Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Размива ли се отговорността за контрола на тежките камиони

Казусът с движението на тежкотоварният трафик става вече показателен за размиване на отговорност, която хем е в компетенциите на няколко институции, хем те си я прехвърлят. Кой и как ще следи за камионите, които, след като бяха отбити от Айтос, се насочиха към руенските и поморийските села. 

След пренасочването на трафика и ултиматумът, който кметът на Поморие Иван Алексиев постави, че ако не бъдат предприети мерки за контрол, той ще затвори общинските пътища, отговорността започва да се размива. (подробности вижте тук)

БНР-Бургас се обърна към няколко институции, задължени и по закон, да осъщестяват подобни мерки.

От Агенция „Пътна инфраструктура“ коментираха в резюме, че тяхната работа са си я свършили и те отговарят само за републиканските пътища. Транзитният тежкотоварен трафик, който беше ограничен за Айтос, е пренасочен само по такива участъци, отговориха оттам на поставени от нас въпроси. Той трябва да се движи през Ришкия проход и пътищата Карнобат – Айтос; Руен – Просеник – Горица и Оризаре – Каблешково – Бургас. Предвидените участъци, коментират оттам, не включват общинската пътна мрежа, за която кметът на Поморие сигнализира, че по нея се движат камионите. През селата Страцин, Бата, Порой, Горица и Гълъбец.

Не е наш път – не е наш проблем.

Факт, че органите на МВР започнаха да осъществяват контрол поне в руенското село Просеник. Причината е, че основният път минава пред училището и детска площадка, а според местни жители, някои от камионите не спазват ограничението на скоростта. Полицията осъществява засилен контрол в общините Айтос, Руен и Поморие, след забраната за транзитния тежкотоварен трафик в Айтос. Това коментира началникът на „Охранителна полиция и КАТ“ Неделчо Рачев. Стартирахме още преди това да се случи и увеличихме присъствието си в тези участъци, добави той:

„На различни пунктове се поставят камери за скорост, както и допреди седмица, повече от десет дни, на територията общините Руен, Айтос, както и на част от територията на община Поморие, бяха разположени средства за измерване на общата маса на товара на автомобилите, както и се осъществяваше контрол на спазване на забраните по маршрутите за Руен и Айтос. Продължаваме устойчиво с тези мерки, като през следващата седмица ще има също организирани мероприятия за контрол на скорост, контрол на други нарушения, свързани с товарните автомобили и контрол на общата маса на тегло на преминаващите товарни автомобили“, добави той.  

Има санкционирани шофьори и за скорост, и за претоварване, поясни Неделчо Рачев, но те са сравнително малко. Местата на следващите проверки ще се сменят, подчерта той и гарантира, че контролът ще бъде устойчив във времето.

Проблемът остава с опасността някои от камионите да са претоварени. От Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ посочват, че вече са започнали да местят т. нар. кантар на различни точки в региона. С това далеч не се решава проблемът. Защото в бившето ДАИ има цифром и словом 15 кантара в цялата страна и недостатъчно служители. Проверките на пътя траят поне 40 минути, трябва да са при определени атмосферни условия и инспекцията буквално не смогва.

А има ли друг кой да следи?

От Министерството на транспорта насочват към Агенция „Пътна инфраструктура“. В нейните правомощия също влиза измерването на товарните автомобили. Нещо повече – това би трябвало да е част от тол системата. Още през юли 2019 г. е обявено на пресконференция от тогавашния заместник – министър Николай Нанков.

„Подземни кантари в обхвата на тол системата ще изчисляват в реално време теглото на преминаващите по платените пътища тежкотоварни превозни средства. Камери ще отчитат броя на осите, а датчици в пътното платно, чийто монтаж вече започна, ще изчисляват натоварването на ос на автомобилите. При претоварване електронната система автоматично ще ги регистрира като нарушители и те ще бъдат санкционирани от контролните органи“, се казва в част от прессъобщението, публикувано на страницата на АПИ.

Според наши източници, въпросните „подземни кантари“ са монтирани, но дали работят – не е ясно. Възможната причина, която ни изтъкнаха е прозаична – че тогава ще се види колко много са нарушителите.

Дали това е така – БНР-Бургас ще продължи да следи темата и да търси отговори на постоянно увеличаващите се въпроси относно това кой ще гарантира нашата безопасност по пътища и в населени места.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

платена публикация
Дигиталното образование и ролята на компютърната техника

В последните години дигитализацията преобрази образователния процес. Учениците получават достъп до уроци, тестове и ресурси само с няколко клика, а компютрите се превърнаха в ключов инструмент за модерното обучение. В тази статия ще разгледаме как технологиите и иновациите трансформират образованието и какви предимства носи това за учениците и..

публикувано на 06.08.25 в 18:00

Затварят ул. „Ивайло“ между „Самуил“ и „Христо Фотев“ в Бургас за три месеца

Участъкът между ул. „Цар Самуил“ и ул. „Христо Фотев“ ще бъде затворен за движение поради ремонт на асфалтовата настилка след подмяна на ВиК мрежата. Ремонтните дейности започват на 7 август 2025 г. от 10:00 ч. и ще продължат три месеца, съобщава Община Бургас. Водачите на моторни превозни средства трябва да използват обозначените обходни маршрути,..

публикувано на 06.08.25 в 17:00

Едно на всеки две деца в България е жертва или пострадало от насилие

Нова социална услуга ще бъде предоставяна в  Бургас. Тя ще е част от дейността на Центъра за обществена подкрепа. Проекът, чрез който ще се реализира, е на общината със съдействието на УНИЦЕФ. Целта е, когато е пострадало дете, на едно място да получи помощ и закрила, и в същото време да му бъдат направени експертизи, така няма да бъде..

обновено на 06.08.25 в 16:48

Поскъпват таксите за стопански риболов

За издаване на безсрочно разрешително за стопански риболов ще се плаща 50 лв. вместо 20 лв., както е в момента. Правителството актуализира тарифите по закона за рибарството и аквакултурите. От 2 на 7 лева се увеличава таксата за маркиране на риболовни уреди. Таксата за стопански риболов на миди ще е в размер на 450 лв., а за скариди - 200 лв...

публикувано на 06.08.25 в 16:30

В Бургас стартира проект за социални услуги за интеграция на деца бежанци

Бургас е третата община, в която стартира пилотният проект не само за България, но и за Европейския съюз, свързан с предоставянето на алтернативни социални услуги за непридружени непълнолетни бежанци. В създаването на тези услуги се включват няколко институции на местно, национално и международно ниво. Община Бургас е предоставила Преходно..

публикувано на 06.08.25 в 15:30
снимката е илюстративна

Премахват бетонни колони и метални греди от Порт „Бургас запад“

65 бетонни колони и 60 метални греди ще бъдат премахнати от Пристанищен терминал „Бургас запад“.  Това се налага поради отпаднала им необходимост след модернизация на технологиите за обработка на товари. Предложението за прехвърляне и демонтаж е внесено от концесионера „БМФ Порт Бургас“ АД и е прието от правителството. Премахването на..

публикувано на 06.08.25 в 14:00

Организират благотворителен концерт в помощ 17-годишната Таня от Бургас

Благотворителен концерт под надслов „Да помогнем на Тани“ предстои в Летния театър в Бургас. Събитието ще е в подкрепа на 17-годишната Таня Сурчева, която вече девет години се бори с рядък злокачествен мозъчен тумор. Необходима е нова операция, за която са нужни 35 хиляди евро. Концертът ще обедини музика, танц и човечност,..

публикувано на 06.08.25 в 08:40