Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Страна, която иска да развива туризма като ключова индустрия, трябва да се отнася по-добре с туристите

Снимка: БГНЕС


На края на туристическия сезон се правят равносметки, излизат статистики, организират се конференции. Преди да чуем равносметката на служебния заместник-министър на икономиката и енергетиката с ресор туризъм Бранимир Ботев, с която ще влезе в обществената дискусия "Дневният ред на България - национални цели и приоритети в туризма", да видим какви са разликите между митовете, служебните похвали и реалността в туризма.

Да, силни думи - ето защо.

Тъжни впечатления от българската туристическа индустрия споделиха пред репортерския касетофон на Ирина Недева две чужденки, които избраха да почиват на Боровец в края на лятото: Мирия Антониауду, гъркиня от Кипър, Никозия, която дълго време е работила в Европейски институции в Брюксел, и Хелън Ванесис, британка, която  живее в Кувейт, но пътува много. Само това лято е била в Сингапур, Тайланд, Гърция, Кипър и България.

Очаквахме, че хората работещи в сферата на услугите ще са по-позитивно и приятелски настроени спрямо туристите - казва Мирия Антониаду от Кипър и дава пример:  В нашия хотел нямаха карта на София. Питаме ги за карта на столицата им и те нямаха. Хората не са свикнали да се грижат за други клиенти освен българските. Има проблем с езика, хората не говорят английски. Вчера обаче разбрах, че хората, които говорят други езици напускат Боровец през лятото и отиват във Варна.

Защо обаче хората, които работят в сферата на туризма не изглеждат много радостни и позитивно настроени да посрещат туристи е въпрос, който озадачава чужденките. Според Хелън, британка от Кувейт, това да бъдат приветливи служителите на хотелите и на ресторантите, би трябвало да влиза в задълженията им.
 
Пред съседния хотел имаше прекрасно място за седене, с кресла. Бяха махнали обаче възглавниците, понеже по-рано беше валяло дъжд. Попитахме сервитьора дали може да седнем там, но той настояваше да седнем на някоя от масите и въпреки молбите ни не искаше да донесе възглавници, за да седнем на креслата. Все пак беше спряло да вали преди 3 часа и повечето места биха сложили обратно възглавниците. В крайна сметка донесе само една, така че трябваше да стоим двама души на една възглвница. А това все пак би трябвало да му влиза в задълженията.

Според Хелън възможно обяснение е те да не са обучени добре в сферата на услугите. 

Аз идвам от Кипър,
сподели Мирия Антониаду, а това е страна, където туризмът е от голямо значение за икономиката, нашето общество е в голяма степен ориентирано към услугите. Може би ние влагаме прекалено голямо усилие, но ако вие искате да привличате туристи във вашата страна определено трябва да научите заетите в сферата на услугите да са по-гостопроемни, по-приятелски настроени и услужливи, да дават необходимата информация, да се гордеят със страната си и сами да насочват туристите към места, които си струва да посетят.


Снимка

Гостенката от Кипър е критична и заради сравнението което прави с миналото:  Ако трябва да съм честна, била съм тук и преди, веднага след края на комунистическият режим и не виждам промяна в културата и отношението на хората. Изглежда ми така като че ли не са изминали толкова много години.

Чуждите туристки са озадачени и от това, че даже световни модели като практиката на туристичските автобуси, които обикалят културните забележителности в столицата са "побългарени" и съответно  не отговарят на очакванията им.

Така наречените "хоп-он хоп-оф" автобуси са туристически автобуси, които съществуват в много страни и идеята, че можеш да слезеш на определени спирки и след това да се качиш пак от там без да трябва да плащаш билет отново. Ние взехме такъв автобус в София, билетът струваше 20 лв, пътуването беше по-малко от час и ни казаха, че заради жегата няма да спират никъде. Даже и да бяхме слязли някъде, автобусът нямаше да дойде пак.



Озадачаващо, според техния кратък опит в София, е и това, че  информацията, която четеш в интернет или която ти дават по телефона се оказва некоректна. Например, виждаш, че автобусът, който не би трябвало да работи днес всъщност работи. Аз бях проверила, че би трябвало да работи само петък, събота и неделя, но работеше и днес така че, ние решихме да го вземем. След като се качихме обаче ни казаха, че е само 50 мин и в 12 на обяд е последният автобус за деня, а ние бяхме платили пълния билет.

Липсата на гъвкавост и адаптиране към променящите се атмосферни условия от служителите в туристическата индустрия също е проблем. Компенсирането на непълния курс и непълната услуга на туристическия автобус, например, би могло да остави по-добро впечатление, тогава когато услугата не е пригодена за жега или дъжд.

