Още от Римската империя държавниците прибягват до една единствена стратегия, за да владеят света - Divide et impera или „Разделяй и владей“.
Именно с популярната латинска сентенция Оин Дре - старши анализатор в неправителствената организация „Мертенс център“ в Брюксел, описа търговската политика на Съединените щати. В интервю за "Събота 150" експертът прогнозира, че този път доказаната през вековете стратегия няма да сработи.
До късно снощи европейските министри на търговията обсъждаха как Европа да реагира, ако американският президент Доналд Тръмп въведе допълнителни мита за европейските автомобили.
В същото време отношенията между Вашингтон и Пекин остават неясни, коментира пред колегата Марта Младенова Клод Барфилд, бивш консултант в администрацията на президента Роналд Рейгън.
„Това е неизбежно, ако администрацията на Тръмп постъпи глупаво и наложи нови мита върху европейските автомобили. Тя би използвала абсолютно неверни аргументи, свързани с националната сигурност. Не само Брюксел, но и всички, които са засегнати, ще отговорят. Например - Япония, която също е голям производител на автомобили. Аз не съм привърженик на търговските войни, но администрацията наистина би си го заслужила“, заяви за „Събота 150% Клод Барфилд - старши анализатор в Американския предприемачески институт и консултант от администрацията на Роналд Рейгън.
Убеден, че американският президент Доналд Тръмп води външна политика, за да натрупа вътрешнополитически дивиденти, Барфилд определи намерението за въвеждане 25% мита за европейските автомобили, внасяни в Германия.
Късно снощи стана ясно, че Европейският съюз подготвя списък с продукти, върху които да наложи мита в отговор на американските, а ударът ще бъде понесен основно от глобални бизнес играчи като „Катерпилър“, „Ксерокс“ и „Самсонайт“.
„Отсъствието на истински икономически мотиви, за да се наложат търговските мита, е видно от факта, че администрацията на президента Тръмп намесва въпроса с националната сигурност. Няма никаква икономическа причина за въвеждането на тези мита. Освен това президентът Тръмп пренебрегва факта, че американските производители на автомобили просто нямат капацитет да посрещнат нуждите на вътрешния пазар. Затова те са зависими от външните си партньори. Говоря за търсенето на моторни превозни средства и от обикновените хора, но и от фермерите и всички други сектори, които по някакъв начин са свързани с транспорта. Да, аз мисля, че въвеждането на нови мита за вноса на автомобили и части от Европа ще бъде като стрелба в гърба за американската икономика“, допълва Барфилд.
Но Оин Дре - старши анализатор в „Матренс център“, с тревога отбелязва, че това е опасен прецедент.
Защото - също, както Съединените щати се прицелват основно в Германия с налагането на мита върху автомобилите, така и Европейският съюз ще избере продукти от „чувствителни“ за Тръмп щати.
„Виждането на администрацията на Тръмп е, че Германия е европейският или по-скоро "неамериканският" глобален производител на автомобили. Тук може да направим паралел с две - три китайски компании - производителки на електроника и на компютърни чипове, към които администрацията на Тръмп се е прицелила. Явно "Фолксваген" попада на същото ниво на йерархията на "глобалните компании, които представляват заплаха за Съединените щати". Политическите последици могат да бъдат много големи, икономическите - още по-големи. Съединените щати и Европа традиционно са били двигателите на световната търговия и следователно на световния икономически растеж. Сега по всичко личи, че Тръмп се опитва да направи много по-трудно достъпа на европейските компании до американския пазар“, каза Дре.
Или казано в числа.
„Ефектът ще бъде много голям и изключително негативен. Изчисления, направени вчера, показаха, че ако бъдат наложени тези мита, това ще струва само на "Фолксваген" по два милиарда и половина евро годишно. Това ще се отрази много силно върху печалбата на компанията, следователно - и върху служителите й. Знаете, че тази компания е отворила работни места в цяла Европа. Ще добавя само още един акцент, който е много важен, а именно - политическата нестабилност. Самият факт, че администрацията на Тръмп поставя търговските тарифи като въпрос на национална сигурност, вече е много опасен прецедент“.
Удар ще понесат и други държави - например Словакия, която инвестира изключително много в автомобилната индустрия. Но в същото време - както каза и германският канцлер Ангела Меркел, най-големият завод на BMW е в Съединените щати, а не в Бавария, което означава само едно - американското производство също ще понесе много голям удар, това не отговаря на изначалната цел - да се намали търговския дефицит на Съединените щати с останалите държави по света.
