Месец февруари премина за Виенската Щатсопер под знака на успешната премиера и последвалата серия спектакли на операта "Трубадур" от Джузепе Верди. Едно дългоочаквано събитие поради факта, че това заглавие бе отново поставено на сцена след 16-годишно отсъствие от афиша на Виенската опера. Последният спектакъл е игран през 2001 г. Това е предишната сценична реализация от 1993 г., дело на известния унгарски режисъор Ищван Сабо, но по общо мнение една крайно неудачна постановка, която бързо изгуби своето място в репертоара тук.
Първото представяне на операта "Трубадур" във Виена датира от далечната 1869 г.и е в тогавашната Виенска дворцова опера. Оттогава досега са играни шест различни сценични реализации на Вердиевата творба. Легендарна е постановката под диригентството на Херберт фон Караян от 1963 г., която има 169 представления. Плеяда от звездни имена са пели в "Трубадур" на сцената на Виенската Щатсопер, сред които ярко се откроява българското присъствие. Още през 1951 г. Люба Велич се изявява в ролята на Леонора. Същата партия тук в по-късен период изпълняват Гена Димитрова и Стефка Евстатиева, а легендарно остава участието на Райна Кабаиванска през 1978 г. – спектакъл с нея и Пласидо Доминго под диригентството на Херберт фон Караян е специално заснет от Австрийската национална телевизия и до днес е сред най-продаваните DVD записи на Виенската опера. Сред най-добрите интерпретаторки на ролята на Азучена се нареждат Александрина Милчева, Маргарита Лилова, Мариана Паунова и Нели Божкова.
Сегашната продукция на "Трубадур" бе поверена на режисъора Даниеле Абадо, който през 2012 г. постави във Виенската Щатсопер друго Вердиево заглавие - „Дон Карлос". Неговият стил на режисура се определя за статичен, но решенията му са художествено издържани. В масовите сцени често преобладават застиващи кадри, наподобяващи ефектни фотографии. Сценографията е решена в строги, изчистени линии, пестелив декор, който бързо се трансформира според действието в църква, военен лагер или затвор. Даниеле Абадо е пренесъл действието от далечния XV век в периода на гражданската война в Испания през 30-те години на XX век. Според режисъора това решение е логично обосновано - един от двигателите в либретото на операта е темата за отмъщението, омразата и противопоставянето между двама братя – тема характерна и за гражданската война в Испания. Ако режисурата на Даниеле Абадо има своите застъпници или критици, то диригентът Марко Армилиато и певческият състав на премиерата на "Трубадур" във Виенската Щатсопер бяха изцяло приети с възторг от публика и критика. Аплодисменти и признание получиха Роберто Аланя като Манрико, Лучана д'Интино в образа на Азучена, великолепният френски баритон Людовик Тезие в ролята на граф ди Луна и звездата на вечерта -Анна Нетребко, превъплатила се в ролята на Леонора.
Специално за слушателите на предаването "Алегро виваче" своето мнение за интерпретацията на Анна Нетребко сподели един от най-авторитетните австрийски музикални критици Вилхелм Синковиц:
Винаги когато една оперна дива от ранга на Анна Нетребко има изява на сцена, публиката очаква специално изживяване. Така беше и в случая с премиерата на Трубадур в Щатсопер. При това трябва да отбележа, че Анна Нетребко пее тази изключително сложна роля за трети път през последните години пред австрийска публика. В две поредни години, 2014 и 2015, тя изпълни партията на Леонора в постановка на фестивала в Залцбург. Тогава ролята бе съвсем нова за нея - истинско предизвикателство, а публиката бе в очакване каква ще е интерпретацията на тази голяма певица. Още повече, че в историята на фестивала в Залцбург се помни легендарната продукция на "Трубадур" от 60-те години с Караян на пулта и Леонтин Прайс като Леонора, смятана до днес за еталон. Но трябва да отбележа, че още с първите си изпълнения на ролята в Залцбург Анна Нетребко не отстъпваше на Леонтин Прайс. В интерпретацията на Нетребко, в гласа й присъстваха всички нюанси - от най-нежното чувство до темпераментните, драматични изблици. А онова, което винаги впечатлява при нея, е фактът, че е певица, която не се задоволява с веднъж постигнат резултат, а непрекъснато се стреми към перфекционизъм. Ако през първата година в Залцбург някои пасажи в изпълнението й не бяха 100% съвършени, то през втората година бяха брилянтни. Сега, когато представи ролята във Виенската Щатсопер, Нетребко абсолютно затвърди високото ниво на своето изпълнение, както и позицията на една от водещите примадони в оперния свят днес.
Кореспонденцията можете да чуете в звуковия файл.
Спонтанна импровизация върху музикална графика или строга интерпретация на записан с ноти музикален текст – това са границите, в които се движи музиката, която ще прозвучи в петото издание на фестивала „ТрансAрт“ на „Ориндж фактори“. Трите събития са на 26, 27 и 29 ноември в различни културни пространства в София: залата на Националната музикална..
Днес - 26.11, се навършват 115 години от рождението на писателя Йожен Йонеско. Той е ненадминат представител на "театъра на абсурда". "След Втората световна война живеем във все по-атеистични времена. Обществото се потапя в една хедонистична среда. Театърът на абсурда отчита това. С него се занимава и драматургията на Йожен Йонеско", разказа..
Интересът на американския писател Грегъри Магуайър към света на "Магьосникът от Оз" се появява в детските му години. Спомня си с носталгия моментите, в които е гледал, заедно със семейството си, класиката от 1939 по романа на Лиман Франк Баум. Признава, че започва да си създава свои истории в тази вселена още след финалните надписи на..
Росен Димитров е родом от Казанлък.Немска езикова гимназия завършва в Бургас, Висше военно училище в Шумен. По образование машинен инженер, по призвание - писател. Живее, твори и работи в Германия. Но широкият му дух не го оставя на мира и той задълбава в една трилогия - фентъзи: " Момичето от моите мечти", "Силата в теб", " Легендата..
В седмото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Пренасяме ви в атмосферата на международния оперен конкурс “Николай Гяуров“ в Модена в разговор с един от членовете на журито – директорката на Варненската опера Даниела Димова - Специален гост: оперната..
Гьоте институт – България е домакин на премиерата на най-новото видеопредставление на творческия колектив "Метеор" - "Вълшебната гора". Става дума за видеопредставление и пърформанс на живо тази вечер от 19 часа. Събитието обещава да ни отведе към границите на другостта чрез ритуална трансформация. "Образът на гората и планината като..
На 12 ноември се надършиха 100 години от рождението на цигуларя Петър Арнаудов - български музикант, който дълги години неотменно присъства в концертния живот на страната, същевременно един от най-известните наши цигулкови педагози. Петър Арнаудов е роден в София, син е на уважавания професор Михаил Арнаудов. Учи цигулка при Владимир Аврамов,..
Имаме абсурди – вторият иска лидерска среща с първия и в същото време не го признава за лидер. За какво е тогава лидерската среща? Това каза..
И шестият опит да бъде избран председател на 51-вото Народно събрание се провали. Нито един от предложените четирима кандидати не успя да събере..
Сюжетът на сериала "Вина" показва и значението на местното вино като културно наследство. По инициатива на продуцента на филма Надежда Цветкова в..