„Макбет“ на Шекспир без думи – с това ни изненада израелският театър „Гешер“, който в Тел Авив наричат „руския“. Един неочакван прочит на класическата драматургия с необичайни изразни средства в границите между акробатика и сценична фехтовка, преминаващи през класически балет, бални танци, та дори нещо като художествена гимнастика, но с необичайни уреди – дълги тояжки вместо бухалки и ластици вместо ленти.
Режисьорът-хореограф Сергей Землински от Русия е наблегнал на необичайното, шокиращото. В ролята на Макдъф видяхме Александър Сандрович – актьор с ръст около метър и четиридесет, но не джудже, а съвсем съразмерно развит, дори с прекрасно телосложение на културист или поне на спортист, доколкото част от спектакъла игра гол до кръста. Той е лауреат на поне 10 международни конкурса за театър и кино. Неговата партньорка Рут Ресюк със същия ръст дори не правеше впечатление на ниска. Двамата танцуваха прекрасно, а в сцената на убийството – нейното и на бъдещото ѝ дете, Ресюк показа с танц истински драматични страсти, достойни за монолог. „Мамо, а кога ще започнат да говорят или поне да пеят?“, попита момченцето, седящо пред мен, някъде на половината на спектакъла. То бе влязло да гледа въпреки изричното предупреждение, че спектакълът не е подходящ за лица под 18-годишна възраст. Всъщност и част от възрастните не бяха подготвени за повествование с тези, еклектични в своя сбор, но силно въздействащи като общ резултат, изразни средства.
Много еротика и чувственост имаше в танците на Макбет (в ролята Пирас Насар) и неговата половинка (Рони Ейнаф), станалата нарицателно „лейди Макбет“. Жаждата за власт и сексът се преплитаха и сякаш ни убеждаваха, че имат единно начало, като след убийството на приятеля от детство, а по-късно и семеен приятел Банко, нещата изгубиха предел и бяха доста натуралистични. Момента на полудяването и смъртта на лейди Макбет бе изтанцуван перфектно.
Специално трябва да бъдат отбелязани и две масовки. Едната бе танцът на тримата приятели от детство Крал Дънкан, Макбет и Банко (Йосиф Марман, Йонатан Лансман и Лиор Шапков), в изпълнение на деца от подготвителната студия към театъра. В спектакъла това бе контрапункт на всяко от убийствата. Децата показаха отлична сценична фехтовка, при това без да докоснат нито за миг сабите си, при пълна тишина. Втората, отново повтаряща се като препинателен знак масовка, бе на вещиците и орисниците. Много интересен похват бе изобразяване на силата на съдбата и на човешките действия да ѝ се противопостави, показани като човек, впрегнат с ластик, който се опитва да скъса това, което го прави марионетка. Всичко това под странната музика на Павел Акинкин – повече ритмическа или приличаща на вопъл, при това изпълнена от жив оркестър. Постановката на „Макбет“ без думи е част от експерименталния театър в рамките на „Гешер“, наред с „Гъливер“, при който зрителите са снабдени с очила за 3D изображения и така плоският декор „оживява“.
Синът на краля на западноафриканския блус Али Фарка Туре - Вийо Фарка Туре, отново бе в София с триото си. Те изнесоха концерт в петък вечер, а поканата отново бе от страна нa концертната серия "Аларма Пънк Джаз" на БНР и платформата "Афровизия". Вийо Фарка Туре се завръща в София " Музиката ще надделее над оръжията. Тя е невидима,..
"Музика от душата – хармония за сърцето", под този наслов премина първият самостоятелен концерт на абитуриентката Антония Гъркова, възпитаничка на Националното училище по изкуствата "Панайот Пипков" в Плевен. Младата гъдуларка отдавна е спечелила признанието на публиката, нейната усмивка и музика са завладяващи, а този абитуриентски..
До края на месец юни силистренци ще имат възможността да се насладят на платната с автор Магдалина Радева, изложени във фоайето на Регионална библиотека "Партений Павлович" в града. За Магдалина това е първа изложба, но тя рисува и пее от дете. "Отвъд" – това е мотото на творбите й , защото иска онези, които ги видят да усетят като нея, че..
След нетърпеливо очакване вече имаме възможност да чуем първата част от най-новия интеграл в дискографията на световнопризнато клавирно дуо Аглика Генова и Любен Димитров, който включва пълните съчинения на френския импресионист за клавирно дуо. Изданието е на различен от предишните им албуми лейбъл – Oehms Classics. Записите са осъществени в..
В предаването „Алегро виваче“ правим поредица от срещи с носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2024“. Галаконцертът се състоя на 12 май 2025 г. в Първо студио на БНР. Събитието беше под патронажа на председателя на Народното събрание на Република България - доц. Наталия Киселова. Галаконцерт "Музикант на годината 2024" -..
За четиринадесета поредна година, на официална церемония в Първо студио на БНР бяха наградени лауреатите от годишната фолклорна класация "Надпяване" на програма "Христо Ботев". Чрез гласуване, слушателите определиха своите фаворити в единадесетте категории. Тази година слушателите избраха и "Албум на годината". "От Добруджа до Тракия" на оркестър..
"Иван Динков е непосредствено до Ботев там, на върха в българската литература. Той се отличава с класата си". Това заяви пред БНР литературният критик Никола Иванов. Той е автор на книгата за големия български поет. Най-голямото предизвикателство за всеки критик е големият поет, призна Иванов в предаването "Преди всички". В..
Цялото интервю на Диана Янкулова с Тома Биков в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.
Днешният църковен празник Свети Дух е обявен и за Ден на Ямбол. За учениците празничният ден е неучебен, а за всички жители и гости на града е..
Преди големите жеги в любимия на плевенчани парк "Кайлъка" възстановиха кът за отдих с помощта на Областната администрация и на дарители...