Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В Световния ден на влажните зони:

Тегне ли екокатастрофа над Атанасовското езеро?

Снимка: БГНЕС

Има опасност от екологична катастрофа в района на Атанасовското езеро заради изграждането на Северния обход на града, предупреждават от Българската фондация "Биоразнообразие". Отводняването на трасето е решено с максимална грижа към околната среда, заявиха от Агенция "Пътна инфраструктура".  Според регионалната екоинспекция не е бил необходим ОВОС за проекта. 

Покрай строежа на Северния обходен път, възникнаха спорове за това трябва или не да се извърши ОВОС заради близостта с Атанасовското езеро и видовете, които го обитават. РИОСВ-Бургас  взеха решение да не се прави такава оценка. От Българската фондация „Биоразнообразие“ го обжалваха, тъй като искаха яснота на рисковете от строежа. БНР -Бургас поиска разяснения по темата от АПИ и РИОСВ-Бургас.  

"Сега покрай строежа на пътя очакваме и много други инфраструктурни проекти - бензиностанции, жилищни сгради, складове. Това ще засили притока на води към езерото.", заяви Спас Узунов от Българска фондация "Биоразнообразие" в интервю за БНР Бургас. Относно възможността от екокатастрофа и последиците от строежа на обходния път, той коментира:

"Южният охранителен канал на езерото отвежда сладките води към морето. Този канал е в очертанията на града - кварталите Изгрев, Зорница, както и Парк "Езеро" и Морската градина. Проблемът при канала е, че той свършва при конната база, където, обаче се стеснява и продължава в един тесен технологичен канал. Вкарва се един голям обем вода в един канал, който е с малка проводимост. Три реки се вливат в този канал, както и повърхностните и дъждовните води. При голяма урбанизация, както е сега със строежа на пътя, тези води се формират много по-бързо. Това е предпоставка за неговото разрушаване, както и унищожаване на дигата на езерото. Помпите на Атанасовското езеро нямат капацитета да прехвърлят тези големи количества води, затова има опасност, както за езерото, така и за града. Може да се стигне и до наводнение на квартали като "Зорница" и "Изгрев"."


Експертът предлага няколко решения на проблема-прекратяване на допълнителното заустване на канала, осигуряване на повече място при конната база, където да се разлива канала и да се увеличи капацитета на помпите, които служат за балансиране на водния режим в езерото.

В позицията си до БНР-Бургас от агенция „Пътна инфраструктура“ заявяват, че при изготвянето на техническия проект е разработено трасе, преминаващо през земеделски земи. Поради тази причина единственият вариант за извеждането на повърхностните води е чрез окопи, тръбни колектори и линейни отводнители. По този начин водите се извеждат от трасето. Предвидени са 15 броя водостоци и напречни отводнители, включително и 3 броя сухи водостоци за преминаване на земноводни животни, както и изграждането на предпазни оградни мрежи за защита на прелитащите птици, заявяват от АПИ. Те допълват, че са предвидени 3 изпарителни басейна, които да задържат дъждовните води, да ги инфилтрират и постепенно да ги изпаряват. Решението е за монтиране и на 7 сепаратора за нефтопродукти при оттоците на всички водостоци, които се заустват в предпазния канал на Атанасовското езеро. От становището не става ясно дали мерките са вече изпълнени. 

От Регионалната инспекция по околната среда и водите посочват, че се е преценило да не се прави ОВОС на проекта за обходния път, тъй като в него са предвидени необходимите мерки, които да не допуснат отрицателно въздействие на околната среда. В техническия проект са изпълнени изискванията, заложени в решението на министъра на околната среда и водите, заявяват от инспекцията. Съгласно писмо от Министерството на здравеопазването, трасето на пътя не попада в санитарно-охранителни зони на водоизточници за питейно водоснабдяване на населени места. Предвидени са мерки за недопускане вливането на повърхностни и дъждовни води от обходния път и съоръженията към него в  Атанасовското езеро, поради което не се очаква отрицателно въздействие върху лечебното калонаходище, посочват от екониспекцията. 

