Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В миналото линията е свързвала три държави и хора от три вероизповедания

Шарганската осмица - за втория живот на жп реликвите

При закриването на пътническия маршрут през 70-те жените се облекли в черно и всички плакали като за близък човек

2
Шарганската осмица предлага атрактивно ретро пътуване по исторически маршрут.
Снимка: Мила Младенова - Личен архив

"Трябва да се учим от добрия опит на нашите съседи. Има програми, в които се включват и нашата Родопска теснолинейка, и Шарганската осмица - един балкански продукт" - това каза в предаването "Хоризонт до обед" Даниела Стоева, която е управител на туроператорска фирма. 

Съседна Сърбия дава добрия пример. Закритата през 70-те години на XX век железопътна линия Шарганската осмица вече е само туристически маршрут, покриващ 14 километра.

Перонът на гара Мокра гора оживява през топлите месеци на годината. Пролетта тук идват много деца на ученически екскурзии и зелени училища, а през лятото се посещава от туристи от цял свят. Пътуването с обичаното от всички парно локомотивче Чира е незабравимо преживяване. В тунела от паркинга към сградата на гарата историята на старата влакова линия на Шарганската осмица е разказана през карти, снимки и текст. Някога теснолинейката свързвала Белград с Адриатическо море до Дубровник, разказва туристическият водач в град Ужице Марко Ристовски:

"Железницата е функционирала от 1921 година до 74-та година. Изграждането й започва още през 1916-та по време на Първата световна война. След войната сръбското правителство решава  да продължи изграждането на ЖП линията, но най-тежкият проблем при строежа е трасето от град Ужице до Вишеград. В участъка на възвишението Шарган на Мокра Гора е трябвало да се преодолее денивелацията от 300 метра. Чешки инженер дава предложение то да бъде изградено под формата на осмица, като жп линията минава през тунели и мостове. Строителството отнема цели четири години." 

В миналото линията е свързвала три държави и хора от три вероизповедания

През 1925 година парното локомотивче Чира (наречено така гальовно, защото децата в Србия имитират влакчето като казват "пуф-паф, чи-чиии" и от там "Чи-ра") започва да се движи по баирите. Първото му пътешествие започва с цветя, духова музика и веселие, обяснява още Марко Ристовски: 

"Тогава град Ужице е важен транспортен разпределителен център и оттук са тръгвали търговски и пътнически потоци към Адриатика, Истанбул и вътрешността на страната, към Босна и Черна гора. Години наред малкото влакче е важна връзка между населените места. Линията минавала през планините на три държави: Сърбия, Черна гора и Босна. Тя свързвала хора, с три вероизповедания - християни, католици и мюсюлмани. През 1974 година е взето решение линията да се закрие като непечеливша. Спирането на железницата е силно емоционален момент за хората, за които това е била най-удобната връзка през планината. Жените се облекли в черно, а хората плакали като за човек, с който се разделят, пишейки за него послания. Липсата на транспортна връзка довело и до замирането на малките населени места."

Във възобновяването на Шарганската осмица е намесено и пророчество

И тук в историята се преплита едно пророчество. В село Кремна семейството Митра и Милош Тарабич пророкуват, че влакчето ще пътува отново, разказва Невена Чепич от туристическата организация на Златибор:

"Те са били неуки хора от селото, но са имали способността да предвиждат да събитията. Тъй като не можели да пишат, посланията им записвал селският поп. Пророчествата им са свързани с живота в Югославия. Предсказали са са убийството на Сръбския крал Александър, Първата световна война, както и са предупредили, че ще се появи чудно приспособление, чрез което хората ще могат да видят какво се случва в другия край на света - което прави телевизорът. Предвидили са и това, че Шарганската осмица ще бъде възстановена, но хората ще се возят не по работа, а за почивка и развлечение."

