Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Летище Равнец може да е действащо със или въпреки ФРАПОРТ

Дори концесионерът на летищата в Бургас и Варна да е поставил условия за отстояние  на едно действащо летище от друго, реално базата в Равнец си работеше 55 години на същата отдалеченост от летище Бургас. Покрай Пловдив има три военни, едно гражданско летище, които са през десет- двайсет километра едно от друго, това е въпрос на Ръководство Въздушно движение, не е проблем за провеждането на полети, отбелязва офицерът от резерва майор Георги Кръстев.

Това, което видях наскоро като снимки - цялата инфраструктура освен полосите, е разрушена. Няма укрития, сградите -всичко е в отчаяно състояние. Но най- голямото богатство на едно летище е самата писта, в случая ние имаме две. Нефтозаводът навремето даде пари да се направи нова полоса, самолетите да са с курс езерото Вая.

За мен това е създадено съоръжение, дори в една аварийна ситуация, един граждански самолет да се наложи да кацне там, независимо, че в момента няма сгради или нещо оборудвано, пилотът на военен самолет, ако му се наложи да се катапултира, ще успее да кацне,  и пак се заслужава да го запазиш.

Това  казва Кръстев, който  работи сега към Гранична,  където има 4 вертолета за търсене на мигранти. След дежурството си в понеделник, той ще отиде на сесията на Общинския съвет в Морското казино на 27.08.

След разрухата на летище Равнец, то може да се възстанови  с много по- малко средства за карго полети.  И тази индустриална зона, която се предвижда, пак да се построи, но да не бъде около самите писти за излитане и кацане.  За това настоява и последният командир на изтребителната авиационна база Георги Георгиев.

По думите му, запази ли се изискването на Министерския съвет  да не се застроява близо до полосите, оттам нататък начинанието е печелившо.  Никъде в България няма гражданско или военно с две полоси, това е единственото тук. И целогодишно е благоприятно за най- много полети като климатични условия, време и дестинация.

Застрои ли се покрай пистата това и е извън норми на безопасност на всякакъв вид авиация, нито карго, нито граждански, нито военни полети. А при необходимост Равнец може да се ползва за пребазиране, ако нанесат удари по Граф Игнатиево, пистата тук я има, и оттук могат да се изпълняват бойни действия, добави Георги Кръстев.

Константин Бачийски уточни, че е изискал документи  доколко „Фрапорт“ ограничава  появата, концесионирането на друго  летище, има ли забрана за конкурентна дейност. Един от мотивите базата досега да стои неизползваема, макар че е много добра за т.нар. ВИП авиация и малките чартърни самолетчета, беше твърдението, че концесионният договор с „Фрапорт“ не допуска разкриване на българската държава и нейни дъщерни дружества на каквото и да е друго летище на 150 км от летищата в Бургас и Варна, т.е. има забрана за конкурентна дейност.

В основния договор, в информацията, която е публична, не видях такова ограничение. Поискал съм, още не са ми предоставили, чакам някакви анекси да видя. Но дори да има, то вероятно ще е свързано с концесионирането на ново летище. Ние не е необходимо да го концесионираме. Общината първо може да е оператор. След това, ако ограничението е да няма друг оператор, може операторът да бъде Фрапорт, да оперира и двете летища. След това в основния договор пише, че няма неустойки за държавата, ако държавата наруши договора. При концесионната такса на летище Бургас, концесионерът плаща 19.8% от приходите. Ако погледнете концесионерите, които кандидатстват за летище София, там стигат до 76% от концесионното възнаграждение да се дава за държавата, т.е. нито един концесионер, не би развалил толкова изгоден договор, какъвто има в Бургас. Смятам, че има много варианти, при които можем да реализираме летище Равнец, дори и при ограничение, макар че все още такова ограничение не съм виждал.

Искането е покрай пистите да има отстояния, които са по закон, за да може да работи като летище за вбъдеще, ако е необходимо и да кацат военни самолети. Всяко едно летище е стратегически обект от националната сигурност. В тази връзка Министерският съвет е задължил общината да запази функционалността на летателните полета, които включват не само пистите, но и пистите за рулиране и допълнителна инфраструктура.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Дейностите по извозване и третиране на отпадъците в Царево ще бъдат малко над 5 млн.лв

Общинският съвет в Царево одобри план-сметката за услугите по транспортирането на битови отпадъци до съоръженията и инсталациите за тяхното третиране. Планираните приходи от тази дейност са 5 030 000 лева, според разчетите на Общината. Толкова са и предвидените разходи по тях. От тези средства 3 650 000 лева ще са от такса битови отпадъци за..

публикувано на 21.01.25 в 15:20
Нефтената рафинерия Лукойл Нефтохим Бургас

Икономисти и енергетици призовават държавата да купи рафинерията в Бургас

Според официални съобщения интерес към рафинерията в Бургас имат компании от Казахстан, Азербайджан, Унгария и Катар. По този повод енергетици и икономисти изпратиха писмо до институциите заради казуса "Лукойл". За БНР Евгений Кънев обясни, че "Предстои да видим кой ще бъде избран, но, според мен, е много слабо вероятно да не бъде избран..

публикувано на 21.01.25 в 15:05

Бургазлии: Скъпо е и няма да има ефект

Увеличение на синята и зелената зона и нов тип пакети за платено паркиране предлага община Бургас. Промените са публикувани за обществено обсъждане. Всеки, който желае, може да направи предложение. Причините, с които се мотивират измененията на и нфраструктурни и екологични. В проекта  се акцентира на това, че нуждата от паркоместа нараства, а..

публикувано на 21.01.25 в 09:15

Котел ще впечатлява испански туристи с традиции, история и красива природа

Oт месец март тази година в община Котел ще посрещат испански туристи. Котел и Жеравна са включени в програмите на един от най-големите испански туроператори – „Mapa Tours“. Той е част от бранд, който е един от най-силните на латиноамериканския пазар. Партньор за осъществяването на идеята е Асоциация „Рафаел-инфо, култура и туризъм“...

публикувано на 19.01.25 в 12:00

Двойно се увеличава бюджетът за развитие на малките населени места

Двойно ще се увеличи бюджетът за развитие на малките населени места по подхода „Водено от общностите местно развитие“. Това каза заместник-министърът на земеделието и храните д-р Лозана Василева по време на работна среща в ресорното министерство. Общият бюджет по подхода е близо 740 млн. лева.  За общини с население по-малко от 15 хил. жители,..

публикувано на 18.01.25 в 14:10

ИПИ: Вратата за еврото е отворена от 1 януари 2026 г.

Вратата е отворена за еврото от 1 януари 2026 година. Това е изводът на Института за пазарна икономика след вчерашните данни за инфлацията през декември, разпространени от Евростат. Новосформираното правителство също изведе членството в еврозоната като водещ приоритет за управлението си. Към декември 2024 г. средногодишната инфлация в България е 2,6%,..

публикувано на 18.01.25 в 13:05

България е получила 32 млрд. лева от еврофондовете за годините членство в ЕС

България е получила 32 милиарда лева от европейските фондове за периода на членството на страната ни в Европейския съюз.  Това показват данните от анализ на Института за пазарна икономика, според който най-много са парите за инфраструктура. От 2007 г. насам, всеки регион на страната е харчил най-много европейски средства за изпълнението на големи..

публикувано на 18.01.25 в 12:10