Ние взехме този автобус понеже, когато си в чужд град за няколко часа и не знаеш къде да идеш, това е може би най-добрия начин да видиш малко от града. Дали билетът е 10 или 20 лв в случая нямаше значение, но да щеше да направи по-добро впечатление ако бяха направили някакви отстъпка предвид съкратеният график за деня. Страна, която иска да развива своя имидиж, да развива туризма си, трябва да се отнася по-добре с туристите. Тук не виждаме много гъвкавост по отношение на това.

Хотели на час път от София в курорт Боровец, в които няма карти на София, туристически хон-он топ автобус, който не спира по спирки, защото е горещо, но не предлага по-ниска цена, ресторант, който отказва да настани, при напълно празно заведение, единствените си клиенти на терасата, защото сервитьорът го мързи да изнесе прибраните предния ден възглавници, независимо, че вече навън грее слънце и е сухо... и мрачни физиономии в сектора - чуйте в звуковия файл как отговаря на всички тези упреци служебният заместник-министър на икономиката и енергетиката с ресор туризъм Бранимир Ботев, който е на тази позиция още от предишното правителство.

Към отговорите на служебния министър допълваме и тези от интервюто на репортерката Мила Младенова с Георги Петков от БАТА - Българската асоциация на туристическите агенции.

Темата, разработена в предаването "Хоризонт до обед" можете да чуете в звуковите файлове.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Русия е увеличила безпрецедентно въздушните атаки над Украйна

Русия е увеличила безпрецедентно въздушните атаки над Украйна през изминалия месец , констатира в анализ агенция Франс прес ден след най-кървавите удари над столицата Киев от началото на тази година.  От Берлин дойде вестта, че украинската противовъздушна отбрана ще бъде подсилена до дни - макар и твърде късно за десетките жертви на..

публикувано на 01.08.25 в 17:27

Бившият подуправител на БНБ Калин Христов отива в ДСК

Бившият подуправител на БНБ Калин Христов става част от екипа на една от най-големите банки у нас (ДСК), става ясно от регистъра на БНБ. Вписването му е от 30 юли. Христов отговаряше за управление "Емисионно" в Централната банка и има опит като служебен министър на финансите в кабинета на Марин Райков. Известен е с позицията си против..

публикувано на 01.08.25 в 17:11
Димитър Куманов

Димитър Куманов: Управлението на водите ни е наистина безобразно

Управлението на водите ни е наистина безобразно!  Това заяви пред БНР инж. Димитър Куманов, сдружение "Балканка", съветник в парламентарната комисия по безводие. Сметната палата започва проверки на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на Министерството на околната среда и водите . Одитният екип ще изследва как се..

публикувано на 01.08.25 в 16:50

Два хеликоптера продължават да гасят пожара в Пирин

Продължава гасенето във вътрешността на пожара в Пирин, както и на отделни огнища по периферията му. Към момента има само един по-сериозен фронт - този над мраморните кариери на село Илинденци, който е в близост до територията на Национален парк "Пирин". Това заяви на брифинг комисар Валентин Василев, областен директор на пожарната..

публикувано на 01.08.25 в 16:48
Президентът на Украйна Володимир Зеленски.

Коментирайки изявленията на Путин, Зеленски отново призовава за лидерска среща

Украинският президент Володимир Зеленски повтори в петък готовността си да седне на разговори с Владимир Путин, заявявайки, че Украйна иска да "премине отвъд" изявленията и срещите на по-ниско ниво по въпроса. "Ако това са сигнали за истинска готовност за прекратяване на войната с достойнство и установяване на наистина траен мир, тогава..

публикувано на 01.08.25 в 16:38

Великобритания: ЕС премахва тарифите върху стоманата в рамките на квотната система

Великобритания заяви, че Европейският съюз ще премахне от петък тарифите върху ключови продукти от стомана в рамките на квотна система, като част от рестартиране на връзките и неотдавнашно споразумение за облекчаване на търговските бариери между двете страни, съобщи Ройтерс. През май Великобритания се съгласи на най-значителното рестартиране..

публикувано на 01.08.25 в 16:21

Няма пряка опасност за живота за нито един от ранените при ПТП в Прохода на републиката

Няма пряка опасност за живота за нито един от десетимата ранени при катастрофата тази сутрин край село Мишеморков хан в Прохода на републиката, където се удариха два румънски и един български автомобил. Румънски гражданин и дете се транспортират до северната ни съседка с хеликоптер "Блек Хоук" от летище "Горна Оряховица". Положителна проба за..

публикувано на 01.08.25 в 16:17