Възстановяването се случва през 2000 година. Държавата полага усилия, за да може тази изключително красива част от линията да се експлоатира като туристически атракцион. От 2003-а жп линията от Мокра гора до Вишеград е напълно реновирана и официално става туристически маршрут с дължина 14 километра и много тунели. Реставрираните вагони пътуват 4 пъти дневно от Мокра Гора до Шарган. Трасето прави два кръга, за да преодолее височината, казва ръководител движение на гара Мокра Гора Здравка Райович:

"Хората обичат да се возят. Всички са много въодушевени. Някои хора идват тук всяка година, за да се возят на теснолинейката. Сега не вървят стари влакове, няма парни локомотиви, това е са само туристическа атракция. Тук хората могат да преживеят това, което е било в старите времена, когато парния локомотив с вагони е бил единственото превозно средство."

Целия репортаж чуйте в звуковия файл.  




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Ужилването от стършел може да бъде смъртоносно

Сред рисковете при топлото време особено опасно за някои хора може да се окаже ужилването от стършел. Жилещите насекоми са навсякъде, има ги в града, не само сред природата или на село. С какво е опасно ухапването от стършел и как да реагираме? Кое е основно и важно в долекарската първа помощ при инциденти от всякакъв характер? Комари,..

публикувано на 06.07.25 в 08:00

"Пикник с кауза" в Силистра - музика, забавления и събиране на средства за исторически проект

На 26 и 27 юли в Силистра ще се проведе третото издание на събитието „Пикник с кауза“. Организаторите от сдружение „Бъдеще за Силистра“ обещават два дни с богата програма – музика, забавления и подкрепа за историческо наследство. Всички събрани средства ще бъдат инвестирани в проект за визуализация на южната крепостна стена на древния..

публикувано на 05.07.25 в 08:00

Започна поклонническият поход "Светият път", посветен на свети Йоан Рилски

От Велико Търново за седма година започна поклонническият поход "Светият път", посветен на 556 години от пренасянето на мощите на свети Йоан Рилски от старопрестолния град до Рилския манастир. За повече от месец поклонниците ще извървят близо 700 километра.  Мощите на свети Йоан Рилски са първите, които са пренесени в старопрестолнината Търново през..

публикувано на 05.07.25 в 05:30
Странджа планина е рай за приключенци

Магията на мистичната Странджа. Какво търсят туристите?

В най-тайнствената и мистична българска планина - Странджа, се намира най-големият природен парк у нас. В горещите летни дни туристите по Южното Черноморие могат да се възползват от прохладата на планината, да се докоснат до нейните исторически, природни, кулинарни и древни забележителности. Странджа е магия, която пленява духа ...

публикувано на 04.07.25 в 09:39
Неда Терзиева

Неда Терзиева: Българи, нахранете душата си - тя е тази, която ще вземем нагоре с нас

По това време на годината лъчите са слънцето са особено зареждащи и носят нова енергия към нас . Нещо ни кара да се усмихнем в такъв ден, да бъдем позитивни, да почувстваме нови сили, за да продължим напред. Казват, че енерготерапията е професията на бъдещето. В съвременното ни общество енергията се влага в много и различни неща и..

публикувано на 02.07.25 в 08:15
Калина Георгиева

Преподавател по информационно право: Държавата да ограмотява за ИИ!

Към правомощията на институциите ще бъдат добавени такива, свързани с внедряването и използването на изкуствен интелект . Това обясни в интервю за БНР Калина Георгиева от Софийския университет "Св. Климент Охридски", преподавател по информационно право в Юридическия факултет и във Факултета по математика и информатика. Тя даде пояснения..

публикувано на 01.07.25 в 11:15
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

Промените в Закона за предучилищното и училищното образование - в НС до средата на юли

Промените в Закона за предучилищното и училищното образование, предложени от Министерството на образованието и науката, ще влязат за обсъждане в Народното събрание до средата на юли. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев по време на широка експертна дискусия за промяна в образователната структура.  "И преди да го публикуваме..

публикувано на 26.06.25 в 13:51