Солниците, Атанасовско езеро

В края на 2020 година от "Черноморски солници" АД са представили идеен проект да гравитачно вливане на Южния охранителен канал в Черно море посредством изграждане на два успоредни тръбопровода с диаметър 120 мм, които да осигуряват канала срещу запушване с пясък от морските течения. Два месеца по-късно дружеството, което е стопанисвало южния охранителен канал, прехвърля хидротехническото си съоръжение на областния управител на Бургас, поясняват от регионалната инспекция. Необходимо е предприемане на спешни мерки по обезпечаване реализацията на проекта, с който ще се предотврати нарушаване на водния режим и запазване на Атанасовското езеро като един от редките и представителни типове влажни зони в Черноморсикя биогеографски районсъхраняване на най-голямото видово разнообразие на птици в България и поддържане солеността на водите му чрез технологията на традиционния солодобив, се посочва в писмото до БНР Бургас. 

През тази година е предвидена проверка на обекта, за се проверят заложените условия, допълват от РИОСВ-Бургас.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Посрещнаха милионния пътник на Летище Бургас (ОБНОВЕНА)

4%  е очакваният ръст на полетите на летище Бургас тази година. Щеффи Круспе е милионният пътник на летището през туристическия сезон. Тя беше посрещната с подаръци и сувенири от ръководството на морската аерогара. Щеффи Круспе пристигна от Лайпциг с полет на авиокомпанията „Елекра еъруейс“.  Над 50% ръст бележат немските туристи по Южното..

обновено на 31.07.25 в 17:55

Бургаското летище посреща милионния турист за сезона

Ръководството на бургаското летище, тържествено, ще посрещне милионния турист  за този сезон.  Той ще пристигне в следобедните  часове с полет от Лайпциг на авиокомпанията "Електра еъруейс".  С една седмица по-рано в сравнение с миналата година, както и за първи през месец юли за последните 6 години, ще бъде посрещнат милионният пътник.  Близо 70% е..

публикувано на 31.07.25 в 07:32

Удължиха срока за въвеждане на двойното етикетиране

Парламентът въвежда засилен контрол върху цените за 12 месеца - от 8 август 2025 до 8 август 2026 година. Промените в Закона за въвеждане на еврото бяха приети окончателно на второ четене. Ще има гратисен период за бизнеса от два месеца - до 8 октомври, до когато трябва да въведат двойното етикетиране и касовите бележки с цени в лева и евро...

публикувано на 30.07.25 в 14:34

Елена Иванова, хотелиер: Очакваме ръст на туристите в Слънчев бряг (ВИДЕО)

Ръст на туристи ще отчете това лято най-големият български курорт Слънчев бряг. Прогнозата е на хотелиера и член на Управителния съвет на „Съюза на собствениците“ Елена Иванова: " На 100% е запълнен капацитатът на хотелите. Отчита се ръст, ранните записвания за този сезон бяха изненадващо добри. Търсенето в момента не е спаднало, търсят се..

обновено на 30.07.25 в 11:41

Винопроизводители очакват по-слаби добиви на грозде тази година

317 нови инвестиции са реализирани в лозаро-винарския сектор, субсидирани с 38 млн. лв. Това показват данните на Държавен фонд „Земеделие“ за периода 2023-2027 година, които обяви в Бургас заместник изпълнителният му директор Димитър Горов. По Плана за възстановяване и устойчивост са изплатени до момента 196 млн. лв., с които са реализирани..

публикувано на 29.07.25 в 11:45

Зърнопроизводителите са притеснени от ниските изкупни цени

Добра е реколтата на зърнените култури в Бургаско, но земеделските стопани са притеснени от ниските изкупни цени. Жътвата приключи навсякъде в региона, като въпреки сушата добивите са задоволителни - съобщи Николай Киров, председател на местния Съюз на зърнопроизводителите.  „ Добивите при пшеницата са около 500 кг от декар, на места и..

публикувано на 29.07.25 в 10:00

Корабни места на пристанище Бургас се превръщат във водна променада

Част от местата на бургаското пристанище поради ниско газене ще бъдат трансформирани в зона с обществен достъп.  Предвижда се създаването на водна променада. Това съобщи по време на заседание на Комисията по туризъм транспортният министър Гроздан Караджов. Така вицепремиерът потвърди, че все още е на дневен ред проекта, за който отдавна се..

обновено на 28.07.25 в 16:48