистите в XXI век

На 18 ноември му предстои среща с публиката в рамките на фестивала "Културама в музея – 2025"

Снимка: sofiaphilharmonic.com

"Всеки прелюд на Дебюси е един съвършен музикален свят" – така пианистът Емануил Иванов отговаря на въпроса за любимата си част от музикалната програма, която подготвя за публиката в София. По прелюдиите на Клод Дебюси работи още от дете, а сега за първи път ги представя в един концерт – на 18 ноември, част от есенното издание на фестивала "Културама в музея – 2025".

Емануил Иванов учи пиано първо в родния си град Пазарджик, след това  – при известния български пианист и педагог проф. Атанас Куртев. Завършил е Кралската консерватория в Бирмингам с пълна стипендия. Изнасял е концерти във Франция, Япония, Италия, Германия, Австрия, Кипър, Южна Африка, Великобритания, Полша. Носител е на награди от международните конкурси "Алесандро Казагранде", "Скрябин – Рахманинов", "Лист – Барток", "Млади виртуози", "Дину Липати", на отличията "Musicians’ Company Silver Medal" и "Carnwath Piano Scholarship" (Великобритания), както и на националните "Кристална лира" и "Млад музикант на годината". Той е сред удостоените с Национална стипендия "С усилия към звездите" (2020 г.), присъждана от фондация "Културни перспективи", която стои и зад фестивала "Културама в музея".

Може би най-големият  успех на Емануил е първото място на престижния конкурс "Бузони" (Италия) през 2019 г., когато е на 20 г. Независимо от активната си световна кариера, той сравнително често изнася концерти в родината си. В края на септември изпълни 24 прелюдии и фуги за пиано от Дмитрий Шостакович, което несъмнено е сериозна творческа задача. Следващото предизвикателство, което поставя пред себе си е интегралното изпълнение на всички пиеси от известния клавирен цикъл на Дебюси – първия импресионист в музикалното изкуство.

Специално за Радио България Емануил Иванов споделя как е избрал именно тази програма за предстоящия концерт, разказва за преживяванията си като интерпретатор на прелюдиите от Дебюси, припомня си, че някои от пиесите са с него още от детството:


"Започнах да ги уча около 12-годишна възраст. Винаги съм имал някакъв особен афинитет към Дебюси. В неговата музика се чувствам страшно комфортно. Не знам на какво се дължи — дали на начина, по който той пише за пиано, дали на хармоничния му език. Може би е комбинация от много фактори. Но тези пиеси са с мен отдавна. Свирил съм доста от тях в различни проекти, но никога целия цикъл, така че за мен това е една лична премиера. Всяка пиеса носи свой свят, атмосфера и характер. Не съм сигурен дали имам любима прелюдия, защото всичките 24 са абсолютно безценни шедьоври. Всеки един от тях съдържа в себе си завършен, идеален музикален свят. Ако все пак трябва да избера, може би ще е "Хълмовете на Анакапри" от първи том, който е изключително красив, с една такава ярка и въздействаща свежест в себе си. Всеки път когато свиря Дебюси откривам нещо ново. Просто неговото новаторство в хармониите, в "текстурата" на музиката, няма как да не изненадва. Постоянно има нещо, при което си казваш: "Това е написано в самото начало на 20-ти век, а и днес звучи модерно!".


Музиката ни позволява пътуване в различните стилове и епохи, затова е интересно как пианистът Емануил Иванов "диша" с музиката на различните композитори:

"Ние се превръщаме в едни стилистични хамелеони, общо взето. Трябва да сменяме одеждите си като актьори за всеки стил, за всеки композитор, и е много интересно от гледна точка на това, че открехваш врата към вътрешния свят на всеки един от тези хора. Това е сред най-ценните неща, особено за нас, пианистите, защото имаме огромен репертоар и огромно богатство от автори. Според мен това е един от най-интересните аспекти на професията."

По-труден ли е пътят на музиканта през ХХI век, в сравнение с другите епохи, изместват ли съвременните технологии живия контакт между изпълнителя и публиката?

"Това е една от трудностите, които имаме пред себе си. Другата е, че конкуренцията в музикалния свят става все по-жестока и по-безмилостна. Особено при пианистите – има толкова много от нас, които се борим за вниманието на публиката. Колкото до съвременните технологии, особено с навлизането на студийните записи, които стават все по-идеални, някак си се измества правилното, според мен, отношение към музиката. Колкото по-перфектни стават музикалните записи, толкова повече ние се стремим към пълно съвършенство, което е невъзможно, а и не е необходимо, защото отнема от чувството за риск, което трябва да присъства в едно изпълнение. От друга страна, съвременните технологии — например социалните мрежи, представят много добри възможности да стигнем до повече хора. Това е големият позитив."


Автор: Теодор Соколов, ученик в курс "Музикална журналистика" в НМУ "Л. Пипков"

Снимки: sofiaphilharmonic.com, личен архив (Теодор Соколов), concorsobusoni.it

По публикацията работи: Марта Рос

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

За света Цецилия – концерт в памет на виртуозния органист Янко Маринов

На 16 ноември 2025 г. в 19.30 ч. в католическата катедрала "Св. Йосиф" в София ще се проведе бароков концерт, посветен на празника на покровителката на църковната музика – римската мъченица св. Цецилия. Концертът "Cantantibus organis" е част от..

публикувано на 12.11.25 в 10:10

Рок певецът Тома събира своите "Белези" във втори солов албум

Още с появата си на българската музикална сцена преди почти 20 години, рок музикантът Тома Здравков ни спечели с автентичното си присъствие. Макар и посветен основно на рокендрол, пънк и кънтри звука, Тома винаги е бил далече от образа на лошо момче –..

публикувано на 11.11.25 в 10:15

С концерт на Ars Nova Napoli София чества 2500 години от основаването на Неапол

Вълнуващо преживяване предлага Европейският музикален фестивал на столичните меломани на 10 ноември. 2500 години от основаването на легендарния с красотата си италиански град Неапол ще бъдат отбелязани със специално събитие – концерт на формацията Ars..

публикувано на 09.11.25 в 10:05