Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Онлайн платформата „Ние, потребителите“:

Пазаруваме все повече хранителни продукти на промоция. Как да се пазим от търговските трикове?

Габриела Руменова

Предизвикателствата пред българските потребители са и ще бъдат през следващите периоди сходни с тези пред потребителите от други страни по света – да отрият, всеки сам за себе си, изкуството да управляват личните си финанси в условията на растяща инфлация и динамични търговски практики. Това заяви пред БНР Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“, създадена за безвъзмездна взаимопомощ от граждани за гражданите.

„Стана ясно от проведено наскоро проучване, че расте броят на промоционалните продукти в потребителската кошница и те вече достигат 1/3 от покупките ни. Това означава, че все повече пазаруваме стоки с намалени цени, отбеляза тя. И добави, че за тенденцията допринася и поскъпването на живота, отразено в данните на Националния статистически институт, според които измерената с индекса на потребителските цени годишна инфлация в България за септември 2022 г. спрямо септември миналата година е 18.7%, а месечната – 1,2%.

Личната инфлация за всеки от нас обаче е различна в зависимост от доходите ни и от стоките и услугите, които купуваме. За да планираме и управляваме по-успешно своя бюджет, може да ни помогне калкулаторът на НСИ, чрез който всеки може да изчисли своята лична инфлация: https://bit.ly/3E08nFV

Идва следващото голямо предизвикателство – нелоялните търговски практики, към които ставаме все по-уязвими в опитите си за намиране на трудния баланс между това да си набавим необходимото и правилно да разпределим средствата от бюджета си“, коментира Габриела Руменова. „Противно на очакванията за потребителската култура, която следва да сме изградили, все по-притъпено е вниманието ни, когато виждаме изгодни на пръв поглед оферти дори когато информацията е оскъдна, а понякога и подвеждаща или се изисква много спешно взимане на решение за покупка, тъй като броят на стоките е ограничен или пък периодът на валидност на предложението е твърде кратък, каза още тя.

Изискванията към търговците при обявяване на намаление на бързо развалящи се стоки са преди отстъпките продуктът да е продаван на редовната му цена поне 7 дни. Посочената продажна цена трябва да е за съответната мерна единица и за разфасовката (ако е различна от нея) или за брой.

При покупка на храни с намаление задължително вижте какъв е срокът на минимална трайност или на годност и дали не е отминал. Проверете също така дали не е намален грамажът (т.нар. шринкфлация") и попитайте дали не се изисква закупуване на други стоки/услуги, за да се възползвате от промоционалната цена, за да не го разберете на касата. Не пропускайте да поискате касова бележка и я пазете, за да имате възможност да върнете стоката, защото дори да е в срок на годност, може да се окаже развалена поради неспазени условия за съхранение. А при здравословни проблеми в резултат на консумацията ще можете да потърсите и обезщетение, съветват още от „Ние, потребителите“. 


По публикацията работи: Стефка Бакърджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кабинетът създаде държавно дружество "Магазин за хората"

Правителството създаде държавно дружество "Магазин за хората". Разпореждането за образуването му беше взето на днешното заседание на кабинета. Дружеството "Магазин за хората" ще осъществява търговия с хранителни и промишлени стоки. Държавните магазини ще предлагат с приоритет продукти от първа необходимост на български производители. Целта на..

публикувано на 06.08.25 в 13:00
Архив

Заради шарка по овцете и козите свикват епизоотичните комисии в Сливенско

В област Сливен и съседните области няма установени огнища на шарка по овцете и козите, но се въвеждат мерки за ограничаване на разпространението на заболяването. Това  е решено на заседание на Областна епизоотична комисия. Една от мерките е забрана за изкупуването на мляко от област Пловдив, за което са уведомени сливенските преработвателни..

публикувано на 06.08.25 в 08:14

Ще развиват туристическия потенциал на община Средец

Министърът на туризма Мирослав Боршош посети археологическия резерват "Деултум " в село Дебелт, който е един от най-значимите обекти в община Средец. По време на срещата с кмета на общината инж. Иван Кичев и местни власти, министър Боршош подчерта важността на развитието на общини с туристически потенциал, които все още не са активно представени на..

публикувано на 05.08.25 в 17:15

Summer Bright Awards отличи в Несебър бизнес, туризъм и култура

Старият Несебър стана домакин на церемонията Summer Bright Awards 2025, която събра представители на българския бизнес, туризъм и култура. Българското национално радио бе основен медиен партньор на събитието, а сред официалните гости присъства генералният директор на БНР Милен Митев. Церемонията се проведе на борда на 85-футова яхта и отличи..

публикувано на 04.08.25 в 17:00

Спад в предлагането на работа

Предложенията за работа във всички сектори през юли намаляват, показва анализът на водещата платформа за онлайн обяви в страната. Според данните от месечния анализ, през юли се отчита спад с 12% или над 5000 работни места по-малко в сравнение с юни. Продължава да се регистрира спад на предложенията за работа и на годишна база, като през юли той е 7%..

публикувано на 04.08.25 в 16:00

Ниски добиви на слънчоглед отичтат в Ямболска област

Започна  прибирането на слънчогледа в Ямболска област. Добивите са ниски, а качеството на много места влошено.  Над 473 000 декара са засети със слънчоглед в областта, прибирането му е в начален етап, а  добивите са далеч под очакванията на стопаните, коментира председателят на Регионалния съюз на зърнопроизводителите Стоян Александров:..

обновено на 03.08.25 в 12:35

ИПИ: Повишаването на осигурителните вноски носи риск от обедняване

От Института за пазарна икономика предупреждават, че повишаването на осигурителните вноски носи риск от обедняване на работещите, увеличаване на домакинствата под линията на бедност и ръст на неравенствата. Изводът е от анализ по темата за осигурителната тежест, в който се припомня, че в средносрочната бюджетна прогноза вече е заложено увеличение на..

обновено на 03.08.25 в 11:46