„Той няма да го постигне въпреки тарифите. Търговският баланс на Съединените щати се влияе от макроикономически фактори. Ако не произвеждаме и изнасяме достатъчно за останалата част от света, съвсем ясно е, че не можем да очакваме този сегмент да покрие инвестициите и потреблението като фактори за формирането на брутния вътрешен продукт. Ако не решим трупаните от десетилетия структурни проблеми в икономиката у дома, няма да се справим с търговския дефицит“, каза Барфилд.
А това няма да бъде постигнато и при каквото и да е споразумение с Китай, смята Оин Дре.
„Мисля, че САЩ се опитват настроят Европейския съюз срещу Китай. Според администрацията на Тръмп, по този начин и Брюксел и Пекин ще са готови на по-големи отстъпки за Вашингтон, за да го спечелят на своя страна. Тръмп обаче играе много опасна игра и трябва да бъде наистина внимателен. Според мен е твърде вероятно да постигне точно обратния резултат, а именно да се стигне до някакво странно близко сътрудничество между Европейския съюз и Китай. Така Съединените щати ще бъдат отслабени, а не със засилени позиции, каквато е крайната цел на Тръмп“.
Затова той си играе на "разделяй и владей" и в самия Европейски съюз, защото основните сили Франция и Германия са на различни позиции. Заради важността на автомобилната индустрия Берлин иска максимално бързи преговори с Вашингтон, докато Париж смята, че това няма да е ползотворно заради предстоящия евровот и предпочита отлагане.
Ще се стигне ли до разрив между Берлин и Париж?
„Мисля, че има такава вероятност. Убеден съм обаче, че и френските, и германските политици, всъщност политиците във всички европейски държави, вече познават политиката на Доналд Тръмп от неговите две години като президент. Той действа с тактиката "разделяй и владей". Не виждам по какъв начин Тръмп ще успее да убеди Франция или Германия да се обърне срещу останалите страни в Европейския съюз и да заеме друга позиция. Със сигурност и двете държави ще предпочетат да се придържат към общоевропейската позиция, независимо, че може вътрешно да са против нея“ посочи Дре.
В телевизионно обръщение президентът на Сърбия Александър Вучич каза, че 14 души са загинали при срутването на част от козирката на жп гарата в Нови Сад, като петима все още не са идентифицирани. Той изрази съболезнованията си на семействата и близките на жертвите. "Осем души са граждани на Република Сърбия, а един е от Северна Македония...
Лидери на 15 хуманитарни и организации на ООН подчертаха в съвместно изявление, публикувано от Междуведомствения постоянен комитет (IASC) , че развиващата се ситуация в Северна Газа е "апокалиптична". "Районът е под обсада от почти месец, отказаха му основна помощ и животоспасяващи доставки, докато бомбардировките и другите атаки..
Израелските отбранителни сили обявиха, че са убили при въздушен удар в района на Хан Юнис още един висш представител на групировката "Хамас" - Из ал-Дин Касаб, описвайки го като един от последните високопоставени членове на военна организация, отговорни за координацията с други групи в Ивицата Газа, предаде Ройтерс. Палестинската група..
Девизът "Любов, труд и постоянство" на индустриалеца Пенчо Семов става част от герба на Габрово. Решението бе взето с гласовете на мнозинството в местния Общински съвет. Промяната на символа на града ще стане след конкурс. Кметът на Габрово трябва да проведе конкурс за изработване на проект на графично изображение на герб на общината, в..
Живеещите и ползващи имоти на улиците "1-ви май" и улица "Веслец" до кооперативния пазар в Кюстендил организираха подписка за въвеждане на синя зона в квартала. Така ще имат достатъчно паркоместа - макар и платени, и по-лесен достъп до офисите и жилищата си. На последното си заседание съветниците одобриха това искане. Решено беше..
ИТН вкара депутат от област Монтана. Четиримата народни избраници в 51-ия парламент са от четири различни партии "Има такъв народ" има депутат от 12 многомандатен избирателен район Монтана. Това е Емил Трифонов. За последно партията на Слави Трифонов бе представляване в региона от Пламен Абровски. Първата политическа сила в Монтанско..
Министерството на отбраната на САЩ обяви в петък нов пакет военна помощ за Украйна на стойност от приблизително 425 млн. долара. Новият пакет ще предостави на Украйна допълнителни възможности, за да изпълни своите най-неотложни нужди, включително: противовъздушни прехващачи; боеприпаси за ракетни системи и артилерия; бронирани превозни..
Никой няма да се осмели да иска касиране на изборите. И не защото няма основание, никой няма да прояви смелост. " Кутията на Пандора" може да се..
Борисов трябва да отговори ясно дали отстранява Пеевски и се връща към европейския път, или тръгва с Пеевски към диктатура. Това заяви пред БНР..
Мисля, че обществеността е наясно, че този проблем, който е създаден от началото на лятото с разцепването на ДПС, вече не е вътрешнопартиен, а на..